منتظر یک خانه‌تکانی باشید



ندا سیجانی
خبرنگار‌


در چند روز گذشته سید مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعضای شورای مرکزی نظارت بر آموزشگاه‌های آزاد موسیقی را منصوب کرد. این تغییرات با توجه به پایان رسیدن دوره یکساله اعضای شورای قبلی انجام گرفته است. موضوع نظارت جدی برآموزشگاه‌های آزاد موسیقی به اواسط سال 97 برمی‌گردد و طی آن دوره محمد الهیاری فومنی، مدیرکل وقت دفترآموزش و توسعه فعالیت‌های فرهنگی، هنری طی جلسه با شورای مرکزی نظارت بر آموزشگاه‌های آزاد هنری در راستای رشد مطلوب فضاهای آموزشی، خواستار از سرگیری و ساماندهی صدور کارت صلاحیت تدریس مدرسان آموزشگاه‌ها شدند، اتفاقی که ازسال 1390 متوقف مانده بود. کامبیز روشن روان یکی از اعضای شورای نظارت بر آموزشگاه‌های آزاد موسیقی این انتخاب و نظارت را ایده بسیار خوبی عنوان می‌کند و معتقد است این رویکرد باعث می‌شود آموزش موسیقی شکل استانداردتری پیدا کند. او درگفت‌و‌گو با «ایران» افزود: آموزشگاه‌های آزاد موسیقی باید مانند هنرستان‌های موسیقی روش‌های آموزشی بسیار جدی درپیش بگیرند و طبق یک برنامه منظم و مدون پیش بروند. درواقع هم روشی آموزشی باشد برای افرادی که نگاه جدی‌تری به این مقوله دارند و علاقه‌مندند آموزش موسیقی را به‌صورت تخصصی دنبال کنند وهم روشی باشد برای کسانی که به‌صورت غیر جدی این هنر را در پیش گرفته‌اند و خواستار این هستند که فرزندشان برای مدتی کوتاه دراین آموزشگاه‌ها وقت بگذرانند. البته در مورد این روش‌های آموزشی هنوز به نتیجه قطعی نرسیده‌ایم و تصمیمی هم گرفته نشده اما تلاش ما این است روش استانداردتری لحاظ شود تا مشخص شود یک هنرجوی موسیقی‌سازی یا آوازی طی سال، نیاز است چند ماه یا چند ترم آموزش ببیند تا بتواند در یک ارکستر بخوبی بنوازد یا بخواند! یا هدف ازاین آموزش‌ها چیست.
این آهنگساز درمورد اینکه آیا پیش ازاین شیوه آموزشی استانداردی درآموزشگاه‌های آزاد موسیقی وجود داشته یا خیر پاسخ داد: دربرخی ازآموزشگاه‌های آزاد موسیقی استادان شناخته شده حضور دارند. مبنا در این آموزشگاه‌ها این است که هنرجویانی جذب شوند که علاقه‌مند به آموختن هستند ویک موزیسین خوب و با تجربه در جامعه باشند و موسیقی را به‌صورت حرفه‌ای دنبال کنند، بنابراین در این آموزشگاه‌ها معمولاً هنرجویانی که به‌صورت تفننی دراین کلاس‌ها شرکت می‌کنند حضورنخواهند داشت. لازم به ذکراست این موضوع همچنان به‌صورت جدی پیگیری می‌شود چرا که عده‌ای از خانواده‌ها معترضند فرزندشان با گذراندن دو – سه سال دوره آموزشی درهمین آموزشگاه‌های آزاد موسیقی همچنان پیشرفتی نداشته‌اند و تنها تکرارمکررات بوده است، به‌همین دلیل تصمیم برآن بوده روش‌های آموزشی حرفه‌ای‌تر به‌صورت جدی اجرا شود و قدم نخست دراین اتفاق مهم که از ماه‌ها پیش به تمامی آموزشگاه‌ها ابلاغ شده ضرورت کارت صلاحیت تدریس برای تمامی مدرسین آمورشگاه‌های آزاد موسیقی است.
