اقبال آمریکایی‌ها به استیضاح ترامپ

مجادله رئیس‌جمهوری آمریکا با رئیس مجلس نمایندگان در حال تبدیل شدن به سوژه ثابت رسانه‌های آمریکایی است. 
دونالد ترامپ، ریس جمهور آمریکا در دو توییت اظهار کرد، پیشنهاد نانسی پلوسی، رییس مجلس نمایندگان را برای شهادت در برابر هیئت استیضاح «شدیدا در نظر خواهد گرفت».
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ترامپ در توییتر نوشت: او (پلوسی) همچنین گفت می‌توانم به طور کتبی شهادت دهم. با اینکه هیچ کار خطایی انجام نداده‌ام و دوست ندارم به این روند نادرست اعتباربخشی کنم، از این ایده خوشم می‌آید و به خاطر متمرکز کردن مجدد کنگره این مساله را شدیدا در نظر خواهم گرفت.
پلوسی در گفت‌وگو با شبکه سی‌بی‌اس گفت، ترامپ می‌تواند در برابر کمیته‌ مسئول تحقیقات استیضاح حاضر شود و «هر حقیقتی را که می‌خواهد، بیان کند».


دونالد ترامپ همچنین در یک پیام توییتری دیگر نوشت: نانسی پلوسی گفت «خطرناک است که بگذاریم رای‌دهندگان درباره سرنوشت ترامپ تصمیم‌گیری کنند». به عبارت دیگر او فکر می‌کند که قرار است من پیروز شوم و نمی‌خواهد به رای‌دهندگان فرصت تصمیم‌گیری بدهد. او می‌خواهد نظام انتخاباتی ما را تغییر دهد. او دیوانه است.
هشدار پلوسی
نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به نمایندگان حزب دموکرات، به شدت با این استدلال برخی از جمهوریخواهان آمریکا مبنی بر این که آینده دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا نه از طریق استیضاح بلکه باید از طریق انتخابات تعیین شود، مخالفت کرد. وی تاکید کرد، این وظیفه مجلس نمایندگان آمریکا بر طبق قانون اساسی است که درباره تخلفات رئیس اجرایی کشور تحقیق کند.
او در این نامه خود نوشت: این حقیقتی بی چون‌وچرا است که رئیس جمهور از قدرت و اختیاراتش در راستای منافع شخصی و سیاسی و به قیمت چشم‌پوشی از منافع امنیت ملی ما سوء استفاده کرده است. این گفته که «بگذاریم انتخابات درباره ترامپ تصمیم بگیرد»، یک پاسخ ضعیف به جلسات استماع (روند استیضاح ترامپ) است.
پلوسی تاکید کرد: این موضعگیری خطرناک تنها موجب تشدید فوریت برای برخورد ما می‌شود زیرا رئیس جمهور یکپارچگی فرآیند انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ را به خطر میندازد.
پلوسی در ادامه نامه‌اش همچنین جمهوریخواهان را از بابت این استدلال که در مناقشه مربوط به اعمال فشار دونالد ترامپ بر دولت اوکراین هیچگونه گروکشی با توجه به پرداخت شدن پول کمکهای آمریکا به کی‌یف رخ نداده سرزنش و محکوم کرد. دموکراتهای آمریکا ترامپ را متهم کرده‌اند به این که به هدف اعمال فشار بر دولت اوکراین به منظور وادار کردن این دولت به تحقیقات درباره جو بایدن، نامزد ریاست جمهوری پیشتاز حزب دموکرات، قصد گرو نگه داشتن کمکهای امنیتی که آمریکا برای این کشور در نظر گرفته بوده را داشته است.
پلوسی عنوان کرد: حقیقت این است که این کمکها پس از آن پرداخت شدند که عامل افشاگر جامعه اطلاعاتی آمریکا حقیقت را درباره قصد رئیس جمهور برای اخاذی و ارتشاء در قبال اوکراین فاش کرد و مجلس نمایندگان آمریکا هم تحقیقات رسمی را درباره ترامپ به جریان انداخت.
