عدم برنامه ریزی در حذف قبوض کاغذی برق، کار را به صدور کارت شناسایی مشترکان کشاند

ناهماهنگی‌ها را پایان دهید!
آفتاب یزد- گروه اقتصادی: طرح ارایه کارت شناسایی برق برای مشترکان از ماه دیگر به صورت سراسری در حالی استارت می‌خورد که ناهماهنگی‌های به وجود آمده به خاطر عدم برنامه ریزی دقیق متولیان طرح حذف قبوض کاغذی برق بوده است. این پرسش مطرح است چرا برنامه ریزان حذف قبوض از ابتدای امر به این مسئله توجه نداشتند که ممکن است برخی افراد نتوانند با ماجرای حذف قبوض کاغذی خود را تطبیق دهند تا پس از اجرای دوماهه حذف قبوض کاغذی، توانیر دوباره ناچار شود کارت شناسایی برق برای مشترکان صادر کند. مهرماه امسال طرح
ملی قبض سبز توسط وزیر نیرو رونمایی و فرایند حذف قبوض کاغذی در سراسر کشور به صورت رسمی آغاز شد. گفته شد طرح ملی قبض سبز در راستای تحول دیجیتال در خدمات مشترکین اجرایی شده است. ارتقای سطح خدمات و رفاه مشترکین، بهره‌مندی از فناوری‌های نو، صرفه‌جویی اقتصادی، توسعه دولت الکترونیک، ارتباط دوسویه با مشترکین، ارائه خدمات غیرحضوری، نظارت موثر، مدیریت کارآمد و حفظ محیط زیست از اهداف این طرح برشمرده شده است.
مسئولین بارها در مصاحبه‌های خود اعلام کردند که با حذف قبوض کاغذی علاوه بر احترام به مسایل زیست محیطی، صرفه جویی قابل توجهی در عدم استفاده از کاغذ در قبوض اعمال خواهدشد. پس از حذف قبوض کاغذی برق اعلام شد تا افراد از روشهای مختلفی برق مصرفی خود را پرداخت کنند. گفته می‌شود سالانه در حدود ۱۴۴۰ میلیارد تومان برای صدور قبض‌های کاغذی (قبض برق، قبض گار، قبض آب، قبض تلفن ثابت و قبض موبایل) هزینه می‌شود. طرح حذف قبض‌های کاغذی به غیر از صرفه‌جویی در این هزینه باعث از بین رفتن هزینه‌های اضافی همچون ارسال قبض به درب منازل می‌شود. با حذف قبض‌های کاغذی راه‌های مختلفی برای استعلام و پرداخت قبوض بدون مراجعه حضوری ارائه شد تا مردم در راستای اهداف حذف قبوض کاغذی با این روشها هزینه‌های مصرفی خود را پرداخت کنند. در این‌جا اصلی‌ترین روش‌های غیرحضوری پرداخت قبض برق به این شکل مطرح شد:


> روش‌های استعلام قبض برق:
۱- استعلام قبض برق با اپلیکیشن همراه کارت
با نصب «همراه کارت»، مشاهده قبض برق و پرداخت آن را انجام دهید. کافیست وارد قسمت استعلام قبض شده و سپس شناسه قبض را وارد نمایید. همچنین در این اپلیکشن می‌توان شناسه قبض را از لیست شناسه‌های ذخیره شده انتخاب کرد. در این حالت دیگر نیازی نیست که شناسه قبض برق را به خاطر بسپارید.
> دانلود نسخه اندروید پلی استور دانلود نسخه iOS
۲- مشاهده قبض برق با ارسال پیامک
در این روش کافیست عبارت *۱*شناسه قبض# به شماره ۱۰۰۰۱۵۲۱ پیامک شود. پس از ارسال این کد، صورتحساب قبض هر دوره به شماره تماس مشترک پیامک می‌شود. قابل توجه است که این شماره صرفاً برای مشاهده صورتحساب و پرداخت قبض برق تهران کاربرد دارد.
