یارانه معیشتی و وعده‌های دولت

دکتر صلاح‌الدین هرسنی ‪-‬ همچنان که عمر حباب‌ها بسیار کوتاه و اندک و ترکیدنی است و حیات آنها به سر سوزنی بسته است، به نظر می‌رسد وعده‌های دولت نیز در مسئله اختصاص یارانه معیشتی به سان حباب عمل می‌کند و دولت با نوع برنامه‌هایی که در دستور کار دارد، بر خلاف انتظار خیلی زود قرار است از وعده‌های خود عقب‌نشینی کند.
این عقب‌نشینی و روی بر تافتن دولت از وعده‌های خود در شرایطی رخ می‌دهد که دولت روحانی در همان ابتدای افزایش قیمت بنزین یا به گفته خودشان واقعی کردن قیمت آن، اعلام کرده بود که درآمدهای حاصل از افزایش قیمت بنزین، قرار است صرف افراد کم‌درآمد و ضعیف جامعه ‌شود؛ ولی هنوز کمتر از 10روز از این وعده دولت نگذشته است که شاهد نوعی چندگانگی‌ها و ابهام و همچنین در نظر گرفتن برخی از شروط در رفتار دولت در باره اختصاص عواید حاصل افزایش قیمت بنزین به اقشار ضعیف و خانواده‌های کم‌درآمد هستیم.
این تردیدها و ابهامات و عدم شفافیت به همراه شروط مورد نظر دولت سبب شده است که اقشار زیادی از جمله کارگران، بازنشستگان، فرهنگیان، رانندگان، مقرری‌بگیران بیمه بیکاری و اقشاری که خود را مشمول دریافت حمایت دولت می‌دانند، در لیست دریافت‌کنندگان کمک معیشتی دولت قرار نگیرند و از دریافت یارانه کمک معیشتی جا بمانند.
عمق عقب‌نشینی و ابهامات رفتار دولت آنجاست که محمدباقر نوبخت معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه با حضور در شبکه اول سیما قویاً اعلام کرد که قرار است عواید حاصل از افزایش قیمت بنزین به چند خانوار اختصاص یابد.


از طرف دیگر، احمد میدری معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگو با برنامه روی خط خبر شبکه خبر سیما شروط مورد نظر دولت در اختصاص یارانه معیشتی را اعلام کرد و اختصاص یارانه معیشی به خانوار‌هایی را که نسبت به پرداختن نشدن آن اعتراض دارند، منوط به سرکشی حساب سرپرست خانوار‌ها کرده است.
ضمن آنکه اختلال سامانه کمک معیشتی مورد نظر دولت هنوز کاملا بر طرف نشده است. این گونه رفتار‌ها و شروط‌ با توجه به شناسایی و نحوه وسع‌سنجی بسیار غلط دولت، یک پیام بیشتر ندارد و آن این است که وعده‌ها و ادعاهای دولت بابت اختصاص درآمدهای حاصل از افزایش قیمت بنزین به افراد کم‌درآمد و ضعیف جامعه نه تنها قرین صحت و واقعیت و قابل راستی‌آزمایی نیست، بلکه فقط پوششی برای توجیه اقدام و تصمیم دولت در افزایش قیمت بنزین و در نهایت جبران کسری بودجه است.
به عبارت دیگر، هرگونه اختصاص درآمدهای حاصل از افزایش قیمت بنزین به اقشار کم‌درآمد موقتی است و بیشتر با هدف تقاعد افکار عمومی و در نهایت جلوگیری از اعتراض، خشم و پرخاش افراد جامعه به اجرا در می‌آید.
لذا کارکرد اهداف اعلامی دولت در درازمدت کاهش می‌یابد و چه بسا که به پایین‌ترین سطح خود و در نهایت به صفر می‌رسد. محققا دوگانگی‌های فزاینده و وجود ابهام در رفتار این‌چنینی دولت خالی از پیامد نیست. این گونه رفتار‌ها بر شدت رفتار‌های اعتراضی اقشار جامعه خواهد افزود و جامعه را وارد شوک و تکانه دیگری خواهد کرد.
در واقع هزینه این گونه رفتار‌های دولت کمتر از هزینه افزایش قیمت بنزین نیست. در این ارتباط بهتر است که دولت شفافیت را در دستور کار قرار دهد و با ایجاد امید کاذب و وعده‌های حبابی، مشکلات و مصائب معیشتی را دوچندان نکند.
سایر اخبار این روزنامه
اسکار وایلد؛ لاقید به کلیشه‌، باور به تجلی عقل در هنر همدلی از یک واقعیت تلخ در زیست اجتماعی بخش بزرگی از مردم گزارش می‌دهد اپیدمی واهمه از گرانی جشنواره موسیقی صبا با کمترین حمایت از سوی وزارت علوم اختتامیه‌اش را برگزار کرد تیغ وزارت علوم و تن جشنواره موسیقی دانشجویی افکار عمومی همچنان منتظر توضیح مسئولان هستند سوال‌های بی‌جواب بنزینی اعتراض مردم، بالاخره نخست‌وزیر را مجبور به استعفا کرد شروع دوباره عراق ارکستر شاهو با «سروها ایستاده می‌میرند» برای پاسداشت دلاوری کلاه سبزهای ارتش، در وحدت به روی صحنه رفت؛ دکتر حسن دادخواه وطن‌دوستی و شهروندان ناراضی «همدلی» گزارش مرکز آمار درباره کاهش قدرت خرید دهک‌های درآمدی مختلف را ارزیابی کرد دکتر حسن دادخواه وطن‌دوستی و شهروندان ناراضی یارانه معیشتی و وعده‌های دولت ارکستر شاهو با «سروها ایستاده می‌میرند» برای پاسداشت دلاوری کلاه سبزهای ارتش، در وحدت به روی صحنه رفت؛ پیوستن فنلاند، بلژیک، نروژ، سوئد و هلند به اینستکس توضیحات کواکبیان درباره پرونده مالی صدا و سیما