بسیجی یعنی دلدادگی و از خودگذشتگی

حضورخالصانه  و فعالیت در پایگاه‌‌های بسیج محلات، مساجد، مدارس، دانشگاه‌ها و ... از خاطره‌انگیزترین دوره‌هایی است که در ذهن‌ هر بسیجی باقی خواهد ماند. آشنایی با افرادی که مخلصانه و فقط از سر داشتن دغدغه‌هایی مشترک برای دستیابی به اهدافی والا در جامعه دور هم جمع می‌شوند، فرصت بسیار خوبی است که در نهادی مانند بسیج در دسترس قرار می‌گیرد. بسیج از دیروز و در دفاع مقدس  و بعد تر از امور  فرهنگی وتا امروز و در سازندگی مناطق محروم و حتی در مقاطعی مثل وقوع بلایای طبیعی در خدمت کشور بوده است. بسیج به لحاظ لغوی به معنای سامان و اسباب‌ساز، آمادگی نظامی و کلماتی شبیه اراده، قصد و عزم است و از معنای لغوی‌اش، می‌توان این‌طور برداشت کرد که بسیجی هم فردی است که به کارها سر و سامان می‌دهد و در عین داشتن اراده و انگیزه بالا با توکل بر خدا در مسیر درست برای برافراشته شدن پرچم حق، گام برمی‌دارد. او همیشه آمادگی دارد تا به هر نحو ممکن به کشورش خدمت کند.  امروز چهلمین سالگرد تشکیل بسیج است  و در هفته بسیج قرار داریم، هفته ای  که با شعار «بسیج ۴۰ سال خدمت؛ جهاد و شهادت» گرامی داشته می‌شود. به نظر می‌رسد که بهترین ویژگی‌های شخصیتی بسیجی‌ها در نام‌گذاری روزهای هفته بسیج مورد توجه قرار گرفته است: «بسیج؛ مقاومت، ایثار و شهادت»، «بسیج؛ اخلاق و معنویت»، «بسیج؛ علم و فناوری»، «بسیج؛ سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی»، «بسیج؛ فرهنگ و بصیرت»، «بسیج؛ دفاع و امنیت» و «بسیج؛ اقتصاد مقاومتی و جهاد خدمت رسانی». به همین بهانه و در پرونده امروز زندگی‌سلام با چند بسیجی که در همایش تقدیر از بسیجیان برگزیده اردوهای جهادی حاضر بودند، گفت‌و‌گو کرده‌ایم که در ادامه خواهید خواند.
بسیجی بودن، زندگی انسان را هدفمند می‌کند
یک دانشجوی سال سوم فلسفه از مزایای فعالیت در بسیج می‌گوید

