در هفته وحدت، چرا دعوا!

بخش خبری - در هفته‌ای قرار داریم که به مناسبت ولادت نبی مکرم اسلام (ص) که منادی وحدت بودند، با هدف گسترش اتحاد میان مسلمانان، ازسوی امام خمینی(ره) هفته وحدت نامگذاری شده است.
اما کشور ما که پایگاه انقلاب اسلامی است و باید بیش از همه به موضوع وحدت اهمیت دهد و به مقابله با تفرقه افکنان برخیزد، در عمل شاهدیم برخی مسئولین که باید الگوی سایرین در وحدت بخشی باشند،درست در صف وحدت شکنان قرار گرفته‌اند و با برخی اظهارات و اقدامات به این تفرقه کمک می‌کنند.
رئیس جمهور در سفری که یکشنبه به یزد داشت ضمن حمایت از برخورد با فساد و زمینه‌های بوجود آمدن آن گفت: آحاد مردم و جناح‌های سیاسی کشور خواستار مبارزه با فساد هستند، حالا که فسادهای میلیونی و میلیارد تومانی را رسیدگی می‌کنند، درباره فسادهای میلیارد دلاری هم برای مردم توضیح دهند.
دکتر روحانی با تاکید بر مبارزه جدی با فساد گفت: مردم باید بدانند که عزم جمهوری اسلامی برای مبارزه با فساد جدی است و در این رابطه دستگاه‌های متولی برخود با فساد باید سراغ دانه درشت‌ها رفته و نهادها و افرادی را که فسادهای میلیارد دلاری مرتکب شده‌اند، را مورد پیگرد قرار دهند.


رئیس جمهور با تعریضی به دستگاه قضایی خاطرنشان کرد: از قوه قضاییه که با فسادهای میلیونی و میلیارد تومانی برخورد می‌کند می‌خواهم که مبارزه با فساد میلیارد دلاری را هم برای مردم توضیح دهد.اینکه هنوز بعد از گذشت چند سال برای ما روشن نیست آقایی که 2 میلیارد و 700 میلیون دلار پول مردم را خورد و او را دستگیر کرده و حتی حکم اعدام هم برایش صادر شد و اکنون در زندان است الان، این پول کجاست و چه کسانی مسئول هستند و چرا آنهایی که در این زمینه نقش داشتند برای مردم توضیح داده نمی‌شود.
آقای روحانی در سخنان خود همه مسئولین را مخاطب قرار داد و از آنان خواست که جریان 2 میلیارد و 700 میلیون دلار را برای مردم شفاف کنند چرا که این پول، پول نفت، بیت المال و خزانه بوده است.چند سال پیش شورای عالی امنیت ملی اعلام کرد که باید به سرعت به این پرونده رسیدگی شود اما تا امروز رسیدگی نشده است لذا می‌خواهم پرونده 2 میلیارد دلاری برای مردم روشن شود تا مردم خوشحال شوند و بدانند که عزمی که برای مبارزه با فساد وجود دارد، راسخ است.
رئیس جمهور تصریح کرد: مبارزه با فساد دانه درشت‌ها کجاست و چرا به این فسادها و پول‌ها رسیدگی نمی‌شود اینکه چند نفر را به دادگاه کشانده و تبلیغ مبارزه با فساد شود، بدانید که سرِ مردم کلاه نمی‌رود مردم باید بدانند پولی که از بیت المال پرداخت شده، چگونه و کجا رفته و چه کسانی مسئول هستند و در این زمینه قضات و دادستان‌های شریف نباید از پیگیری این پرونده‌ها بترسند و سرنوشت این پول‌ها را برای مردم روشن کنند در غیر این صورت به مناسبت‌های مختلف و مورد به مورد این ارقام را به مردم توضیح خواهم داد.
