عراق به کدام سو می‌رود؟

اعتراضات در عراق از  پنجشنبه دوم آبان  رو به گسترش است. اینک باید پرسید تظاهرات در عراق به چه ریشه‌هایی باز می‌گردد؟ دشمنان، شامل آمریکا و صهیونیست‌ها و وابستگان آنان در منطقه از بوجود آمدن دولت شیعه در عراق از آغاز ناراحت بوده اند و عراق را نوزادی ناخواسته در میان خود بشمار آورده و می‌آورند. از این‌رو سعی در ایجاد مشکلات برای عراق از روز اول بوده و برقرار است. متجاوز از پنج هزار انتحاری به عراق وارد شد و هزاران بمب در این کشور و جنایات دیگر، همه از سوی عربستان و حاکمانش و آمریکا بوده است.
دسته‌بندی احزاب و فعالان سیاسی
 در عراق
حضور احزاب تندرو و مخالف شیعه در عراق و ایجاد مشکلات، خود بخشی از نابسامانی‌ها را بر دوش دارد. از سوی دیگر، کردهای تندرو و احزاب وابسته آنان نیز آرام ننشسته و مایل به تضعیف دولت مرکزی بوده و هستند که اعلام خود مختاری کامل را کنند. احزاب عراقی شیعه و مخالف ایران نیز در ایجاد بلوا و مشکلات، نقش آفرین بوده و هستند. در این راستا حضور بعثی‌ها و افرادی که با دستگاه‌های جاسوسی جهانی ارتباط دارند را نباید نادیده گرفت. هم اکنون بسیاری از این جوانان، از خانواده‌های بعثی هستند که برای گرفتن انتقام اخراج پدران خود،  به خیابان‌ها آمده‌اند. البته ناگفته نماند که دولت‌های روی کار آمده در عراق پس از سقوط صدام هم به گونه‌ای به وظایف خود عمل نکرده و خدمت‌رسانی لازم را انجام نداده‌اند. در میان گروه‌های وابسته به سید مقتدی صدر هم، افراد مشکوک و وابسته به موارد فوق بسیارند که از آب گِل آلود، ماهی بگیرند. شخص مقتدی صدر نیز با ایران و ایرانیان تصور دشمنی ندارد، البته تمایل دارد که همچون سیدحسن نصرالله در لبنان، زمام امور کامل را بدست داشته باشد که تفاوت این دو باهم بسیار است. ضمن اینکه شرایط لبنان با عراق بسیار متفاوت است. اغلب ملت عراق، ملت خوب و دوستدار ایران و ایرانیان هستند که البته این نکته شامل اکثریت مردم خیابانی و به اصطلاح کف مردم در عراق است؛ لیکن وابستگانی که اشاره کردم از حضور ایران و قدرت ایران ناراحت هستند که درصد بسیار اندکی بشمار می‌آیند و تاثیرگذار نیستند. لیکن قدرت ایجاد تشویش و جز اینها را در میانه جوانان و دانشگاهیان دارند.


اما اکنون در چه وضعی هستیم؟
آمریکا و احزاب مخالف وابسته، چندماهی است که با بهره برداری از نارضایتی مردم، به دنبال واژگونی دولت کنونی و به گونه‌ای ایجاد انقلاب بودند و هستند!  که نقشه‌ای بسیار شوم و خطرناک به شمار خواهد آمد. پیش از اربعین، قصد چنین بود که هم مانع از برگزاری حماسه عظیم و جهانی مراسم پیاده روی اربعین شوند و هم به دستاورد شوم خود برسند و در این میان از حضور ایرانیان در عراق جلوگیری کنند. حتی تعدادی را نیز به شهادت برسانند!
این تفکر با ایجاد برخورد میان عوامل خود با زائرین ایرانی به ویژه با نام ایرانی و یا عراقی و جز اینها بود. کشته شدن بیش از ١٥٠ نفر در تظاهرات عراق و هزاران زخمی را که با شلیک‌ها و تک تیراندازان وابسته صورت گرفت، همه را بر گردن ایران انداختند.
وضعیت کنونی و آینده پیش‌رو
لیکن بحمدالله پیام دقیق و آینده‌نگرانه آیت‌الله سیستانی - که نشان از آگاهی کامل ایشان به رخدادها و مسائل صحنه سیاسی عراق همچون همیشه داشته و دارد-  موجب شد که جوانان فریب خورده از صحنه خارج شوند و دست دشمن برملا شود و پیاده روی عظیم اربعین با حضور همه ملت‌ها از جمله ایران با عظمت واقتدار برگزار شود.
اما دشمن همچنان بیدار و اتاق فکرها مشغول بکار و بیکاری مردم و به ویژه جوانان عراقی و ده‌ها مورد دیگر  متاسفانه تاکید مخفیانه گروه و سردمداران سید مقتدی صدر بر سرنگونی «عادل عبد المهدی»، نخست وزیر و تشکیل دولت اضطراری  و موارد دیگر - که از یک ماه پیش دنبال می‌شد- بدون اینکه به عواقب این نقشه خطرناک توجه داشته باشند! موجب شده است که مجددا جوانان عراقی از (پنجشنبه دوم آبان) در بغداد، به خیابان‌ها ریخته و به سوی منطقه خضراء و مجلس عراق به حرکت در آیند.