فاطمه سعیدی، دانشجوی سال سوم رشته فسلفه در دانشگاه شهید مطهری است و از زمان دانش‌آموزی عضو بسیج شده و الان هم عضو فعال بسیج دانشجویی است. او درباره مهم‌ترین فعالیت‌هایش در بسیج می‌گوید: «در این سال‌ها فعالیت‌های زیادی در حوزه‌های فرهنگی و هنری بسیج داشته‌‌ام اما آن‌چه که خودم به آن افتخار می‌کنم، حضور در اردوهای جهادی در سال‌های 96 و 98 و رفتن به دو روستای «حسین‌آباد» و «میرمنگش» استان خراسان است.» او درباره اهدافش از عضویت در بسیج می گوید: «بسیجی بودن، زندگی انسان را هدفمند می‌کند. به طور مثال، آموزش مهارت‌های زندگی به بچه‌های روستایی، همیشه یکی از آرزوهای من بوده که در این دو اردوی جهادی، پیگیر این کار بودم و رسالت خودم می‌دانستم. خیلی‌ها احساس می‌کنند که در این دوره و زمانه، نیازی به چنین کارهایی نیست اما وقتی یک بار تجربه چنین کاری را داشته باشند، متوجه می‌شوند که هم نیاز است و هم سختی‌هایش آن‌قدر شیرین می‌شود که قبل از برگشتن، دوست دارید که برای شرکت دوباره در برنامه‌های جهادی، برنامه‌ریزی و ثبت‌نام کنید. در ضمن آموزش این مهارت‌ها، علاوه بر این که به درد مردم روستا و به ویژه نوجوان‌ها و جوان‌ها می‌خورد، برای خودمان هم مثمر ثمر بود چرا که هر بار باید اطلاعات‌مان را بیشتر کنیم و ... ». او درباره اصلی‌ترین ویژگی یک بسیجی واقعی از نظر خودش هم می‌گوید: «یک بسیجی باور دارد که همیشه برای کار فرهنگی باید وارد میدان شد و تصور این‌که به ما ربطی ندارد یا چون نیرو زیاد است، نیازی به من و امثال من نیست در تفکر بسیجی‌های واقعی جایی ندارد. به عنوان یک خاطره دوست دارم به این مورد اشاره کنم که در یکی از اردوهای جهادی با دانش‌آموزی روبه‌رو شدم که کلا به مسائل اعتقادی پایبند نبود و به قول خودش با نماز و روزه، قهر کرده بود. از طریق یکی از دوستانش با او ارتباط برقرار کردم و از دوستش که خیلی خوب بود، خواستم که یک سری نکات را از زبان خودش به او بگوید. بعدها شنیدم که همراه این دوستش نه تنها به مسجد می‌رود، بلکه زندگی‌اش هدفمند‌تر و درس‌هایش بهتر شده و پیگیر یادگیری چند مهارت هنری و ورزشی است.»
از ارادت مردم به بسیجی‌ها تحث تاثیر قرار می‌گیرم


یک جوان از خاطرات حضورش در اردوهای جهادی بسیج سازندگی می‌گوید

35 ساله است و کارشناسی جغرافیا خوانده. از سال 79 از طریق پایگاه بسیج محله و مسجدشان با تشکل بسیج آشنا شده و بعد از مدت کمی حضور در بسیج، به اهداف و برنامه‌هایش علاقه‌مند شده است. سعید خدایی با این مقدمه، می‌گوید: «تنها آرزویم از فعالیت در بسیج این است که فعالیت‌هایم تا ظهور امام زمان(عج) ادامه داشته باشد و مثمر ثمر باشد.»
او درباره اصلی‌ترین ویژگی یک بسیجی واقعی می‌گوید: «با توجه به شرایط فعلی کشور که همه ما از آن آگاه هستیم، مهم‌ترین ویژگی یک بسیجی این است که گوش به فرمان ولی فقیه باشد و با بصیرت، روزگار بگذراند. من جزو بسیجی‌هایی هستم که هم در مناطق سیل‌زده و هم زلزله زده در چند سال اخیر، حاضر شدم. ما با گروهی از بسیجی‌ها با تخصص‌های مختلف از مهندس و پزشک گرفته تا دانشجو و ...، بعد از این اتفاق‌ها تصمیم گرفتیم از اولین روزهای سیل در لرستان و آق‌قلا برای کمک به مردم برویم. در آن روزها، همبستگی و همدلی که بین بسیجی‌ها برای کمک به مردم دیده شد، برای من جالب بود.» او با این مقدمه که می‌خواهم یک خاطره هم درباره ابراز ارادت مردم به بسیج و بسیجی‌ها بگویم که خودم را خیلی تحت تاثیر قرار داد، می‌افزاید: «در یکی از روستاهای سیل‌زده بعد از پخش آرد بین مردم که بسیار کم هم بود و به هر نفری در حد درست کردن چند نان برای یک روز می‌رسید، ساعت‌های پایانی شب بود که متوجه شدیم خودمان حتی نان هم برای خوردن نداریم. دقایقی نگذشت که همسایه دیوار به دیوار مسجدی که در آن مستقر بودیم، ظاهرا حرف‌های مان را شنیده بود، آمد و گفت که من با سهمیه آرد امروز، توانستم 10 نان درست کنم که دو تایش را همسر و بچه‌هایم خوردند و بقیه‌اش تقدیم به شما بسیجی‌های عزیز و دلسوز. به نظرم خودش هم بسیجی بود و بعدش به ما گفت که راضی نمی‌شود امشب سیر بخوابند و ما بسیجی‌ها، آن شب را گرسنه سر به بالین بگذاریم.»
قبول ندارم که بسیجی‌های قدیم بهتر
از امروزی‌ها بودند
 پیرمرد 67 ساله از تفاوت بسیجی‌های گذشته و امروز می‌گوید