پس از این اظهارات و گلایه‌های رئیس‌جمهور از دستگاه قضایی، رئیس قوه قضاییه در مقام پاسخ به روحانی برآمد و در جلسه مسئولان عالی قضایی با تاکید بر ادامه قاطعانه و مصمم روند مبارزه با فساد، اظهارات رئیس‌جمهور را حاشیه سازی خواند و گفت: هیچگونه حاشیه سازی نمی‌تواند روند مبارزه دستگاه قضایی با فساد را کند یا متوقف کند و ما مصمم‌تر از گذشته، این مسیر را ادامه می‌دهیم.
سخنگوی قوه قضائیه هم از دیگر سو به میدان آمد و جواب آقای روحانی را داد. غلامحسین اسماعیلی گفت: افتخار می‌کنیم که نتایج یکایک پرونده‌های کلان اقتصادی را به مردم عزیزمان اطلاع‌رسانی می‌کنیم و در دوره اخیر هم مردم شاهد اطلاع‌رسانی عملکرد‌ها و نتیجه اقدامات دستگاه قضایی بودند؛ نه شعار‌ها و وعده‌هایی که مبنای آن معلوم نیست انتخاباتی است یا اراده دیگری در پشت آن نهفته است.
اسماعیلی با مخاطب قرار دادن تلویحی رئیس‌جمهور تصریح کرد: از آنجا که برای ما به عنوان دستگاه قضا مایه تعجب بود که یک مقام مسئول آن هم مسئولی دارای تحصیلات حقوقی بجای آنکه وقتی از بروز مفسده‌ای در بخش‌های مختلف دولت مطلع شد برابر ضوابط و مقررات قانونی، موضوع را به انضمام اسناد و مدارک به مراجع قضایی اعلام و منعکس نماید، در یک سخنرانی عمومی با ادعای لزوم شفافیت و پاسخگویی بخش‌های مختلف موضوعاتی را مطرح کند، مناسب دیده شد که در خصوص مطالبی که به قوه قضاییه برمی‌گردد، توضیحاتی را ارائه نمایم.
سخنگوی قوه قضاییه گفت: بار‌ها اعلام کرده‌ایم که همه مقامات و مدیران مکلف هستند هرگاه از فسادی مطلع شدند موضوع فساد را با ذکر ادله و مستندات به دستگاه قضایی اعلام کنند و ما حتما رسیدگی می‌کنیم و نتیجه رسیدگی را هم به اطلاع مردم می‌رسانیم.
اسماعیلی گفت: ما از شفافیت استقبال می‌کنیم و آمادگی رسیدگی قضایی و اجرای حکم در تمامی پرونده‌های حوزه فساد را داریم.
سخنگوی قوه قضاییه یادآور شد: برای ما فرقی نمی‌کند که پرونده فساد مربوط به فروش نفت توسط بابک زنجانی باشد یا متعلق به پرونده کرسنت یا استارت اویل. برای ما فرقی نمی‌کند که پرونده مربوط به دلار‌های ادعایی گم شده باشد یا پرونده ارز‌ها و سکه‌هایی که در سال 96 و 97 بانک مرکزی با سیاست‌های مورد بحث، خزانه ارزی و طلای کشور را بعضا در اختیار افراد سودجو و فرصت طلب قرار داد.
اسماعیلی تاکید کرد: ما مصمم هستیم با فساد مبارزه کنیم و با قاطعیت با همه انواع و مصادیق فساد برخورد خواهیم کرد و با شعار و سخنرانی و دو قطبی سازی بی‌جهت میدان مبارزه با فساد را خالی نمی‌کنیم و اراده قوه قضاییه و ریاست محترم این قوه بر برخورد جدی با تمامی مصادیق و مظاهر فساد بدون ملاحظه این و آن است.
