مسئولیت گرفتن دانشجو با سازمان سنجش است

معاون آموزش وزارت بهداشت به ارائه توضیحاتی درباره موضوع صندلی فروشی در دانشگاه‌ها پرداخت و اظهار کرد: سازمان سنجش مسئولیت گرفتن دانشجو برای دانشگاه‌ها را دارد. سازمان سنجش که زیر نظر وزارت علوم است دانشجویانی را که انتخاب می‌شوند مستقیماً به دانشگاه‌های علوم پزشکی اعلام می‌کند.به گزارش ایسنا، دکتر باقر لاریجانی در جمع خبرنگاران درباره مسائلی که اخیراً پیرامون صندلی فروشی در دانشگاه‌های علوم پزشکی مطرح شده، گفت: سازمان سنجش در گذشته مقاومت می‌کرد که لیست‌ها را به وزارت بهداشت منعکس کند. ما کاری را در یکی دو سال گذشته شروع کردیم‌ و آن این است که از سازمان سنجش لیست‌ها را به طور کامل میگیریم و از سوی دیگر لیست قبولی‌ها را هم از دانشگاه‌ها میگیریم و این‌ها را با هم‌ مانیتور می‌کنیم. این کار به طور جدی در حال پیگیری است و سیستم‌ ما کاملا کنترل می‌کند کسی که فارغ‌التحصیل می‌شود چه زمانی وارد و چه زمانی خارج می‌شود.وی افزود: اخیرا با توجه به بحث‌هایی که شد این کار را به طور جدی‌تر دنبال می‌کنیم و حسب نظری که وزیر محترم داشته و معاونت آموزشی نیز این کار را درست می‌دانست کل اسامی‌ که سازمان سنجش به دانشگاه‌ها اعلام‌ کرده را مورد بررسی قرار می‌دهیم.لاریجانی گفت: مواردی نیز مطرح‌ می‌شود که کسی برای ورود به دانشگاه امتحان داده یا نداده. مواردی که ما بررسی کردیم نشان می‌دهد برخی گزارش‌هایی که شده درست نبوده است‌.
معاون وزیر بهداشت درباره دانشجویانی که از خارج از کشور پذیرش می‌شوند، گفت: موضوع دیگر این است که دانشجویانی که از خارج از کشور می‌خواستند بیایند باید شرایطی داشته باشند. مثلا دانشگاهی که بودند معتبر باشد و نمراتشان هم شرایط خاصی داشته باشد. در گذشته هم دقت می‌کردیم، از زمانی که مسئله ارز جدی شد نیز فشار ورود دانشجویان از خارج به داخل بیشتر از گذشته شد. قبلا مصاحبه برای پذیرش دانشجویان به داخل وجود نداشت و ما اخیراً مصاحبه را نیز اضافه کردیم اما به مواردی برخوردیم که افراد می‌خواستند تقلب‌هایی را انجام دهند؛ یعنی کسی بود که نمره سال آخرش درست نیست اما چند وقت بعد می‌دیدیم که نمره درست را می‌آورد.وی افزود: ما کم‌کم‌ به این قضیه مشکوک شدیم و حراست و بقیه را فعال کردیم و با مواردی در حدود ۱۰۰ یا ۲۰۰ مورد روبرو شدیم که عدد دقیق را بعداً استخراج و اعلام‌ می‌کنیم. این موارد کارنامه تحصیلی خود را از یک جا می‌آوردند! هم پسرانه و هم دخترانه‌! ما این موارد را به آموزش و پرورش انتقال دادیم و سیستم‌های نظارتی ما هماهنگ کردند و مشخص شد تقلبی در این قضیه وجود دارد.لاریجانی گفت: افرادی را که متوجه آن‌ها شدیم اجازه ندادیم به دانشگاه وارد شوند. این‌ ممکن است به بررسی‌های بیشتری نیاز داشته باشد.معاون آموزشی وزیر بهداشت ادامه داد: مواردی که گمان می‌کنیم ممکن است مشکوک باشد را دوباره چک می‌کنیم. مقوله دیگری که با آن‌ برخورد کردیم افرادی بودند که گفتند از خارج از کشور آمده ایم و وقتی ما پرونده را بررسی کردیم متوجه شدیم که این‌ها از خارج از کشور نیامده‌اند. هر جا که سیستم ما متوجه شده پرونده افراد خدشه‌ای دارد به دانشگاه‌ها معرفی نشدند.
لاریجانی در ادامه صحبت‌های خود متذکر شد: در کل صورت مسئله این است که پذیرفته‌شدگان دانشگاه  توسط سازمان سنجش به دانشگاه‌ها اعلام می‌شود و حسب نظر وزیر محترم  و برای دقت بیشتر تیم‌هایی را گذاشته‌ایم که لیست‌ها را بررسی کنند. افرادی که از دانشگاه آزاد منتقل شده‌اند براساس تصمیمات درونی دانشگاه آزاد بوده است و دوستان اگر توجیهاتی دارند در این باره خواهند گفت.وی افزود: افرادی هم که از خارج از کشور منتقل شده‌اند در گذشته کنترل می‌شدند و اکنون نیز بررسی می‌شوند اما الان با مواردی روبرو شده‌ایم که این موارد به سازمان‌های نظارتی فرستاده شده‌اند.لاریجانی درباره آن چه به عنوان صندلی فروشی مطرح شده گفت: کسی که لیاقت نداشته است در حوزه پزشکی برود، فرض کنید از یک جایی به جای دیگر برود، ممکن است این امر تعبیر صندلی فروشی شود. هرکسی درباره این موضوع مسأله ای را مطرح می‌کند اما واقعیت این است که اکنون وزارت بهداشت تیم های متعددی برای بررسی این موضوع تدارک دیده است.معاون آموزشی وزیر بهداشت ادامه داد: ۲۰۰۰ پرونده در یک روز به ما ارجاع شده که نیاز به بررسی دارد؛ در این رابطه حتی یکی از مدیران کل ما را کتک زدند و پدرها و مادرانی آمدند و درباره فرزندانشان جو ایجاد کردند. همه این مسائل دست به دست هم می‌دهد. من می‌دانم که مدیران ما افراد سالم و درستی هستند و این افراد خودشان به این مسأله پی‌بردند و آن را دنبال کردند.وی افزود: فرد متخلفی را شناسایی کردیم که به خانواده‌ها گفته بود با پرداخت پول فرزندتان را منتقل می‌کنم که بلافاصله وی را به حراست معرفی کردیم؛ نمی‌توانم بروز تخلف را صفر اعلام کنم اما اینکه به طور سیستماتیک در وزارت بهداشت صندلی دانشگاه‌ها فروخته شود؛ اینگونه نیست.