۳- استعلام قبض برق از طریق تلفن
با شماره‌گیری تلفن گویای ۱۵۲۱، اطلاعات صورتحساب برای کاربر خوانده می‌شود.
> روش‌های پرداخت قبض برق:
۱- پرداخت قبض برق با اپلیکیشن همراه کارت
در همراه کارت، پس از استعلام مبلغ قبض یا با استفاده از شناسه قبض و شناسه پرداخت، می‌توان قبض برق را پرداخت کرد. برای این کار کافیست وارد قسمت «پرداخت قبض» شده و اطلاعات قبض برق را وارد نمایید. علاوه بر قبض برق، امکان پرداخت قبض آب و پرداخت قبض گاز هم در همراه کارت فراهم شده است. امکان پرداخت گروهی قبوض هم از امکانات جدید اپلیکیشن همراه کارت است. به این صورت که می‌توان قبض آب، قبض برق، قبض گاز، قبض موبایل و قبض تلفن ثابت را به صورت هم‌زمان استعلام کرده و مبلغ را به صورت یک‌جا پرداخت نمایید.
> دانلود نسخه اندروید پلی استور دانلود نسخه iOS
۲- پرداخت قبض برق با تلفن
برای پرداخت قبض از این روش، باید پس از شماره‌گیری ۱۵۲۱، اطلاعات شناسه قبض برق را وارد نمایید. سپس مبلغ بدهی توسط سامانه اعلام می‌شود. در مرحله بعد باید اطلاعات کارت بانکی را وارد کرده تا قبض پرداخت شود.
۳- پرداخت قبض برق از طریق وبسایت شرکت توزیع برق
برای پرداخت قبض برق تهران می‌توانید با مراجه به وبسایت شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ از خدمات استعلام و پرداخت ارائه شده در این وبسایت استفاده نمایند.
۴- پرداخت قبض برق از طریق اینترنت بانک
راه دیگر برای پرداخت قبض اقدام از طریق اینترنت بانک است. ولی برای پرداخت قبض از مبدا هر بانک باید وارد اینترنت بانک همان بانک شوید. مثلا اگر قصد دارید کارت بانک ملت را به عنوان کارت مبدا پرداخت قبض انتخاب کنید، وارد اینترنت بانک ملت شده و اطلاعات پرداخت (شناسه قبض و شناسه پرداخت) را وارد نمایید.
> بی دقتی وکم توجهی برنامه ریزان مشکل ساز شد!
پس از حذف قبوض کاغذی برق واعلام روشهای فوق به یک مسئله مهم توجه نشد وآن این بود که بسیاری از افراد به خصوص افراد کهنسال قادر به اعمال روشهای فوق به علت کهولت سن یا کم سوادی وبیسوادی ویا حتی نداشتن گوشی تلفن همراه نیستند. از معایب این طرح عدم آشنایی برخی از مشترکین برق با انجام خدمات اینترنتی مانند افراد کهنسال وکم سواد وبیسواد که برای پرداخت خدمات قبوض خود مراجعه حضوری به بانکها داشتند،یا مشکلات عدم دسترسی به اینترنت به خصوص در مناطق دور افتاده و روستاها، قطع خدمات دولت الکترونیک در برخی ساعات غیر اداری، مشکلات قطع و وصل‌شدن اینترنت در پاره‌ای از مواقع، عدم آشنایی برخی افراد جامعه برای استفاده از روشهای نوین چون نبود آشنایی با سایت و آپ‌های مختلف ویا نداشتن گوشی هوشمند و... است. به عبارتی در طرحی به این بزرگی که قرار است برای اولین بار اجرا شود، باید برنامه ریزی دقیق و متقنی برای آن صورت می‌گرفت، اما به موارد ریز فوق توجه کافی نشد که نتیجه این کم توجهی عدم پرداخت مبالغ برقی برخی مشترکان وتلنبار شدن بدهی‌های آنها برای این عدم پرداخت بوده است. مسئله‌ای که در ابتدای اجرای طرح به آن توجه و دقت کافی نشد، تاجایی که متولیان توانیر را به سمت صدور کارت شناسایی برق برای مشترکان سوق داد.