همزمان با بگو مگوی مسئولان عالی قوای مجریه و قضاییه، چند تن از نمایندگان تندرو مجلس که هر از گاه به بهانه حمایت از رهبر معظم انقلاب،آب به آسیاب دشمن میریزند وارد گود شدند. دیروز و در آخرین اقدامات اینچنینی مجتبی ذوالنور که مخالفتهای علنی‌اش با دولت و شخص رئیس‌جمهور همواره نمایان است شبنامه‌ای را علیه آقای روحانی توزیع کرد که خوشبختانه با واکنش بیشتر نمایندگان مواجه شد. مجلسی‌ها این اقدام را در جهت وحدت شکنی ارزیابی کردند و خواستار برخورد هیات رئیسه با این اقدامات مشکوک شدند. رئیس مجلس هم به نمایندگان قول پیگیری داد.
در این شبنامه رئیس جمهور متهم به «تحریک مردم برای درگیر شدن با مخالفین خود» طی سخنرانی در یزد شده است. در شبنامه توزیع شده در مجلس،با کنار هم قرار دادن بخش‌هایی از سخنان رهبر انقلاب و رئیس جمهوری، روحانی متهم به «تقابل صریح و توهین آمیز با رهبر انقلاب» شده است.
در همین حال یوسف نژاد عضو هیات رئیسه مجلس گفت: شبنامه را مجتبی ذوالنوری نماینده قم تهیه کرده. ذوالنوری اظهارنظری را درباره‌ سخنان اخیر آقای روحانی در یزد تنظیم کرد که برای توزیع باید به تایید هیات رئیسه می‌رسید و من به عنوان مسئول اداری این کار اجازه توزیع آن را دادم.
وی تاکید کرد صدور مجوز توزیع بیانیه‌ها و نامه‌ها در صحن علنی مجلس ازسوی هیات رئیسه به معنی تایید آنها نیست.
علیرضا رحیمی نماینده تهران در واکنش به اقدام نماینده مخالف دولت در توزیع شبنامه علیه رئیس‌جمهور در مجلس گفت: مخالفین دولت مطالبه شفافیت توسط رئیس‌جمهور را تقابل با رهبری عنوان کرده اند!!
بهروز نعمتی نماینده تهران هم توزیع شبنامه علیه رئیس جمهور درمجلس را مصداق تفرقه‌افکنی عنوان کرد.
وی اظهارداشت: این کار خیلی بدی بود اگر کسی بیانیه می‌نویسد و می‌خواهد آن را در مجلس پخش کند قاعدتا باید نام خود را پای آن بیانیه بنویسد. هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی هم مصوب کرده بود که بیانیه‌هایی که در مجلس توزیع می‌شود باید مشخص باشد متعلق به چه کسی است.
نعمتی ادامه داد: توزیع چنین بیانیه‌ای علیه رئیس جمهور آن هم در هفته وحدت نوعی تفرقه‌افکنی است. رئیس جمهور از مبارزه با فساد سخن گفته همچنان که رئیس قوه قضاییه هم براین موضوع تاکید دارند. آنچه من در جریان هستم این است که مواردی که آقای روحانی گفته حتما توسط دستگاه‌های ذیربط به قوه قضاییه منعکس شده و قاعدتا کسی نباید از طرح این مسائل ناراحت شود.
عضوهیات رئیسه مجلس بابیان اینکه احتمالا رئیس جمهورپا روی دم بعضیها گذاشته یادآورشد:اینکه بیانیه‌ای بدهند که یک طرف بیانات رهبری و طرف دیگر حرف‌های رئیس جمهور باشد و این چنین ربط بدهند که این حرف‌ها در مغایرت با یکدیگر است اقدامی تفرقه‌افکنانه است. رئیس جمهور بارها گفته که رهبری در راس هرم مدیریت کشور است.
نعمتی افزود: ممکن است منتقدین رئیس جمهور هم خیلی وقت‌ها موضوعاتی را به ایشان نسبت دهند که ایشان باید پاسخگو باشند در این مورد هم قاعدتا دوستان باید پاسخ دهند، زیرا دو میلیارد دلار و 198 میلیارد تومان عدد کمی نیست و اینها پول‌هایی است که روی آن بحث وجود دارد.