روشن‌روان در مورد اینکه آیا برنامه‌ریزی اصولی هم درباره کتاب‌های آموزشی انجام گرفته است بیان داشت: بله. قطعاً. مبحث نظارت برآموزشگاه‌های آزاد موسیقی درمورد کتاب‌های آموزشی نیز صدق می‌کند و برنامه‌ریزی‌های جدی هم در آینده نزدیک انجام خواهد گرفت و ازسوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کارشناسان و گروه‌های متخصص نیزانتخاب می‌شوند تا کتاب‌های آموزشی به‌لحاظ علمی بررسی اصولی شوند چرا که به شخصه شاهد بودم برخی معلمان که تجربه کمتری درامرآموزش دارند کتاب‌هایی را تدریس می‌کنند که برای سازخود نوشته‌اند واتفاقاً اشکالات بسیاری هم برآن وارد بوده اما متأسفانه نظارتی براین موضوع نیست تا اصلاح و بررسی شود. در واقع در این آموزشگاه‌ها یکسری کارهایی انجام می‌شود که درست نیست. بنابراین باید اصولی را پایه‌گذاری کرد تا هم روش آموزشی مناسبی تدریس شود و هم کتاب‌های آموزشی علمی به‌کار گرفته شود تا هنرجویان پیشرفت لازم را داشته باشند.
 این آهنگسازهمچنین به سطح‌بندی معلمان آموزشگاه‌های موسیقی براساس سطح دانش و تجربه اشاره کرد و گفت: این موضوع زمانی اتفاق می‌افتد که کارت صلاحیت معلمان خیلی جدی‌تر اعمال شود و همه آموزشگاههای موسیقی موظف باشند از معلمانی استفاده کنند که کارت تدریس داشته باشند و البته بررسی این موضوع منوط به آزمون‌های ورودی است و طبیعتاً براساس این بررسی‌ها مشخص می‌شود معلمان در چه سطحی هستند، دانش و آگاهی آنها چه میزان بوده و باید از چه منابع معتبری استفاده کنند. این رویکرد موجب می‌شود روش‌های آموزشی شکل استاندارد‌تر به خود بگیرد وهنرجویانی که درآغاز راه هستند بدانند از کجا باید شروع کنند و برای آموختن ساز چه دروس نظری را باید طی کنند و در آخر براساس آن درجه‌بندی بر این نظر هستیم با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مدرک معتبری ارائه شود البته این موضوع هنوز به‌صورت جدی پیگیری نشده و در حد یک حرف است. اما این حساسیت وجود دارد چرا که متأسفانه می‌بینیم برخی از آموزشگاه‌های آزاد موسیقی برای معرفی کار خود به ارائه مدرک تخصصی اشاره داشته‌اند درصورتی که نه خود آموزشگاه مجوز و صلاحیت دارد و نه کسانی که تدریس می‌کنند و نکته مهم تراین است که هیچ یک از آموزشگاه‌های موسیقی حق ارائه مدرک ندارند و کاملاًغیر قانونی است.
او درمورد گرایش بیشتر نسل امروز به آموزشگاه‌های موسیقی اظهار کرد: درتهران که پایتخت محسوب می‌شود تنها دو هنرستان موسیقی دختران و پسران وجود دارد و تعداد هنرجویانی که در این هنرستان‌ها مشغول به تحصیل هستند بسیارکم است و ضمن اینکه این هنرستان‌ها دریک گوشه تهران متمرکز‌ند بنابراین کسانی که درمناطق مختلف تهران بزرگ یا دیگر شهرها هستند دسترسی نخواهند داشت و طبیعی است که جذب آموزشگاه‌های موسیقی می‌شوند حالا این آموزشگاه‌ها اگر واقعاً تحت کنترل بوده و نظارت کافی بر آنها صورت بگیرد و همچنین از معلمان خوب و هم متد‌های آموزشی مناسب استفاده شود اتفاق بسیار خوبی است و اینگونه می‌توان امیدوار بود هنرجوی موسیقی وقتی که صرف می‌کند و خانواده‌ای که هزینه می‌کند مفید بوده و فرزنداشان آموزش درست می‌بینند، این حداقل انتظاری است که می‌توانند داشته باشند.