اهل کوفه نسازید!

 
 
 
 


1- تهراني‌ها اهل کوفه‌اند! اين جمله اولين واکنش برخي آقايان نسبت به نتيجه انتخابات شگفت انگيز اسفند 94 بود که در آن مردم، بي‌اعتنا به شانتاژهاي بي‌سابقه و انگليسي خواندن ليست «خبرگان مردم» که از قضا تاييد صلاحيت شوراي نگهبان را هم به همراه داشت، قريب سه ميليون راي به «آيت‌ا... هاشمي رفسنجاني» دادند تا بهترين پاسخ را به کساني بدهند که گمان داشتند با دوپينگ رسانه ملي و بمباران تبليغاتي با کليدواژه «ليست انگليسي» مي‌توانند نتيجه انتخابات را برگردانند. جالب است تنها واکنش آيت‌ا... هاشمي به اين بداخلاقي بي‌سابقه تنها يک جمله بود که «آقايان تا دير نشده، توبه کنند!» که صد البته بازهم آنها، نه تنها از خطاي تاريخي خود برنگشتند بلکه بر عمق اشتباهات خود هم افزودند. خدا رحمت کند آيت‌ا... حائري شيرازي را که در واکنش به اين حرف‌هاي ناصواب و نابخردانه در همان ايام گفته بود: يعني سه ميليون نفر تهراني، کوفي بودند و به حرف انگليسي‌ها راي دادند؟
2- اين روزها روحاني کثيرالمنبري که تعداد پخش سخنراني‌هايش از رسانه ملي فقط با تعداد برنامه‌هاي خبري قابل قياس است و يکي از پيش‌بيني‌هاي شاذ و حيرت‌آورش در گذشته‌اي نه چندان دور اين بود که «اگراحمدي‌نژاد بود، جام زهر به امام خورانده نمي‌شد»، اخيرا در پيش‌بيني ديگري که دوباره بوي کوفي خواندن مردم را مي‌دهد، حکم به محاکمه برجاميان در آينده نزديک داده است! سوال اين است که واقعا اين جمله خطابش به کجاست؟ نظام؟ مردم؟ يا دولت؟ براي پاسخ به اين سوال بايد کمي به عقب برگشت و با عنايت به شباهت آراي سال 92، 94 و 96، به اين نتيجه رسيد که از ديد اين روحاني ارجمند، مردمي کوفي مسلک از سال 92 با حماسه سياسي خود راه تعامل با دنيا را گشودند و دولت تنفيذ شده نظام هم به برکت همين پشتوانه عظيم، توافقي را به سرانجام رساند که آمريکاي ترامپ هم در مقابلش به اوج استيصال رسيده و پرچم اعتدال‌خواهي ايران اسلامي همچنان تحت لواي برجام در دنيا بالاست. اين موفقيت تاريخي چنان در داخل نهادينه شده که حتي مخالفان سرسخت برجام هم از دوقطبي سازش- مقاومت خود در سال 92 به دوقطبي مذاکره محور تعامل سازنده- تعامل بازنده در سال 98 رسيده‌اند و اين بالاترين موفقيت برجام است که تعامل با دنيا را به شعاري نهادينه و غيرقابل مقابله در داخل کشور تبديل کرده است. حالا سوال اين است که اين روحاني ارجمند مي‌خواهد کدام کوفيان و برجاميان را محاکمه کند؟ ملت راي داده را؟ دولت تنفيد شده را؟ و يا...
3- حرف آخر نگارنده با اين برادر ارجمند و ساير همقطاران تريبون‌دارشان اين است که به سيره کلامي رهبر معظم انقلاب برگردند که تنها راه نجات آنها از باتلاق افراطي‌گري است. رهبري که جايگاه راي مردم را به ارفع درجات يعني حق‌الناس مي‌رساند و در فرازي از سخنانشان براي دعوت از مردم براي حضور در انتخابات 94 در تعبيري به غايت مصلحانه فرمودند: «همچون گذشته اصرار داريم که همه، حتي کساني که نظام را قبول ندارند پاي صندوق‌ها بيايند چرا که انتخابات متعلق به ملت، ايران و نظام جمهوري اسلامي است»، آيا به کوفي خواندن راي دهندگان يا محاکمه خواستن برجاميان رضايت دارند؟ حسن ختام اين وجيزه هم کلام امير مؤمنان على(ع) است که گويا براي تمام تاريخ فرموده است: «أَلاَ آن خَيْرَ شِيعَتِي النَّمَطُ الاْوْسَطُ إِلَيْهِمْ يَرْجِعُ الْغَالِي وَبِهِمْ يَلْحَقُ التَّالِي، بهترين شيعيان من گروه ميانه‌رو هستند، غلوکننده بايد به سوى آنان بازگردد و کوتاهى کننده عقب افتاده بايد شتاب کند و به آنها ملحق شود (بحارالانوار، ج 6، ص 178، ح 7).