فاطمه ذوالقدر هم در واکنش به توزیع شبنامه در میان نمایندگان مجلس علیه رئیس جمهور، اظهار داشت: متاسفانه بیانیه‌ای که داده شده در جهت ایجاد تفرقه است؛ درحالی که ما در این شرایط باید دنبال اتحاد و وحدت باشیم و سه قوه با همدیگر همکاری داشته باشند.
عضو فراکسیون امید مجلس افزود: به نظر من نباید در این شرایط دنبال اختلاف بگردیم و مثلا بگوییم اینجا تناقض دارد. باید مواضع را به همدیگر نزدیک کنیم و دنبال وحدت باشیم؛ تا بتوانیم برای تحقق اهداف خودمان که کمک به وضعیت اقتصادی و برطرف کردن فساد است، به همدیگر کمک کنیم.
نماینده تهران با تاکید بر ضرورت حفظ وحدت و اتحاد برای مبارزه با فساد و کمک به شرایط فعلی اقتصادی کشور، گفت: انتشار بیانیه و شب نامه مشکلی از کشور حل نمی‌کند و تنها دستاورد آن می‌تواند تفرقه باشد. اگر فسادی هست، همه با هم کار کنیم که به نحو احسن با آنها برخورد شود و بتوانیم این موضوع را برطرف شود.
نماینده ایلام هم گفت: تخریب رئیس جمهوری در جلسه علنی و پخش بیانیه در راستای اختلاف‌افکنی‌ها در یزد و همان خط نفاق و نفوذی است که در آستانه انتخابات به دنبال برهم زدن‌ آرامش در کشور است.
جلال میرزایی گفت: اینکه در نحوه اداره کشور بین دو جناح اختلاف نظر باشد، یا اینکه بین مجلس و دولت از یک سو و دیگر نهادهای قانونی ازسوی دیگر اختلاف نظر وجود دارد، شکی نیست. حتی در این که در ارتباط با برخی مسائل میان رئیس‌جمهور و رهبری هم اختلاف نظرهایی وجود داشته باشد، بحثی نیست. اما در عین حال نباید فراموش کرد که اختلاف‌نظر با رهبری به معنای در تقابل بودن نیست.
وی افزود: این که عده‌ای به دنبال این هستند این اختلاف نظرها را بهانه‌ای برای اختلاف افکنی و القای تقابل کنند، باید محل تشکیک باشد و کسانی که مدعی یافتن خط نفوذ هستند، باید در اینجا به دنبال خط نفوذ باشند. خط نفوذ را باید در جلسه دیروز رئیس‌جمهور در یزد دید که عده‌ای تلاش داشتند جلسه مقام دوم کشور را به چالش بکشند.
میرزایی با تاکید بر این که باید با مسببین این رفتارها برخورد شود، گفت: به نظرم دولت هم باید در این زمینه هوشمندانه عمل کند و به دست این افراد بهانه ندهد. دولت اگر اطلاعاتی هم در ارتباط با مفاسد اقتصادی دارد، آن‌ها را در اختیار نمایندگان مجلس هم بگذارد تا نمایندگان با استفاده از ابزارهای نظارتی و ظرفیت‌های قانونی مجلس برای اعاده بیت المال اقدام کند.
وی خاطرنشان کرد: این بیانیه بدون امضا را هم در راستای همان خط اختلاف افکنی در یزد می‌بینم که در آستانه انتخابات به دنبال برهم زدن آرامش کشور هستند. این طیف به جامعه القا کرده‌اند که دولت ناکارآمد است و از این که دولت به استان‌ها برود و فرصتی پیدا کند تا عملکرد دولت را تشریح کند، واهمه دارند. وگرنه دلیلی برای انجام این کارها وجود ندارد.
مصطفی کواکبیان هم در تذکری به هیات رئیسه مجلس گفت: در هفته وحدت قرار داریم و همه باید به دنبال وحدت باشیم از جمله سران سه قوه در سخنرانی‌ها به صورت علنی علیه هم صحبت نکنند.