سیدمحمدساداتی، 67 ساله است و از سال 66 که راهی جبهه حق علیه باطل شده، به عضویت بسیج هم درآمده که آن را لطف خدا در حق خودش می‌داند. این پیرمرد خوش صحبت با بیان این‌که شاید شعاری به نظر برسد اما من هرچه در زندگی‌ام دارم و به هر جایی رسیده‌ام را مدیون بسیج هستم، می‌گوید: «بسیجی لشکر مخلص خداست چون دنبال پول نیست، دنبال مقام نیست. بسیجی بودن یک فرهنگ است، یک شعار نیست.» او با سابقه 32 ساله در بسیج به خوبی می‌تواند به این سوال که بسیجی‌های قدیمی و امروزی چه تفاوت‌هایی با هم دارند پاسخ بدهد: «راستش را بخواهید من قبول ندارم که بسیجی‌های قدیم بهتر بودند یا بسیجی‌های امروز بهتر هستند. باید امکانات و شرایط را در نظر گرفت تا به این جمع‌بندی برسیم که بسیجی همیشه یک نیروی متعهد است و در گذشته، وظایفی داشته و امروز شکل آن عوض شده است. چه در آن زمان و چه حالا، بسیجی برای رضایت خدا و در راستای دستیابی به اهداف انقلاب دست به یک سری فعالیت‌های داوطلبانه می زده و این ارزشمند است. این موضوع ربطی به حال و گذشته ندارد.» او درباره تفکر و روحیات یک بسیجی واقعی هم می‌گوید: «این‌که بعضی افراد و مسئولان در همایش‌ها فقط یک چفیه دور گردن‌شان می‌اندازند، به نظرم فایده‌ای ندارد و نشان دهنده بسیجی بودن آن‌ها نیست، اما اگر کسی قلبا هدفش خدمت به مردم باشد، یک بسیجی واقعی است. این تنها ویژگی شخصیتی یک بسیجی واقعی از نظر من است. در تفکر بسیجی، اگر کسی به مردم خدمت کند، در اصل به خودش خدمت کرده بنابراین منتی بر سر کسی ندارد. هر خوبی بکنیم به خودمان برمی‌گردد و نفع‌اش به خودمان خواهد رسید.»
بسیجی بودن محدود به عضویت
در بسیج نیست
یک طلبه از ویژگی‌های شخصیتی و تفکرات یک بسیجی واقعی می‌گوید

