سرنوشت مشترک ایران و همسایگان

بسم‌الله الرحمن الرحیم
وزیر امور خارجه امارات خواهان گفت‌وگوهای منطقه‌ای و بین‌المللی با مشارکت جمهوری اسلامی ایران شد و تاکید کرد که اطمینان دارد راهی برای توافق و تفاهم با جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و دیگران هم دیر یا زود آن را خواهند پذیرفت.
این سخن وزیر خارجه امارات نشانگر تغییر تدریجی دیدگاه‌ها در آنسوی آبهای خلیج فارس نسبت به تحولات پرشتاب در منطقه است و درس‌های زیادی را به همگان آموخته است. از این تغییر دیدگاه‌ها باید استقبال کرد و آن را به فال نیک گرفت که اگرچه دیرهنگام ولی به‌ هرحال همسایگان ما تدریجاً به واقعیت‌های عینی و حقایق ملموس و محسوس در منطقه گرایش مثبتی از خود نشان داده‌اند و مایلند صفحات جدیدی را در مناسبات منطقه‌ای بگشایند.
خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه کارنامه مثبتی دارد و همواره با آغوش باز به استقبال همسایگان رفته و حتی در تنظیم مناسباتش با همسایگان هم گذشته‌ها را نادیده گرفته و از آن عبور کرده است. طبعاً در این زمینه باید این نکته کلیدی را مدنظر قرار داد که قاعدتاً هنوز هم دشمنان شروری وجود دارند که همزیستی، تفاهم و همدلی همسایگان در منطقه را مطلوب خود نمی‌دانند و چنین تحولاتی را برنمی‌تابند. تصادفی نیست که بوق‌های تبلیغاتی و حتی چهره‌های سیاسی و رسمی در اینسو و آنسو بر شدت و دامنه «ایران‌هراسی» و سیاه‌نمائی علیه ایران افزوده‌اند و سعی دارند همسایگان ایران را از هرگونه تجدیدنظر در مناسبات با ایران و گام برداشتن در مسیر تفاهم و تعامل بازدارند و یا موانعی در این زمینه ایجاد کنند. ایران ضمن درک ابعاد و پیچیدگی‌های مسئله با ارائه «طرح صلح هرمز» در این راه پیشقدم شده و خواستار ایجاد فضای تفاهم و همکاری منطقه‌ای برای استفاده از تمامی ظرفیت‌ها و مشترکات در میان کشورهای منطقه شده است. این به خوبی قابل درک و پذیرش است که ایران با همسایگان خود مشترکات فراوانی دارد که در قلمرو دینی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی، سرنوشت مشترکی را برای همه ملت‌ها و دولت‌ها رقم زده است.


رمز و راز ناکامی بسیاری از طرح‌های دشمنان منطقه را نیز باید در همین مشترکات جستجو کرد. دولتمردان آمریکائی می‌خواستند و هنوز هم آرزو دارند که با ایجاد تقابل و دشمنی بین ایران و همسایگانش، نوعی رویاروئی سازمان‌یافته علیه ایران را در آبهای منطقه سازماندهی و مستقر سازند ولی هنوز هم نتوانسته‌اند و هرگز نمی‌توانند چنین تقابلی را عملیاتی کنند. این نکته بسیار قابل توجه است که از میان متحدین اروپائی آمریکا در ناتو فقط دو کشور حاضر به همکاری با طرح ابلهانه ترامپ برای ایجاد یک اجماع بین‌المللی متشکل از 65 کشور در جهت ایجاد یک ساختار امنیتی در آبهای خلیج فارس با محوریت دشمنی با ایران شوند. بدعهدی‌ها و سیاست‌های پرتناقض آمریکای ترامپ، جائی برای اتکای بیشتر و اطمینان‌بخش برای همسایگان ایران باقی نگذاشته است.
تجربه تلخ ائتلاف علیه یمن هم نشان داد که ارائه اطلاعات غلط و پیشنهاد راهکارهای انحرافی و مخاطره‌آمیز هم دقیقاً به زیان متحدین آمریکا تمام شده و باید هرچه زودتر این جنگ خانمانسوز متوقف شود.
طرح صلح هرمز می‌تواند زمینه‌های تفاهم، همکاری و تعامل در منطقه را بین کشورهای دارای ساحل در این آبراه استراتژیک فراهم سازد و فرصتی برای همکاری و همزیستی مسالمت‌آمیز ایجاد نماید. هیچکس جز دشمنان اسلام از تقابل همسایگان با ما سوءاستفاده نکرده و نفع هیچ‌یک از همسایگان در تقابل، حتی قابل تصور هم نیست. درک این مهم بسیار گره‌گشا و کارآمد است.