وی افزود: امروز در مجلس یک برگه‌ای توزیع شد که در آن اینگونه نشان داده شده بود که رهبری و رئیس‌جمهور در نقطه مقابل هم هستند. هیات رئیسه اجازه ندهد که سخنانی تقطیع شده از رئیس‌جمهور و مقام معظم رهبری در کنار هم گذاشته شود و نشان دهند که این دو ضد یکدیگر عمل می‌کنند. دستور دهید این موضوع پیگیری شود.
رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر کواکبیان گفت: این موضوع را در هیات رئیسه بررسی می‌کنیم.
روزنامه جمهوری اسلامی با تاکید بر ضرورت حفظ وحدت مسئولین قوای سه گانه،یادآور می‌شود باید همه هوشیار باشیم که با اظهارات و موضعگیری هایمان در زمین دشمن بازی نکنیم. درحالیکه مردم تحت تحریم‌های ظالمانه قرار دارند، با دست خودمان مردم را دلسرد و فشار تحریم‌ها را روی آنان بیشتر نکنیم.
*کشور ما که پایگاه انقلاب اسلامی است و باید بیش از همه به موضوع وحدت اهمیت دهد و به مقابله با تفرقه افکنان برخیزد، در عمل شاهدیم برخی مسئولین که باید الگوی سایرین در وحدت بخشی باشند، درست در صف وحدت شکنان قرار گرفته‌اند و با برخی اظهارات و اقدامات به این تفرقه کمک می‌کنند
*رئیس جمهور در سفری که یکشنبه به یزد داشت ضمن حمایت از برخورد با فساد و زمینه‌های بوجود آمدن آن گفت: آحاد مردم و جناح‌های سیاسی کشور خواستار مبارزه با فساد هستند، حالا که فسادهای میلیونی و میلیارد تومانی را رسیدگی می‌کنند، درباره فسادهای میلیارد دلاری هم برای مردم توضیح دهند
*پس از این اظهارات و گلایه‌های رئیس‌جمهور از دستگاه قضایی، رئیس قوه قضاییه در مقام پاسخ به روحانی برآمد و در جلسه مسئولان عالی قضایی با تاکید بر ادامه قاطعانه و مصمم روند مبارزه با فساد، اظهارات رئیس‌جمهور را حاشیه سازی خواند و گفت: هیچگونه حاشیه سازی نمی‌تواند روند مبارزه دستگاه قضایی با فساد را کند یا متوقف کند و ما مصمم‌تر از گذشته، این مسیر را ادامه می‌دهیم
*سخنگوی قوه قضائیه هم از دیگر سو به میدان آمد و جواب آقای روحانی را داد و گفت: در دوره اخیر مردم شاهد اطلاع‌رسانی عملکرد‌ها و نتیجه اقدامات دستگاه قضایی بودند؛ نه شعار‌ها و وعده‌هایی که مبنای آن معلوم نیست انتخاباتی است یا اراده دیگری در پشت آن نهفته است
*همزمان با بگو مگوی مسئولان عالی قوای مجریه و قضاییه، چند تن از نمایندگان تندرو مجلس که هر از گاه به بهانه حمایت از رهبر معظم انقلاب،آب به آسیاب دشمن میریزند وارد گود شدند. دیروز و در آخرین اقدامات اینچنینی مجتبی ذوالنور که مخالفتهای علنی‌اش با دولت و شخص رئیس‌جمهور همواره نمایان است شبنامه‌ای را علیه آقای روحانی توزیع کرد
*در این شبنامه رئیس‌جمهور متهم به «تحریک مردم برای درگیر شدن با مخالفین خود» طی سخنرانی در یزد شده است. در شبنامه توزیع شده در مجلس، با کنار هم قرار دادن بخش‌هایی از سخنان رهبر انقلاب و رئیس‌جمهوری، روحانی متهم به «تقابل صریح و توهین‌آمیز با رهبر انقلاب» شده است