ماهِ سرطان پستان

مجید عابدی| ماه اکتبر یعنی از ۹ مهر تا ۸ آبان را به‌عنوان ماه اطلاع‌رسانی درباره سرطان پستان تعیین کرده‌اند. سرطانی که برخلاف سایر سرطان‌ها، در ۹۹‌درصد موارد زنان دچار آن می‌شوند. سرطانی که بیشترین فراوانی را میان انواع سرطان‌ها دارد و حدود یک‌چهارم کل سرطان‌های زنان را شامل می‌شود. اکنون سالانه بیش از ۱۱‌هزار زن دچار این بیماری می‌شوند و در آینده نه‌چندان دور این رقم ممکن است به دو برابر افزایش یابد، علت افزایش نیز بالارفتن امید به زندگی، سبک زندگی و خوراک و افزایش تنش و استرس‌های جامعه جدید است.
مشکل سرطان فقط به درد جسمی و احتمالا فوت بیمار محدود نمی‌شود. درمان سرطان بسیار پرهزینه است؛ عمل جراحی و مراقبت در بیمارستان، شیمی‌درمانی، رادیوتراپی، آزمایش‌های مستمر و... که درد تامین آنها کمتر از اصل درد سرطان نیست. اگر درد را فقط مریض تحمل می‌کند، عوارض هزینه‌ها را کل خانواده دچار می‌شود. اگرچه ایران از حیث شیوع سرطان فاصله زیادی با کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی دارد و نسبت شیوع آن به جمعیت خیلی کمتر از کشورهای توسعه‌یافته است، ولی به علت ضعف اقتصادی و آموزشی به احتمال زیاد نسبت مرگ‌ومیر ناشی از سرطان در ایران نامناسب‌تر باشد.
ضعف اقتصادی را باید از طریق بهبود اقتصاد و تقویت بیمه‌ها حل‌کرد که امری زمان‌بر است، ولی ضعف آموزشی را باید زودتر در دستور قرار داد، زیرا سرطان صفر و یک نیست، اگر در مراحل اولیه شناسایی شود، هزینه‌های آن بسیار اندک خواهد بود، به‌ویژه در سرطان پستان درمان آن نیز قطعی است، ولی اگر سرطان دیر شناسایی و غده سرطانی بزرگ شود، نه فقط هزینه آن شامل جراحی، شیمی‌درمانی‌های با دوز بالا، رادیوتراپی و... است، بلکه احتمال زنده‌ماندن نیز کمتر می‌شود، بنابراین وظیفه دولت و رسانه‌هاست که آموزش دهند تا زنان خودشان بتوانند وجود غده سرطانی را شناسایی و به پزشک مراجعه کنند. بسیاری از زنان با دقت کافی می‌توانند وجود غده سرطانی را در مراحل اول و دوم تشخیص دهند، با مراجعه به پزشک خود را به‌راحتی درمان کنند و هیچ خطر جدی زندگی آنان را تهدید نکند، ولی اگر بی‌توجهی صورت گیرد و سرطان در مرحله چهارم شناسایی شود، دیگر امیدی به زنده‌ماندن طولانی وجود ندارد، ضمن این‌که درمان آن نیز بسیار پرهزینه و مشکل‌آفرین است.
ارزیابی‌ها از آینده سرطان در ایران نشان می‌دهد در سال 1404، حداقل با ۱۳۰‌هزار مورد سرطان مواجه خواهیم بود که حکایت از بالاتربودن نرخ افزایشی آن در ایران نسبت به جهان دارد. تا آن‌ سال جهان با رشد ۲۷ درصدی و ایران با رشد ۳۵‌درصدی مواجه خواهد بود، بنابراین لازم است امکانات و سرمایه بیشتری را صرف آموزش برای پیشگیری و غربالگری همه سرطان‌ها و به‌طور مشخص سرطان پستان کنیم.