بر این اساس هادی مدقق مدیر کل دفتر مدیریت مصرف و خدمات مشترکین توانیر از ارائه کارت شناسایی برق که روی آن شناسه ١٣ رقمی برق مشترکان درج شده در سراسر ایران خبر داده است. وی با اشاره به روش‌های مختلف پرداخت قبض برق گفته است: مشترکان پیش از این می‌توانستند به روش‌های مختلف قبوض خود را پرداخت کنند و پس از حذف قبوض کاغذی برق، روش‌هایی برای افراد دارای گوشی هوشمند پیش‌بینی شده بود. در واقع صاحبان تلفن‌های همراه می‌توانند از طریق سایت، آپ‌های مختلف و... قبض خود را پرداخت کنند.
وی ادامه داد: افرادی که گوشی هوشمند ندارند می‌توانند از طریق USSD قبض خود را پرداخت کنند اما افرادی که اصلا گوشی ندارند، باید شناسه قبض خود را (درج‌شده روی قبوض کاغذی) به یاد داشته باشند. برای این که این افراد بتوانند با تلفن ثابت یا خودپرداز قبض خود را پرداخت کنند، تصمیم گرفتیم برای همه مشترکان کارت شناسایی برق صادر کنیم تا شناسه دقیق خود را همراه داشته باشند. مدیر کل دفتر مدیریت مصرف و خدمات مشترکین توانیر تاکید کرد: در واقع هدف این است که مشترکان شناسه قبض خود را مانند یک کارت مثل دیگر کارت‌ها در اختیار داشته باشند و هر جا مراجعه کردند، بتوانند قبض خود را پرداخت کنند. به گفته مدقق، طرح ارائه کارت شناسایی برق از برنامه‌های ماه آینده است که سراسری اجرا می‌شود و هزینه آن از مشترک گرفته نمی‌شود. قبوض کاغذی برق از ابتدای مهرماه حذف شده و مشترکان اطلاعات قبض را با پیامک دریافت می‌کنند. مدیرکل مدیریت مصرف و خدمات مشترکین توانیر گفت: به زودی همه مشترکان شناسه قبض خود را در کارتی دریافت می‌کنند و می‌توانند از آن برای پرداخت خود از طرق مختلف از جمله دستگاه‌های ATM استفاده کنند.
> کارت شناسایی مشترکین برق
هزینه برای توانیر ندارد؟
سوال این است صدور کارت شناسایی برق که از ماه آینده برای مشترکان سراسر کشور آغاز می‌شود وطبق گفته مدیرکل مدیریت مصرف و خدمات مشترکین توانیر برای مردم به صورت رایگان است، برای توانیر هزینه بر نیست؟ چرا از ابتدای برنامه ریزی، این مسئله پشتیبانی نشد و پیش‌بینی‌های لازم صورت نگرفت تا بعد از حذف قبوض کاغذی مشکلات فوق الذکر ایجاد شود ومسئولان را به سمت صدور کارت شناسایی برق برای هر مشترک بکشاند؟ آیا هدف صرفه جویی در حذف قبوض کاغذی با صدور کارتهای شناسایی برق که قطعا هزینه براست، زیر سوال نمی‌رود؟ چرا از ابتدای کار پیش‌بینی‌های لازم صورت نگرفت تا این ناهماهنگی‌ها ایجاد نشود؟ ما به خاطر صرفه جویی در قبوض کاغذی برق آنها را حذف می‌کنیم، اما حالا باید برای هر مشترک برق یک کارت شناسایی صادر کنیم.کارتی که قابل استفاده در دستگاههای ATM باشد وقطعا هزینه سنگینی برای صدور آن بر توانیر تحمیل خواهد شد.