حجت‌الاسلام محمد هژبری 38 ساله است و به گفته خودش از حدود سال 79 در فضای بسیج حضور مستمر داشته است. این طلبه، بسیجی بودن را یک تفکر می‌داند که لزوما محدود در به عضویت نهاد بسیج درآمدن هم نیست، او با روایت زندگی مادربزرگش در یک روستای دورافتاده می‌گوید: «من یک مادربزرگ دارم که به دختران سه آبادی قرآن و مسائل شرعی تعلیم داده است. او حتی موقع ازدواج این دختران هم برای عروسی‌ هر کدام‌شان یک دست رختخواب به آن‌ها هدیه می‌داده است. رختخوابی که تمام مراحل درست کردن و دوخت و دوزش با زحمت خود مادربزرگم انجام می‌شده است. این هدیه‌ یک معلم قرآن به یک شاگرد قرآنی بوده است. ببینید این یک روحیه بسیجی‌وار است. مسلما کسی این نقش و مسئولیت اجتماعی را به این خانم نداده اما او خودش همت و ابتکار به خرج داده و این کار را به عهده گرفته است. حالا در شرایط کنونی، نهاد بسیج همین انرژی اجتماعی و رسالت انسانی را هدفمندتر و
سازمان دهی شده‌تر اداره می‌کند و باعث می‌شود افراد پرانرژی و فعالی دست به دست یکدیگر بدهند و برای جامعه‌شان کاری انجام دهند». هژبری رسالت اردوهای جهادی را رسیدگی به دردهای اجتماعی می‌داند و می‌گوید: «اساسا خداوند انسان را برای اجتماع آفریده و مبعوث کرده است. اگر بخواهیم از یک فرد دیندار و مومن تعریفی ارائه بدهیم او شخصی خودمحور و فردگرا نیست. فرد مومن فردی اجتماعی است که نفع اش را به جامعه و نیازمندان می‌رساند. ما همه یک مسیر را در خلقت طی می‌کنیم و همه در یک زمان و مکان خلاصه می‌شویم. اگر کسی درد را بفهمد و درمانگری را با خدمت‌رسانی اجتماعی بتواند همراه کند می‌تواند موفق باشد و این همان جهادگری است».
بسیجی‌ها، بهترین افراد برای
دوستی هستند  
یک دانش‌آموز از دلایل علاقه‌مندی‌اش به بسیج و بسیجی‌ها می‌گوید

دانش‌آموز پایه دوازدهم در رشته انسانی و 18 ساله است. تقریبا از 12 سالگی وارد بسیج شده و از همان سن بوده که تصمیم گرفته تا در حد توانش برای فعالیت در بسیج وقت بگذارد. «فاطمه سادات رودکی» در ابتدای صحبت‌هایش می‌گوید: «بیشتر فعالیت‌هایم در قالب اردوهای جهادی و نمایشگاه‌های موضوعی مانند دفاع‌مقدس، علمی و ... بوده است تا قدمی در راستای افزایش اطلاعات مردم در زمینه‌های مختلف برداشته باشم.»
او درباره این‌که چرا از نوجوانی به عضویت بسیج درآمده و چه عواملی او را به ادامه همکاری با این تشکل مردمی  در طول این سال ها ترغیب کرده، می‌گوید: «دلیل علاقه‌مندی من به بسیج این بود که در این تشکل با آدم‌هایی آشنا شدم که دین اسلام را به خوبی نشان می‌دادند. به عبارت دیگر، رفتارها و گفتارهای شان منطبق با دستورات اسلام بود. همان‌طور که می‌دانید، انتخاب دوست خوب تاثیر زیادی در موفقیت افراد دارد و همین مسئله باعث شد تا من فعالیت‌هایم را در بسیج بیشتر کنم تا بیشتر در کنار بسیجی‌ها باشم و راه زندگی درست را یاد بگیرم. ویژگی‌ها و خصلت‌هایی که مد نظر اسلام درباره افراد مومن است، در بیشتر بسیجی‌ها وجود دارد.»
رودکی هم که حضور فعالی در اردوهای جهادی بسیج در چند سال اخیر داشته، در این باره می‌گوید: «بسیاری از بچه‌های مناطق که من از نزدیک در اردوهای جهادی با آن‌ها صحبت کرده‌ام، هوش بالا و استعدادهای فوق‌العاده‌ای دارند که به دلیل مشکلات مالی، نمی‌توانند این استعدادها را به مرحله بروز برسانند. ما بسیجی‌ها، کمک به چنین کودکانی را یکی از وظایف خودمان می‌دانیم.