جایگزین های خارجی برای پراید و پژو ۴۰۵

متین نصیری
روزنامه‌نگار

در هفته‌های اخیر خبرهای متعددی درباره توقف تولید پراید و 405 در رسانه‌ها مطرح شد و اگر قرار به خروج آن‌ها از خط تولید باشد، باید جایگزینی مناسب برای آن‌ها تعیین شود. گرچه سایپایی‌ها تیبا، ساینا و کوئیک را به‌عنوان جایگزین پراید و آبی‌پوشان جاده مخصوص هم رانا، پارس و سمند را به‌عنوان جانشین پژو 405 معرفی کرده‌اند اما اغلب این خودروها نیز بیش از یک دهه روی خط تولید قرار دارند و شاید تا چند وقت دیگر بازهم نیاز باشد که برای این خودروهای جایگزین، جایگزینی پیدا کنیم!
با افزایش نرخ دلار، تعداد گزینه‌های خارجی هم قیمت با نمونه‌های داخلی کاهش محسوسی داشته و حالا بیش‌ازپیش کار پیدا کردن جانشین هر خودرو سخت‌تر شده است. بااین‌ حال خودروهایی که در این جا می‌بینید، عموماً به بازارهای درحال‌توسعه و در رأس آن‌ها یعنی هند اختصاص دارند. شاید حالا که شرکت‌های فرانسوی و حتی چینی به دلیل تحریم و مبادلات دشوار بانکی با ایرانی‌ها همکاری نمی‌کنند، این بار باید با هندی‌ها یا شعبه هندی شرکت‌های اروپایی و شرقی کار کنیم. البته پیش از هر چیز باید تصورمان را نسبت به ضعیف و ناایمن بودن خودروهای هندی تغییر دهیم. با اصلاح قوانین و بهبود استانداردها که طی سال‌های اخیر انجام شده، بیشتر این خودروها مجهز به ترمز ضد قفل و کیسه هوا هستند و عموماً از پلتفرم‌های ایمن و جدیدتری بهره می‌برند.
کوئید به جای پراید
اگر اخبار خودرویی را در یکی، دو سال گذشته دنبال کرده باشید، احتمالاً نامش را شنیده‌اید. این خودرو به دلیل قیمت پایین و بهره بردن از نشان رنو، بارها در خبرها به‌عنوان جایگزینی مناسب برای پراید مطرح شد و هنوز هم باوجود افزایش نرخ دلار، قیمت نزدیکی با آن دارد. رنو کوئید که به‌تازگی فیس‌لیفت شده، یک هاچبک کوچک شهری است که با دو پیشرانه 8/0 و یک لیتری به ترتیب با قدرت 53 و 67 اسب بخار عرضه می‌شود. همچنین دو جعبه‌دنده پنج سرعته دستی و پنج سرعته اتوماتیک ای‌ام‌تی برای این خودرو در دسترس است. نسخه پایه کوئید که در بازار هند با نام اس‌تی‌دی شناخته می‌شود، حدود 45 میلیون تومان قیمت دارد. از امکانات این نسخه می‌توان به یک کیسه هوا، ترمز دیسکی جلو و ترمز کاسه‌ای عقب، ترمز ضد قفل یا ای‌بی‌اس، سامانه توزیع الکترونیکی نیرو ترمز یا ای‌بی‌دی و ایموبیلایزر اشاره کرد. اگرچه تجهیزات ایمنی کوئید تقریباً مشابه پراید است و حتی یک کیسه هوا کمتر از آن دارد اما این خودرو از پلتفرم جدید سی‌ام‌اف-ای شرکت رنو نیسان استفاده می‌کند و به همین دلیل نسبت به پلتفرم قدیمی پراید، از ایمنی بالاتری بهره می‌برد.


