حسن یزدانی تنها امید طلایی کاروان ایران در المپیک

محمد محمدی سدهی
خبرنگار
ظهر پنجشنبه علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی به همراه محمد بنا و غلامرضا محمدی سرمربیان تیم‌های ملی کشتی فرنگی و آزاد با حضور در ساختمان وزارت ورزش و جوانان با مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش دیدار و گفت‌و‌گو کردند. در این دیدار وزیر ورزش از مسئولان فدراسیون کشتی و سرمربیان تیم ملی قول ۴ طلای کشتی آزاد و فرنگی در المپیک 2020 توکیو را گرفت. موضوعی که با توجه به شرایط کنونی کشتی ایران، بدهی به فدراسیون جهانی و تغییر نسل شاید عملی شدنش کار بسیار سختی باشد.
محمد بنا، سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی درخصوص دیدار با وزیر ورزش به خبرنگار «ایران» گفت:«دیدار بسیار خوبی با وزیر داشتیم و از طرف خودم به خاطر تدارک این دیدار از مسعود سلطانی فر تشکر می‌کنم. سلطانی فر نگاه مثبتی به کل مجموعه ورزش دارد که این نگاه کمک می‌کند تا فدراسیون‌ها با دلگرمی به فعالیت‌های خود ادامه دهند و برای کسب موفقیت در تمامی میادین تلاش کنند. قرار است این نشست‌ها به منظور بررسی شرایط و برطرف کردن موانع و مشکلات برای موفقیت در توکیو ادامه داشته باشد.» او ادامه داد: «خواسته‌ رئیس فدراسیون و سرمربیان دو تیم کشتی آزاد و فرنگی از مجموعه وزارت ورزش، فراهم کردن امکانات لازم است که البته سلطانی فر وعده داد این خواسته‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن عملی شود. ضمن اینکه وزیر ورزش از رئیس فدراسیون خواست که همه امکانات در اختیار سرمربیان آزاد و فرنگی قرار بگیرد. یکی از مهم‌ترین مسائل برای کسب موفقیت همین فراهم شدن امکانات لازم است که شخص وزیر هم نسبت به این موضوع اصرار داشت.»


سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی در خصوص قول ۴ طلای کشتی آزاد و فرنگی در المپیک 2020 و در پاسخ به این سؤال که آیا این موضوع با توجه به شرایط فعلی قابل اجراست؟ بیان داشت: «تیم‌های کشتی آزاد و فرنگی شرایط خوبی دارند و همیشه در بدترین شرایط هم موفق به کسب مدال در المپیک شده‌اند. کشتی آزاد پیشینه‌ای پرافتخار دارد و از لحاظ کمیت و کیفیت همیشه از فرنگی بالاتر بوده و شناخت مردم هم بیشتر از کشتی آزاد است. البته کشتی فرنگی هم بی‌افتخار نبوده و کشتی‌گیرانی مثل حمید سوریان، امید نوروزی، قاسم رضایی و سعید عبدولی ظهور و افتخارآفرینی کرده‌اند. کشتی فرنگی تغییر نسل داده و درحال حاضر تیم جوانی داریم اما می‌توانیم امیدوارانه روی آنها سرمایه‌گذاری کنیم. همین تیم جوان، پتانسیل زیادی برای کسب مدال در المپیک توکیو دارد. در جلسه‌ای که با وزیر داشتیم، سلطانی‌فر از ما قول گرفت که در المپیک توکیو 4 طلا در کشتی آزاد و فرنگی بگیریم و ما هم قول دادیم که تمام تلاش‌مان را انجام دهیم تا خواسته وزیر محقق شود. امیدوارم با فراهم شدن امکانات این خواسته عملی شود.»
بنا در ادامه به شرایط دیگر رشته‌های مدال‌آور در المپیک پیش رو اشاره کرد و گفت:«ما چند رشته مدال آور در المپیک داریم که به جز کشتی، شرایط در رشته‌های دیگر متفاوت است. در وزنه‌برداری سعیدعلی حسینی که یکی از شانس‌های کسب مدال بود از این ورزش خداحافظی کرد و تاکنون شرایط کسب سهمیه توسط کیانوش رستمی هم مشخص نیست و او نتوانسته تا به اینجا سهمیه بگیرد. سهراب مرادی هم که آسیب دیده و شرایط مناسبی در المپیک نخواهد داشت. با توجه به مصدومیت مرادی نمی‌توانیم انتظار کسب مدال طلا از او داشته باشیم.» سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی با اشاره به نخستین حضور کاراته در المپیک توکیو، گفت:«شرایط کاراته خوب است اما المپیک در کشوری برگزار می‌شود که مهد کاراته دنیاست و قطعاً ژاپنی‌ها اجازه کسب مدال طلا به کاراته کاهای ایرانی نمی‌دهند. در دوومیدانی هم شرایط مناسب نیست و احسان حدادی سن و سالش بالا رفته است. البته امیدواریم که حدادی در المپیک 2020 هم مدال بگیرد و کاروان ایران را صاحب یک مدال خوشرنگ کند. تیم ملی تکواندو هم شرایط خوبی ندارد و در مسابقات اخیر نتوانست عملکرد موفقی داشته باشد.» بنا در پایان اظهارداشت:«با توجه به این شرایط در حال حاضر امید کاروان ایران برای مدال آوری، تیم‌های کشتی آزاد و فرنگی است. در دوره گذشته سهراب مرادی امید کاروان ایران برای کسب مدال طلا بود اما حالا ما در کشتی آزاد حسن یزدانی را داریم که به نظرم او در حال حاضر تنها امید کاروان ایران برای کسب مدال طلا است. یزدانی شرایط خوبی برای کسب طلا دارد و قطعاً می‌تواند در توکیو یک مدال خوشرنگ کسب کند.»

محمدی: امیدوارم بتوانیم از حیثیت کشتی ایران دفاع کنیم

غلامرضا محمدی، سرمربی تیم ملی کشتی آزاد نیز پس از جلسه با مسعود سلطانی فر گفت:«وزیر ورزش با دیدی کارشناسانه و دلسوزانه کشتی را پیگیری می‌کند و همیشه حمایت تمام قدی از ما داشت.» او با اشاره به اینکه هر موقع کشتی در المپیک موفق بوده کاروان ایران جایگاه خوبی داشته، ادامه داد: «برعکس این موضوع هم صادق است و این جلسات قرار است در مقاطع مختلف تا المپیک ادامه پیدا کند تا کمبودها رفع و امکانات برای حضور موفق در المپیک مهیا شود. رابطه خوب وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک باعث تقویت ورزش کشور شده است و امیدواریم با حمایت این دو نهاد بتوانیم از حیثیت کشتی ایران دفاع کنیم.»