به دل غبارغم از رحلت نبی دارم - به مویه‌های شبانه،رضا رضا جانم

جواد نوائیان رودسری - هفته پایانی ماه صفر که فرا می‌رسد، بغض غریبی گلو را می‌فشارد؛ درد مصیبتی جانکاه؛ آوار حوادثی ناگوار که روح‌آزارند. درد یتیمی یک امت، درد کمی نیست؛ امتی که با مهرورزی‌های برترین خلق و صفوت آدمیان، امت شد، ید واحده شد؛ تا الگو باشد برای نوع بشر: «وَ کَذلِکَ جَعَلْناکُمْ أُمَّةً وَسَطاً لِتَکُونُوا شُهَداءَ عَلَی النَّاس‏»(بقره-143). انسانیت با بعثت او کامل شد و مکارم اخلاق به وجود شریفش اعتبار یافت. اینک، در آستانه سالروز رحلت جانسوز او که خاتم پیامبران و بهترین انسان است، چگونه می‌توان برای دل دردمند، علاجی یافت؟ چگونه می‌توان بار رنج جانکاه فراق خیرالانام را با مصیبت عظمای شهادت جانسوز فرزندش، علی بن موسی‌الرضا(ع)، به دوش کشید؟ امامی مهربان که در غربت توس، شهد شهادت را نوشید و دست بیداد زمانه که در هر عصر و هر مکانی، به روی خوبی‌ها شمشیر می‌کشد و در پی محو نشانه‌های ایمان و راستی است، امت را از وجود عالم آل‌محمد(ص) محروم کرد. این روزها، مسلمانان عزادارند و چاره دردهایشان، در ظهور نجات بخشی از تبار خوبان است؛ برومند فرزندی از دودمان مصطفی و مرتضی، مرد مردستان طه و نواده علی بن موسی الرضا(ع)، حجت عصر و زمان، محمد بن الحسن العسکری(عج).
 
 
زائران پیاده
قدم قدم تا حرم
همزمان با روزهای پایانی ماه صفر و ایام سوگواری اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، مشهد مقدس آماده برگزاری یکی از باشکوه ترین محافل عزاداری می شود. به گزارش خراسان رضوی، سالروز شهادت امام رضا(ع) برای مردم، حزن انگیزتر از بسیاری از مناسبت هاست، چرا که ایرانیان و به ویژه خراسانی ها یکی از ویژگی های هویتی خود را زائر و مجاور بودن ایشان می دانند و به خاطر افتخار میزبانی از آن امام همام، تعلق خاطر دو چندان به ایشان دارند. از جمله این ارادت ها، حرکت پیاده زائران رضوی به سوی مشهدالرضا(ع) برای حضور در مراسم سوگواری شهادت ایشان است. زائران پیاده از جای جای خراسان رضوی و برخی دیگر از استان های کشورمان راهی مشهد می شوند و مجاوران و خادمان زائران آقا نیز همچون سال های گذشته برای میزبانی از این عاشقان کمر همت می بندند. آسمان، ابری و بارانی باشد یا آفتابی و گرم، فرقی نمی کند، قدم هایی عاشقانه در مسیر تشرف به مشهدند و عاشقانی از خویش گذشته نیز آماده میزبانی در ایستگاه های صلواتی، موکب ها و داخل شهر.
خدمات آستان قدس برای استقبال از زائران پیاده
امسال، آستان قدس رضوی با راه‌اندازی چندین پویش مردمی، سعی در افزایش مشارکت‌های مردمی و هدفمندی برنامه‌های فرهنگی دارد که از جمله این پویش ها، پویش «من هم پاکبانم» با حضور 1200خادمیار، برای نظافت شهر توسط جوانان رضوی، پویش «یک نذری ساده» برای توزیع 50هزار بسته نذری مردمی در میان موکب ها و اسکان ها، توزیع 10هزار هدیه کوچک که توسط خادمیاران نوجوان رضوی تهیه می شود در میان زائران کودک و نوجوان است. همچنین در خصوص خدمات آستان قدس برای استقبال از زائران پیاده می توان به طرح «جهاد خدمت و قرارگاه فرهنگی زائرین پیاده» برای یکپارچه سازی خدمات ارائه شده به زائران پیاده، در دهه پایانی ماه صفر، اشاره کرد.


 
 
ورود بیش از  42 هزار زائر پیاده به مشهد در هفته گذشته
بر اساس اعلام جمعیت خدمت گزاران زائران پیاده، تا شب گذشته 42 هزار و 657 زائر پیاده وارد مشهدالرضا(ع) شدند. سخنگوی این جمعیت در گفت وگو با خراسان رضوی در این باره بیان کرد : روز گذشته 17 هزار و 547 زائر وارد مشهد شدند که با احتساب سه روز قبل از آن، جمعیت کل زائران پیاده مشرف شده به مشهد به 42 هزار و 657 هزار نفر شامل بیش از 27 هزار نفر مرد و بیش از 15 هزار نفر از بانوان می رسد. «حسین رضایی» افزود: برای اسکان 100 هزار نفر در مشهد پیش بینی لازم انجام شده و خوشبختانه با حمایت رسانه ها، مردم و برخی دستگاه های دولتی، مشکل کمبود محل اسکان برای 15 هزار زائر پیاده نیز رفع شد. رضایی ادامه داد : با توجه به ظرفیت های ایجاد شده، زائران پیاده همچنان می توانند برای استفاده از اسکان در مشهد، در سایت این جمعیت ثبت نام کنند که امکان ثبت نام تک نفره زائران نیز ایجاد شده است. به گفته سخنگوی این جمعیت، برای میزبانی از زائران پیاده 15 هزار خادم افتخاری پای کار آمده اند و 320 ایستگاه صلواتی در مسیرهای جاده ای برپا شده است. وی افزود : امروز (شنبه) نیز بزرگ ترین کاروان زائران پیاده شامل 2500 نفر از بانوان از نیشابور به سمت مشهد مقدس حرکت خواهد کرد. همچنین کاروان 1500 نفره خانواده های شهدا و  کاروان 1000 نفره دانشجویان نیز امروز از نیشابور و ملک آباد به سمت مشهد حرکت می کنند. بر اساس پیش بینی ها، تعداد زائران پیاده رضوی امسال به حدود 500 هزار نفر خواهد رسید که بیشتر آن ها طی روزهای پیش رو وارد مشهد خواهند شد.