دولت در این راستا به تمام نیروهای خود دستور داده است که خلع سلاح شوند که هر تیراندازی، نشانگر وجود دشمن و شلیک از سوی دشمنان ملت عراق باشد. دیشب وزیر کشور به میان جوانان تظاهر کننده آمد و از آنان دلجویی نمود و پرچم به دست با آنان حرکت کرد.
دیروز نخست وزیر عراق در بیانیه‌ای قول همکاری وخدمت رسانی گسترده را داد؛ لیکن تاکنون این قول‌ها اثری نداشته و حضور جوانان در خیابان‌های بغداد، لحظه به لحظه افزوده می‌شود. پیش بینی می‌شود این تظاهرات به سرتاسر عراق گسترش یابد.
در هرصورت عراق آبستن حوادث است که امیدواریم با کمک امام زمان(عج) و مرجعیت بیدار آن و ملت هوشیار عراق، این تظاهرات به نابسامانی و کشتار و خونریزی نینجامد که بازتاب و دستاورد خطرناکی را در پی خواهد داشت. بسیاری در عراق و منطقه و آمریکائیان، خواستار سقوط دولت و خارج شدن آن از دست شیعیان هستند که بدون تردید سرابی بیش نبوده و ملت عراق قدرتمند و شیعیان و عراقیان آگاه از سنًی و شیعه و جز اینها، نخواهند گذاشت که شرایط به این نقطه برسد و در صورت ضرورت کهنسالان و عاقلان و بزرگان به میدان آمده و جوانان خام و وابسته از متظاهرین را بر سرجای خود خواهند نشانید. بدون تردید عراق و ملت و دولت آن در این شرایط ضمن نیاز به دعا، نیاز به پختگی بیشتری را دارند زیرا که می‌تواند به عراقی گسسته و ضعیف و پراکنده تبدیل گردد. آرزویی که دشمنان نزدیک به دو دهه در دل می‌پرورانند.
نقش بی بدیل آیت‌الله سیستانی
در پایان ضمن آرزوی خوشبختی و خوش کامی برای ملت بزرگ و خدمتگزار و حسینی عراق، معتقد هستم همچون همیشه سنگ صبور ملت عراق، آن پیر خردمند و آینده نگر و تیزبین و درد آشنای نجف، یعنی آیت‌الله سیستانی در هنگام لزوم، با پیام خود گام به میدان نهاده و در راستای همدردی با ملت و نهیب به دولتمردان برای آرامش و حفظ استقلال و تمامیت عراق و آشکار ساختن چهره دشمنان عراق، بیانیه و نظر خویش را بدهند که تاکنون آیت الله سیستانی به ملت عراق نشان داده است که درد آشنای آنان بوده و خود در میان عراقی‌ها و با شرایط سخت آنان  زیسته است.
ایشان سختی را همچون مردم و بیش از ملت عراق چشیده و درک کرده است و خوشبختانه ملت عراق هم بدان آگاهی داشته و ایمان دارند. از این‌رو به دستور و پیام ایشان وقع نهاده و پیروی کرده و می‌کنند. تردیدی ندارم که ملت هوشمند و مبارز و زجر کشیده عراق، گام در مسیر انحرافی ننهاده و گوش به فرمان مرجعیت آگاه خود داشته و در این راستا نمونه‌های بسیاری را به اثبات رسانیده‌اند!
ملت عراق رخداد تاثرآور انهدام بارگاه عسکریین و حضور داعش در عراق و جز اینها از فتنه‌ها را که به قصد راه‌انداختن خون و خونریزی در عراق و ایجاد فتنه میان شیعه و سنی طراحی شده بود را از یاد نمی‌برند. این ملت هوشیار عراق بودند که به ندای پیر خردمند خود، استوانه علم و سنگ صبور خود، یعنی آیت‌الله العظمی سیستانی گوش فراداده و هنگام ضرورت، سکوت و صبر اختیار کرده و هنگامه دیگری نیز به جبهه‌ها سرازیر گردیدند.
اینک و در این شرایط حساس نیز چشم و زبان و جان و روح تمام ملت بزرگ عراق، رو به سوی نجف اشرف، و شارع الرسول و خانه کوچک و ساده زیست این مرجع و پیر کهنسال و سنگ صبور ملت عراق است که می‌توانم بگویم قلب تپنده ملت عراق و تمام ملت‌های مظلوم منطقه و جهان از سنًی و شیعه و مسیحی و کرد و ایزدی و جز اینها از دیگر طوائف و ادیان بشمار می‌آیند و دسیسه‌ها و نقشه‌های شوم دشمن را با این همبستگی و رهروی از مرجعیت آگاه خود، نقش بر آب خواهند ساخت.
به امید آینده‌ای روشن وگسترده برای ملت عراق و منطقه و مسلمانان همه جهان.
* عضو فرهنگستان علوم پزشکی ایران
 و محقق و مترجم کتاب تاریخ عراق
منبع: خبر آنلاین