«امان»مان برید



گروه ورزش / تیم ملی ساعت 17:30 پنجشنبه، در چهارمین دیدار خود در گروه C انتخابی جام جهانی 2022  قطر در ورزشگاه مرکزی امان پایتخت اردن برابر عراق قرار گرفت.
ویلموتس که در بازی‌های قبلی از ترکیبی هجومی و معمولاً از 3 مهاجم استفاده می‌کرد، این بار تغییر سیستم داد و نفرات دیگری را وارد میدان کرد. علیرضا بیرانوند طبق معمول درون دروازه بود ولی در خط دفاع مرتضی پورعلی‌گنجی جایگزین سیدمجید حسینی شد که در بازی با بحرین پنالتی داده بود. در کنار پورعلی‌گنجی، محمدحسین کنعانی‌زادگان در دفاع میانی قرار داشت که مورد اعتماد ویلموتس است. در دفاع راست، با وجود دعوت مجدد از وریا غفوری اما رامین رضاییان انتخاب اصلی بود و در دفاع چپ هم میلاد محمدی به میدان رفت. سرمربی تیم ملی برای محکم کردن خط میانی تیمش از 2 هافبک دفاعی استفاده کرد و در غیاب احسان حاج صفی که مصدوم شده، امید ابراهیمی و احمد نوراللهی را همزمان به کار گرفت. همچنین بعد از مدت‌ها، مسعود شجاعی به ترکیب اصلی بازگشت تا در پست هافبک بازیساز، کاپیتان تیم ملی هم باشد. ضمن اینکه همانند 3 بازی قبلی ایران، محمد محبی یکی از انتخاب‌های اصلی ویلموتس در بخش هجومی بود. در خط حمله هم مهدی طارمی و سردار آزمون حضور داشتند.


در این مسابقه که عراقی‌ها میزبان بودند از حمایت نسبتاً زیاد هواداران خود در اردن هم بهره بردند. البته هواداران عراقی همچون هواداران بحرینی در بازی قبل، به هنگام پخش سرود ملی ایران با ایجاد سروصدا، بی احترامی کردند. در مقابل تماشاگران ایران کارمندان سفارت ایران در اردن و تعدادی انگشت شمار دیگر بودند تا جو ورزشگاه کاملاً به سود عراقی‌ها باشد. در این شرایط، شاگردان سرچکو کاتانچ بازی را در دست گرفتند و به گل رسیدند.  دقیقه 11 بشار رسن هافبک پرسپولیسی عراق نفوذ سریعی از سمت راست زمین انجام داد و ارسال خوبی به مقابل تیر دوم داشت. سانتر اوبا شوت محکم علی عدنان همراه شد اما بیرانوند ضربه را دفع کرد و در برگشت، ابراهیمی نتوانست توپ را دور کند تا مهند علی ستاره الدحیل قطر با شوت پُرقدرت، دروازه ایران را باز کند. دقیقه 15 چیزی نمانده بود که تیم ملی در صحنه‌ای به صورت اتفاقی به گل برسد. سانتر بلند پورعلی گنجی از میانه زمین به پشت مدافعان عراق با اشتباه دروازه‌بان این تیم همراه شد و توپ از روی سرش عبور کرد اما با بدشانسی ایران به اوت رفت. در ادامه، ایران برای جبران نتیجه تلاش کرد و توانست کار را به تساوی بکشاند. در دقیقه 25 محبی به زیبایی و با تکنیک بالای خود از بین رسن و عدنان عبور کرد و از روی خط عرضی سمت راست محوطه جریمه، پاس رو به عقبی داد و توپ در شلوغی محوطه جریمه عراق به نوراللهی رسید. هافبک تیم ملی هم چند گام در عرض حرکت کرد و با شوت زمینی پُرقدرت و ناگهانی، گل تساوی را به زیبایی به ثمر رساند. دقیقه 44 خطای احمد ابراهیم روی امید ابراهیمی باعث شد پشت محوطه جریمه ضربه ایستگاهی نصیب شاگردان ویلموتس شود. ضربه رضاییان با اختلاف کمی به بیرون رفت و دروازه‌بان عراق که شیرجه زده بود، به تیر عمودی برخورد کرد و باعث شد بازی به دلیل مصدومیت او برای دقایقی متوقف شود.
نیمه دوم در شرایطی آغاز شد که باز هم عراق صاحب توپ بود و با استفاده از ضربات آزاد پُرتعداد، به دنبال زدن گل برتری بود. دقیقه 53 ویلموتس اولین تعویض را انجام داد و میلاد محمدی را بیرون کشید و محمد نادری را به میدان فرستاد تا مدافع پرسپولیس، اولین بازی ملی خود را تجربه کند. دقیقه 62 هم وحید امیری جایگزین طارمی شد تا تیم ملی از دوندگی و نفوذهای امیری بهره ببرد. مسعود شجاعی که دقیقه 49 کارت زرد گرفته بود، دقیقه 81 کارت زرد دوم را هم به خاطر بی احتیاطی و خطا روی بازیکن حریف دریافت کرد تا با اخراج کاپیتان 36 ساله تیم ملی توسط داور سریلانکایی، ایران 10 نفره و دقایق باقی مانده فشار بیشتری متحمل شود.
در حالی که بازی با تساوی رو به پایان بود، ویلموتس سومین تعویض را انجام داد و کاوه رضایی را دقیقه 90 به جای سردار روانه زمین کرد ولی این عراق بود که به گل دوم و پیروزی‌بخش رسید. ارسال امجد عطوان از روی نقطه کرنر را علاء عباس بازیکن تعویضی عراق در دقیقه 92 وارد دروازه ایران کرد. این بازیکن که دقیقه 76 به جای مهندعلی به زمین آمده بود، در حالت نیم‌خیز و جلوتر از نادری با سر به توپ ضربه زد و با دفع ناقص بیرانوند و برخورد توپ به تیرک عمودی، گل دوم عراق به ثمر رسید و بازی با همین نتیجه پایان یافت و تیم ملی دومین شکست متوالی خود را متحمل شد. در دیگر دیدار گروه C، هنگ کنگ و بحرین به تساوی بدون گل رسیدند. تیم ملی در حالی این باخت تلخ را تجربه کرد که تیمها برای صعودشان به دور نهایی مسابقات انتخابی جام جهانی، باید صدرنشین یا یکی از 4 تیم برتر دوم در بین تمام گروه‌ها شوند. کاری که غیرممکن نیست اما مطمئناً بسیار دشوار است و باید دید تیم ملی سال آینده موفق به صعود از این مرحله می‌شود یا باید شاهد اتفاق‌های ناگواری در رده ملی باشیم.