درخواست تغییر نظام حکومت عراق از پارلمانی به ریاستی

عراق این روزها صحنه اعتراضات گسترده است و خواسته‌های معترضان که ابتدا بیشتر بر بهبود وضعیت اقتصادی متمرکز بود اکنون به سطح بالاتری رسیده و معترضان خواهان تغییر دولت و تغییر نظام پارلمانی به ریاست‌جمهوری هستند.همزمان،رییس جمهوری عراق روز یکشنبه در دیدار با روسا و نمایندگان کانون‌ها و انجمن‌های صنفی، گفت که تلاش سنگینی در ریاست جمهوری برای آماده سازی پیشنویس قانون جدید انتخابات در حال انجام است و در همین هفته آماده و تقدیم پارلمان خواهد شد.
صالح گفت احترام به آرا مردم و تحقق عدالت در رقابت برای رسیدن به منصب نمایندگی پارلمان در این پیشنویس تضمین شده است.
انتقاد به قانون انتخابات و نحوه برگزاری انتخابات و عضویت در پارلمان عراق و همچنین امتیازاتی که نمایندگان دارند، از محورهای مورد اعتراضات تظاهرکنندگان مسالمت جو در عراق طی دو مرحله در یک ماه گذشته بوده است. 
ادامه اعتراضات


یک منبع امنیتی عراق اعلام کرد، تظاهرکنندگان مسیرهای اکثر خیابان‌های بغداد، پایتخت را بسته و خواستار نافرمانی مدنی سراسری شدند. از طرفی تظاهرکنندگان جاده اصلی بین بغداد و ذی قار و نیز استان واسط را بستند. در همین حال چند تروریست انتحاری توسط نیروهای امنیتی بازداشت شدند. 
به گزارش ایسنا، این منبع امنیتی در گفت‌وگو با شبکه سومریه نیوز عراق گفت: تظاهرکنندگان صبح امروز اکثر خیابان‌های بغداد به خصوص مسیرهای غربی پایتخت را مسدود کردند که عبور و مرور را مختل کرد.
وی تصریح کرد: مهمترین مسیرهای مسدود شده خیابان الشعله، پل البنوک، پل منطقه الشعب، پل شرکت سومو و مسیر شهرک‌ها به سمت منطقه زیونه، ورزشگاه الشعب و نیز خروجی‌های شهرک صدر و مسیر الدوره از سمت بغداد جدید هستند.
درخواست معترضان
به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، مقامات دولتی عراق هنوز نتوانسته‌اند به راهکارهای قانع‌کننده‌ای برای معترضان عراقی دست یابند. بسته اصلاحات دولتی و پارلمانی مردم را قانع نکرده است و آن‌ها به تظاهرات خود ادامه می‌دهند.
سطح خواسته‌های معترضان به جایی رسیده که خواهان تبدیل نظام پارلمانی به ریاست‌جمهوری هستند. نکته جالب توجه در این خواسته این است که این از سوی طرف‌های زیادی در نظام حاکم حمایت می‌شود. طی سال‌های گذشته نیز بر لزوم تبدیل نظام پارلمانی به ریاست‌جمهوری تأکید شده بود هرچند هشدارهایی هم وجود دارد مبنی بر اینکه نظام ریاست‌جمهوری احتمالا مقدمه‌ای برای بازگشت استبداد و دیکتاتوری باشد.
در دو مرحله تظاهرات ماه اکتبر در بغداد و چند استان مرکزی و جنوبی دیگر تاکنون ۲۵۰ نفر کشته و بیش از ۱۱ هزار نفر مصدوم یا زخمی شدند.
همزمان منابع خبری  عراق امروز یکشنبه از دستگیری یک تیم اطلاعاتی اماراتی متشکل از چند تبعه لبنانی و عراقی در میدان تحریر بغداد به اتهام تغذیه مالی و هدفمند برخی تظاهرکنندگان خبر داد.
«رادیو صوت العراق» امروز یکشنبه به نقل از منابع امنیتی عراق گفته است که دستگاه اطلاعات عراق این شبکه اطلاعاتی اماراتی که مسوولیت تامین مالی برخی از تظاهرکنندگان در بغداد و دیگر شهرهای عراق را برعهده داشته، شناسایی و دستگیر کرده است.
این منبع خبری عراقی افزوده است که این تیم اطلاعاتی اماراتی فعالیت‌های به غایت خطرناکی را در عراق مدیریت می‌کرد که هدف اش براندازی دولت بوده است.
پیشتر پاره‌ای گزارش‌های امنیتی تاکید کرده بودند که بسیاری از کاربران تحریک کننده تظاهرات‌ها در عراق در خارج از این کشور و به طور مشخص در سه کشور امارات، عربستان سعودی و اردن مدیریت می‌شوند، همچنین برخی فعالان سیاسی از توزیع دلار از سوی عوامل سعودی میان برخی تظاهرکنندگان خاص خبر داده بودند و تصاویر و ویدئوهایی نیز در این ارتباط در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود. 
اعتراضات مناطق شیعه نشین عراق و بغداد روز اول اکتبر (۹ مهرماه) ابتدا با درخواست مبارزه با فساد و انجام اصلاحات اقتصادی و گسترش خدمات عمومی آغاز شد اما رفته رفته مطالبات سیاسی به آن اضافه شد و به اصلاح قانون انتخابات و قانون اساسی از سوی بخش‌هایی از معترضان شد و شعار براندازی از سوی بخش‌های دیگری رسید.
برغم آرامش چند هفته‌ای به مناسبت برگزاری مراسم میلیونی اربعین، این اعتراضات بار دیگر از ۲۵ اکتبر اما این بار با ابعاد بسیار خشونت آمیزی آغاز شد و دولت تاکنون با وجود پذیرش اغلب پیشنهادات برای اصلاحات ساختاری و قانونی، ارائه بسته‌های اقتصادی، صدور دستور العمل‌های مختلف نتوانسته است، آرامش را به کشور بازگرداند.
برخی ناظران و مسوولان عراقی برغم اذعان به مسالمت آمیز و به حق بودن اعتراضات و مطالبات اکثر کسانی که در تظاهرات خیابانی یک ماه اخیر شرکت کرده‌اند، همچنین از وجود افراد و باندهای مسلح در داخل عراق خبر می‌دهند که از فضای هرج و مرج برای تسویه حساب با دیگر گروهها و افراد سوء استفاده می‌کنند و نیز گروه‌های سازمان یافته با پشتیبانی فکری و مالی سفارتخانه‌های آمریکا و سعودی در بغداد و نیز هدایت ارتش‌های سایبری بعثی و وهابی مستقر در برخی کشورهای منطقه بویژه اردن و امارات که با افزایش  خشونت و بالابردن سقف مطالبات، دنبال براندازی هستند.