وزن کشی انتخابات
نتایج یک نظرسنجی جدید در آمریکا در ارتباط با جنجال مربوط به گفتگوی تلفنی ماه ژوئیه دونالد ترامپ با رئیس جمهور اوکراین نشان داد، بالغ بر 70 درصد آمریکایی‌ها معتقدند درخواست ترامپ از یک رهبر خارجی به منظور انجام تحقیقات درباره رقیب سیاسی‌اش کاری اشتباه است و 51 درصد آمریکایی‌ها از استیضاح و برکناری وی حمایت کرده‌اند. در یک نظرسنجی دیگر نیز 52 درصد از جوانان آمریکایی هم خواستار این استیضاح هستند.
به گزارش ایسنا، در نظرسنجی جدیدی که از سوی ای‌بی‌سی نیوز/ایپسوس صورت گرفت، مشخص شد که اکثریت کوچکی معادل 51 درصد آمریکایی‌ها معتقدند علاوه بر این که اقدامات دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در مناقشه مربوط به تلاش او به منظور اعمال فشار بر همتای اوکراینی‌اش، اشتباه است، او می بایست استیضاح و برکنار شود.
همچنین در کنار این 51 درصد، میزان 19 درصد دیگر نیز معتقدند که اقدامات ترامپ اشتباه است اما نباید نهایتا منجر به برکناری او از ریاست جمهوری شود.
در عین حال 58 درصد از آمریکایی‌ها می‌گویند که جلسات استیضاح ترامپ را «به شکلی بسیار نزدیک» و یا «تا حدی از نزدیک» دنبال می‌کنند.
در این نظرسنجی مشخص شد که از هر چهار آمریکایی یک نفر یعنی معادل 25 درصد عقیده دارند که ترامپ در مناقشه مربوط به اوکراین هیچ کار اشتباهی انجام نداده است.
حدود یک نفر از هر سه پاسخگوی این نظرسنجی معادل 32 درصد هم گفتند، عقیده آنها درباره استیضاح رئیس جمهور قبل از آنکه اخبار مربوط به گفتگوی تلفنی جنجالی ترامپ با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین مربوط به تاریخ 25 ژوئیه انتشار یابد شکل گرفته است
21 درصد نیز گفتند که تصمیمشان درباره استیضاح ترامپ را بعد از گذشت اولین هفته از جلسات استماع مربوط به فرآیند استیضاح ترامپ اتخاذ کرده‌اند.
همچنین یک نظرسنجی دیگر که نتایج آن از سوی «انستیتوی سیاست» واقع در دانشگاه «هاوروارد کندی» انتشار یافته نشان داد، اکثریت جوانان آمریکایی نیز با استیضاح ترامپ و برکناری او از ریاست جمهوری موافقند.
این نظرسنجی هم که در میان جوانان رده سنی 18-29 سال آمریکایی انجام شده، نشان داد 52 درصد از میان همه جوانان آمریکای واجد شرایط رای دادن و 58 درصد از رای‌دهندگان احتمالی در میان این جوانان، معتقدند که ترامپ باید استیضاح و از ریاست جمهوری برکنار شود.
27 درصد از کل رای‌دهندگان جوان و همچنین 28 درصد از رای‌دهندگان احتمالی جوان نیز با استیضاح و برکناری ترامپ از ریاست جمهوری مخالفت کردند. گروه باقی مانده نیز در دسته کسانی که گزینه‌های «نمی‌دانم»، «اهمیتی نمی‌دهم» و یا خودداری کننده از پاسخ به پرسش درباره استیضاح جای گرفتند.
نظرسنجی انجام شده مربوط به ای‌بی‌سی نیوز/ایپسوس در بازه زمانی 16-17 نوامبر 2019 با پرسش از یک نمونه 506 نفری از بزرگسالان آمریکایی و نظرسنجی مربوط به «انستیتوی سیاست» دانشگاه‌هاروارد کندی هم با پرسش از 2075 تن از جوانان آمریکایی در بازه زمانی 15-29 اکتبر انجام شده است.