از سوی دیگر تمام مشترکان برق باید از ماه آینده یعنی زمان ارایه کارتهای مورد نظر راهی ادارات برق شوند و با صرف وقت وزمان و بعضا هزینه‌هایی چون هزینه حمل ونقل و... کارت شناسایی خود را دریافت کنند. حالا در نظر بگیرید بعد از اجرای کامل و دریافت تمام کارت شناسایی‌های مشترکین، توانیر درصدد اجرای طرحهای دیگری است که اگر برای آنها هم قرار باشد به روش حذف قبوض کاغذی رفتار شود، چه حجم از نارضایتی و ناهماهنگی‌ها به وجود خواهد آمد. یکی از این طرحها طرح ملی فهام است. به خصوص مرحله دوم این طرح که هوشمندسازی مشترکین عادی با اولویت مجتمع‌های تجاری، مسکونی و مشترکین پرمصرف خواهد بود.
> برای طرح فهام برنامه ریزی دقیق کنید!
هادی مدقق درمورد تحول دیجیتال در حوزه خدمات مشترکین توضیح داد: یکی از این تحولات طرح ملی قبض سبز و حذف قبوض کاغذی برق است. طرح بعدی طرح ملی فهام است که در دو مرحله اجرا شده و درحال اجرا است.
وی افزود: در مرحله نخست این طرح هوشمندسازی مشترکین بزرگ (دیماندی-بالای ۳۰ کیلووات) صنعتی، کشاورزی، اداری و تجاری اجرا شد و طی آن بیش از ۴۰۰ هزار مشترک دیماندی متصل شدند. در این راستا در تابستان امسال بیش از سه‌هزار مگاوات مدیریت مصرف صورت گرفت.
به گفته مدقق مرحله دوم طرح فهام هوشمندسازی مشترکین عادی با اولویت مجتمع‌های تجاری، مسکونی و مشترکین پرمصرف است.
مدیرکل مدیریت مصرف و خدمات مشترکین و مجری طرح فهام ادامه داد: طرح پایش و اصلاح ولتاژ شبکه، طرح هوشمندسازی مراکز اتفاقات برق (هما) و توسعه برنامه‌های پاسخگویی بار نیز از جمله دیگر طرح‌ها محسوب می‌شوند که ایجاد مراکز پایش و مدیریت مصرف برق، ایجاد نهاد‌های تجمیع‌کننده برای افزایش مشارکت مشترکین خانگی و تجاری در مدیریت بار با استفاده از ظرفیت استارت آپ‌ها و به‌کار‌گیری اینترنت اشیا در مدیریت مصرف برق در زیرمجموعه این طرح‌ها قرار دارند. مدقق درمورد به کارگیری اینترنت اشیا توضیح داد: این طرح در سه شرکت توزیع برای مشترکین اداری برای مدیریت بار سرمایشی در تابستان اجرا می‌شود. وی در ادامه با اشاره به حذف قبوض کاغذی برق، عنوان کرد: به زودی همه مشترکان شناسه قبض خود را در کارتی دریافت می‌کنند و می‌توانند از آن برای پرداخت خود از طرق مختلف از جمله دستگاه‌های ATM استفاده کنند.
بنابراین لازم است برای اجرای طرحهای مورد نظر بدون تصمیم عجولانه برنامه ریزی دقیقی انجام شود تا نظیر آن چه که هم اکنون رخ داده،دیگر رخ ندهد تا شاهد سرگردانی مردم و تحمیل هزینه‌های اضافی نباشیم چه آن که یکی از اهداف طرح حذف قبوض کاغذی، صرفه جویی در مصرف کاغذ بوده است. به عبارتی صرفه جویی ارزی و ریالی که برای حذف قبوض انجام می‌دهیم، در اجرای طرحهای بعدی آن را از دست ندهیم.