#هر_هفته_الف_ب_ایران: ایستگاه سردشت

رضا اردکانیان
وزیر نیرو
 – چند هفته‌ای از پویش #هر_هفته_الف_ب_ایران می‌گذرد. بسیار خوشبختیم که ایستگاه‌های این پویش عمدتاً در محروم‌ترین و رنج‌کشیده‌ترین نقاط ایران بوده‌اند. شهرستان سردشت اگرچه نامی آشنا برای ایرانیان است اما بیشتر با رنج‌هایی که در سال‌های دفاع مقدس متحمل شده و بالاخص بعد از حمله شیمیایی به این شهر شناخته‌شده است، اما امروز درباره سردشت سخن متفاوتی داریم.نیروگاه 150 مگاواتی سردشت شامل سه واحد 50 مگاواتی که توان تولید 421 گیگاوات‌ساعت برق را دارد رسماً افتتاح می‌شود. واحدهای این نیروگاه در تیر، شهریور و مهر 1398 به شبکه سراسری برق پیوسته بودند. این نیروگاه نتیجه ساخت سد سردشت است که علاوه بر نیروگاه، تصفیه‌خانه‌های سردشت و رَبَط، 15 کیلومتر جاده جایگزین، احداث خط لوله گاز و ساخت پل روی دریاچه نیز در آن انجام شده است. تصفیه‌خانه آب شرب شهرهای سردشت و ربط ظرفیت 495 لیتر بر ثانیه به زیرساخت‌های آب استان آذربایجان غربی می‌افزاید و تأمین آب شرب حدود 80 هزار نفر از ساکنین منطقه را برعهده دارد.
درست است که سد سردشت با ارتفای 112 متر و گنجایش ذخیره 387 میلیون متر مکعب آب، سازه‌ای در صنعت آب کشور به حساب می‌آید و می‌تواند بیش از یک میلیارد متر مکعب آب در سال را تنظیم کند و تأمین آب کشاورزی 7800 هکتار اراضی شهرستان سردشت را انجام می‌دهد، اما اهمیت آن برای اقتصاد و جامعه محلی استان آذربایجان غربی به جهات دیگری نیز هست. سردشت یکی از زیباترین جلوه‌های طبیعت ایران را در خود جای داده و محیط مستعدی برای توسعه گردشگری است. طبیعت سردشت با آبشار شلماش، آبشار رزگه، آبشار نیوه ژ، دشت وزنه، دشت مردواو، دشت باژار، کانی گراوان، رودخانه زاب، دره خدرآباد، بیوران، گردنه زمزیران و برخی اراضی جنگلی شناخته‌ شده است. اما با وجود این ظرفیت‌ها، توسعه گردشگری دراین منطقه با کمبود سرمایه‌گذاری مواجه است.


با عنایت به دستور ریاست محترم جمهوری مبنی بر توسعه گردشگری در منابع و تأسیسات آبی و پیرامون آنها، وزارت نیرو سیاست توسعه گردشگری در سدها و حاشیه آنها را دنبال می‌کند و برهمین اساس همزمان با افتتاح نیروگاه برق‌آبی سردشت، فراخوان سرمایه‌گذاری در طرح گردشگری آبی محدوده مخزن سد سردشت نیز صورت خواهد گرفت. سرمایه‌گذاری در اقامتگاه‌های واقع در محدوده اطراف سدها به علاوه ایجاد دهکده‌های توریستی، اسکله‌های تفریحی، تجهیزات ورزشی و ایجاد امکانات ورزش‌های سوارکاری و ماهیگیری، زمینه‌هایی برای توسعه گردشگری در منطقه سردشت و هم‌افزایی با سایر ظرفیت‌های طبیعی منطقه است. پیش‌بینی می‌شود با تکمیل سرمایه‌گذاری در طرحی که فراخوان آن همزمان با افتتاح نیروگاه سردشت اعلام می‌شود زمینه اشتغال 231 نفر و ظرفیت ورود روزانه 5200 نفر گردشگر فراهم شود. امیدواریم با توسعه زیرساخت‌های گردشگری در منطقه سردشت و درآمدهای حاصل از آن، محرومیت از چهره این منطقه رنگ ببازد و صدها هزار ایرانی در سال فرصتی داشته باشند تا میهمان یکی از زیباترین جلوه‌های طبیعت و تنوع فرهنگی جامعه ایرانی باشند و ضمن دیدار با یکی از مظاهر مقاومت در دوران دفاع مقدس، نقش بستن تدریجی لبخند توسعه بر لبان این قسمت از سرزمین شکوهمند ایران را شاهد باشند.