تیگور به جای 405
تاتا موتورز یکی از معروف‌ترین خودروسازان هندی است که حالا برای خود اسم‌ورسمی پیدا کرده و با سرمایه‌گذاری هدفمند -چه در طراحی و چه در بحث ساخت- به کیفیت بالایی دست یافته است. تیگور یکی از ارزان‌ترین خودروهای این شرکت هندی به شمار می‌رود که از خط طراحی جدید تاتا استفاده می‌کند و ظاهری به‌روز دارد. این خودرو با یک پیشرانه بنزینی 2/1 لیتری توربو 3 سیلندر به قدرت 84 اسب بخار و دو جعبه‌دنده پنج سرعته دستی و پنج سرعته اتوماتیک ای‌ام‌تی عرضه می‌شود. قیمت نسخه پایه تیگور که ایکس‌ای نام دارد، چیزی در حدود 80 میلیون تومان است و آن را هم‌ردیف پژو 405 قرار می‌دهد. به گفته خریداران این خودرو هندی، صندلی‌های عقب تیگور جادار است و سیستم تعلیق به‌خوبی ضربات را خنثی می‌کند. همچنین با 419 لیتر فضای صندوق‌عقب می‌توان در سفرهای برون‌شهری نیز از آن استفاده کرد. امکانات رفاهی استاندارد این خودرو تعریف چندانی ندارد و حتی پخش‌کننده سی‌دی هم در آن دیده نمی‌شود. درواقع اگر امکانات بیشتری بخواهید، باید نسخه‌های گران‌تر را خریداری کنید. بااین‌ حال از تجهیزات ایمنی تیگور می‌توان به دو کیسه هوا، ایموبیلایزر، ترمز ضد قفل، سامانه توزیع الکترونیکی نیرو ترمز و کمربند پیش کشنده اشاره کرد.
امیز به جای سمند
اِمِیز جزو سدان‌های کوچک و میان سایز شرکت هونداست که روی پلتفرم هاچبک «بریو» ساخته شده. نسل اول این خودرو ابتدا در هند و فیلیپین و سپس در تایلند و نپال عرضه شد. اگرچه امیز در متقاعد کردن خریداران تایلندی موفق نبود و آمار فروشش به‌تدریج افت کرد اما خریداران هندی همواره استقبال خوبی از آن نشان دادند. به‌طوری‌که در سال 2018 نزدیک به 70 هزار دستگاه از این خودرو در دومین کشور پرجمعیت جهان به فروش رسید. سدان هوندا با یک پیشرانه بنزینی 1.2 لیتری به قدرت 89 اسب بخار و دو جعبه‌دنده پنج سرعته دستی و اتوماتیک پیوسته سی‌وی‌تی عرضه می‌شود. ترمز ضد قفل، سامانه توزیع الکترونیکی نیرو ترمز، ایزوفیکس، باز شدن خودکار درها هنگام تصادف، ایموبیلایزر و دو کیسه هوا از تجهیزات ایمنی استاندارد آن به شمار می‌روند. البته این خودرو در گران‌ترین نسخه خود توانست به چهار ستاره ایمنی موسسه گلوبال انکپ دست یابد که برای چنین خودرویی مزیت مهمی محسوب می‌شود. هوندا امیز در نسخه پایه ای قیمتی در حدود 100 میلیون تومان دارد که آن را هم‌ردیف ایکو سمند قرار می‌دهد.
میکرا به جای 206
یک هاچبک کوچک شهری که هم‌اکنون فیس‌لیفت نسل سوم آن با کد اتاق «کی‌13» در هند تولید می‌شود. نیسان میکرا با یک پیشرانه 1.2 لیتری بنزینی سه سیلندر به قدرت 67 اسب بخار و گشتاور 104 نیوتن متر به همراه جعبه‌دنده پنج سرعته دستی عرضه می شود. از تجهیزات ایمنی این خودرو می‌توان به ترمز ضد قفل، سامانه توزیع الکترونیکی ترمز، دو کیسه هوا، چراغ مشایعت تا منزل، قفل خودکار درها و دستیار ترمز اشاره کرد. هاچبک نیسان در سال 2010 توانست چهار ستاره از پنج ستاره ایمنی موسسه یورو انکپ را کسب کند و جزو خودروهای ایمن محسوب می‌شود. میکرا در نسخه پایه ایکس‌ال قیمتی در حدود 85 میلیون تومان دارد که از این لحاظ میان دو تیپ پژو 206 یعنی تیپ 2 و تیپ 5 قرار می‌گیرد. فضای صندوق‌عقب و باک بنزین این خودرو به ترتیب 251 و 41 لیتر است. همچنین باید گفت که این خودرو در بازار هند ابتدا با نشان رنو و با نام «پالس» به بازار عرضه شد. این نسخه دارای جلوپنجره تغییریافته به همراه سامانه تهویه مطبوع اتوماتیک بود و همچنین امکاناتی چون آینه‌های تاشو و دکمه استارت داشت.
آمئو به جای پارس
با داشتن قیمتی در حدود 95 میلیون تومان در نسخه پایه، فولکس‌واگن آمئو می‌تواند جایگزینی مناسب برای پژو پارس باشد. خودرویی که در بازار هند تنها با یک پیشرانه بنزینی یک لیتری سه سیلندر به قدرت 75 اسب بخار و همراه با جعبه‌دنده پنج سرعته دستی عرضه می‌شود. ازجمله ویژگی‌های مثبت این خودرو می‌توان به کیفیت ساخت خوب و ظاهر زیبا اشاره کرد که البته فضای کم صندلی‌های عقب به ویژه برای سر (هدروم) و پا (لگ‌روم) اذیت کننده است. همچنین نداشتن جعبه‌دنده اتوماتیک از دیگر ویژگی منفی این خودرو به شمار می‌رود. آمئو در سه نسخه ترندلاین، کامفورت‌لاین و هایلاین پلاس به بازار هند عرضه می‌شود. هر سه از امکانات استانداردی چون چراغ‌های ال‌ای‌دی راهنما روی آینه‌های بغل، فرمان تلسکوپی، سیستم تهویه هوای اتوماتیک، دو کیسه هوا، کمربند پیش کشنده سه‌نقطه‌ای، ترمز ضد قفل و سامانه توزیع الکترونیکی نیرو ترمز بهره می‌برند. نسخه کامفورت‌لاین علاوه بر موارد گفته‌شده امکاناتی نظیر شیشه‌بالابر عقب، سامانه پخش موسیقی به همراه اتصال بلوتوث و صندلی راننده شش حالته را ارائه می‌دهد. گران‌ترین نسخه که هایلاین پلاس نام دارد، تمام امکانات دو نسخه قبلی را به همراه کابین دو رنگ، نمایشگر لمسی، رینگ‌های 16 اینچی آلومینیمی و کروز کنترل به خریداران عرضه می‌کند.