فشارها به جهانگیری در خصوص یک اظهارنظر

آفتاب یزد- گروه سیاسی: مجمع بعد از گذشت یکسال از اعلام نظر در مورد لایحه مربوط به پالرمو امتناع کرده است که طبق قانون دراین شرایط با توجه به پایان مهلت (یکساله) مجمع، نظر شورای نگهبان اعمال خواهد شد و از سویی در مورد لایحه CFT نیز تاکنون نظری نداده است که درصورت پایان مهلت مورد نظر مجمع، این موضوع هم به معنای رد لایحه CFT به شمار می‌آید. امری که نشان می‌دهد اساسا لوایح مربوط به FATF در کشور به بن بست خورده و نتیجه‌ای در برنخواهد داشت. FATF نیز باتمدید چهار ماهه دوباره مهلت به ایران اعلام کرده که این آخرین باری است که به ایران مهلت داده است. با این شرایط دولت این روزها به واسطه به نتیجه نرسیدن این لوایح با دشواری و چالش روبه روست.
چند روز پیش اما نقل قولی از سوی جهانگیری مبنی بر موافقت با این لوایح در رسانه‌ها منتشر شد که حاشیه‌های او و دولت را بیشتر کرد.
گفته شده بود اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه هم‌اندیشی با علما و روحانیون عنوان کرده بود: «با توجه به تصویب لوایح FATF و CFT در جلسه سران سه قوه و... مجمع تشخیص مصلحت نظام هر چه سریعتر این لوایح را
تصویب کند».


با این اوصاف اما بلافاصله از سویی روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام در اطلاعیه‌ای اظهارات اسحاق جهانگیری در خصوص لوایح پالرمو و CFT را رد کرد.
اما در جدیدترین اظهارنظر در اینباره حجت‌الاسلام حسن نوروزی نماینده مردم رباط‌کریم در مجلس شورای اسلامی درسخنانی گفت: اظهارنظر خلاف واقع معاون اول رئیس‌جمهور در داخل و در مجامع بین‌المللی پخش شده و مطابق قانون، مصداق نشر اکاذیب است.
وی افزود: دستگاه قضایی باید معاون اول رئیس‌جمهور را به خاطر نشر اکاذیب مورد پیگرد قانونی قرار دهد و به پرونده وی رسیدگی کند.
سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس اظهار داشت: مجمع تشخیص مصلحت نظام، بازوی مشاوره‌ای رهبر معظم انقلاب است و آقای جهانگیری که یک شخصیت ملی است نباید در مقابل مصوبه این مجمع در رابطه با لوایح اف‌ای‌تی‌اف بایستد.
نوروزی خاطرنشان کرد: اظهارات معاون اول رئیس‌جمهور از نظر قانونی دارای اشکال است و باید پیگیری‌های لازم درباره اظهارنظر و نقل قول خلاف واقع وی
انجام شود.
به گزارش فارس، این نماینده مردم در مجلس، مقامات دولت را دعوت کرد تا از بیان اخبار خلاف واقع خودداری کنند و در همین زمینه گفت: نباید برای تصویب FATF طوری حرف بزنیم که هم خلاف واقع باشد و هم برای کشور مسئله و مشکل ایجاد کند.
این در حالی است که پیشتر دفتر معاونت اول رئیس جمهوری در باره این ادعاها در بیانیه‌ای اعلام داشته بود:
از آنجا که برداشت‌های متفاوتی از سخنان مهم جناب آقای دکتر اسحاق جهانگیری معاون اول محترم رئیس جمهور در نشست روز سه شنبه مورخ ۹۸.۷.۳۰ با جمعی از علما و روحانیون منتشر شده است و نیز با توجه به موضع گیری‌های سیاسی و غیر اخلاقی برخی افراد و رسانه‌ها که در چند روز اخیر سعی کردند هدف اصلی این سخنان مبنی بر ضرورت شفافیت در تصمیم گیری‌ها و نیز اهمیت تسریع در تصویب لوایح مرتبط با FATF برای کاهش مسائل معیشتی مردم و جلوگیری از ایجاد مشکلات جدید بانکی و اقتصادی برای کشور را به حاشیه ببرند، دفتر معاون اول رئیس جمهور ذکر این نکته را لازم می‌داند که دکتر جهانگیری در این نشست تاکید نمودند" سران قوا در دو-سه جلسه خود تصویب کردند که لوایح مرتبط با FATF برای اداره کشور بسیار
ضروری است".