تظاهرات عراق وارد مرحله اعتصاب اجباری و نافرمانی مدنی شد

با بسته شدن راه‌ها و تعطیل کردن برخی ادارات ازسوی تظاهرکنندگان، اعتراضات در عراق ازدیروز یکشنبه وارد فاز نافرمانی مدنی و اعتصاب اجباری شد.
برغم بخشنامه و تاکید دولت مبنی بر این که کارکنان دولت، دانشجویان و دانش‌آموزان باید به سر کار و کلاس خود حاضر شوند و با متخلفان برخورد خواهد شد، گزارش خبرنگار ایرنا از سطح بغداد و نیز منابع خبری از دیگر استان‌ها حاکی است، نافرمانی مدنی در بخش‌هایی از سازمان‌ها و شهرهای عراق از جمله بغداد پایتخت عملا اجرا شده است.
شبکه‌های اجتماعی و برخی فعالان اعتراضات جاری در عراق از چند روز پیش فراخوان نافرمانی دادند و دیروز گروه‌هایی از معترضان با هدف جلوگیری از حضور مردم بر سر کارهای خود و به تعطیلی کشاندن بغداد، اقدام به بستن خیابان‌ها و ممانعت از عبور وسایل نقلیه و افراد کرده‌اند.
گزارش‌ها حاکی است بسیاری از خیابان‌های اصلی بغداد ازسوی معترضان بسته شده و اجازه تردد به شهروندان داده نمی‌شود.


تظاهرکنندگان همچنین جاده میادین نفتی المشرح در استان میسان را مسدود کردند. پایگاه خبری بغداد الیوم نیز در خبری تایید نشده از قطع جاده مواصلاتی به گذرگاه شیب - چذابه میان عراق و ایران سخن گفته است.
همچنین خبر می‌رسد که پل‌های اصلی در شهر ناصریه مرکز استان ذی قار ازسوی معترضان مسدود شده و اجازه تردد به شهروندان داده نمی‌شود.
اعتراضات ابتدا با درخواست مبارزه با فساد و انجام اصلاحات اقتصادی و گسترش خدمات عمومی آغاز شد اما رفته رفته مطالبات سیاسی به آن اضافه شد و به اصلاح قانون انتخابات و قانون اساسی ازسوی بخش‌هایی از معترضان شد و شعار براندازی ازسوی بخش‌های دیگری رسید.
برخی ناظران و مسئولان عراقی نیز برغم اذعان به مسالمت آمیز و به حق بودن اعتراضات و مطالبات اکثر کسانی که در تظاهرات خیابانی یک ماه اخیر شرکت کرده اند، همچنین از وجود افراد و باندهای مسلح در داخل عراق خبر می‌دهند که از فضای هرج و مرج برای تسویه حساب با دیگر گروهها و افراد سوء استفاده می‌کنند.
گزارش دیگری حاکی است نخست‌وزیر عراق طی یک نشست امنیتی، آخرین تحولات جاری در این کشور را بررسی کرد.عبدالمهدی که ریاست این نشست را با حضور وزیر کشور عراق بر عهده داشت در خصوص تحولات کشور صحبت کرد.
در این حال "ایرنا " عصر دیروز گزارش داد طرح اجباری نافرمانی مدنی و اعتصاب سراسری در بغداد و چند شهر عراق در نخستین روز اجرای خود ناکام ماند و برخلاف متولیان آن، بسیاری از کارکنان به سر کارهای خود رفتند و بازارها به روال طبیعی هر روز به کار خود ادامه دادند.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس اتحادیه مشاوران املاک خبر داد: ادامه روند کاهش قیمت مسکن تا پایان امسال حضرت آیت‌الله جوادی آملی: همه تلاش و کوشش باید این باشد که ذره ای با خون پاک شهدا بازی نشود 13 آبان 58 در تهران چه گذشت؟ راهپیمایی ضدآمریکایی 13 آبان امروز در سراسر کشور برگزار می‌شود رهبر انقلاب اسلامی در دیدار هزاران نفر از دانشجویان و دانش‌آموزان: خصومت آمریکا با ملت ایران از کودتای 1332 تا کنون است تظاهرات عراق وارد مرحله اعتصاب اجباری و نافرمانی مدنی شد ظریف در جلسه علنی مجلس اعلام کرد: وزارت خارجه بیشترین تلاش را برای مقابله با پولشویی انجام داده است هو شدن مجدد ترامپ ازسوی مردم آمریکا واکنش وزارت اطلاعات به جوسازی طرفداران حسن عباسی عضو هیئت رئیسه مجلس: مجمع تشخیص مصلحت نظام سکوت خود در قبال لوایح CFT و پالرمو را بشکند معاون کل وزارت بهداشت: 61 درصد هزینه داروی مصرفی کشور از جیب مردم تامین می‌شود رئیس اتحادیه مشاوران املاک خبر داد: ادامه روند کاهش قیمت مسکن تا پایان امسال معاون شهردار تهران: حذف نظارت معاونان شهردار از سازمان‌های زیرمجموعه باعث تضعیف مدیریت شهری است چهار طرح تمام الکترونیک قضایی کشور رونمایی شد چهره بی‌نقاب آمریکا