تشکیل کمیته حقیقت‌یاب درباره اتفاقات اخیر

آرمان ملي: ناآرامي‌هاي اخير در شهرهاي مختلف کشور باعث تبعات و خسارت‌هاي بعضا جبران ناپذير جاني و مالي شد که شايد اگر مسئولان در تصميم‌گيري‌هاي خود تدبير بيشتري مي‌داشتند امروز شاهد از دست رفتن تعدادي از هموطنان در اقصي نقاط کشور نبوديم. با اين حال با وجود اينکه 2 هفته از ناآرامي‌هاي هفته آخر آبان مي‌گذرد همچنان آماري از تعداد کشته شدگان از سوي مراجع رسمي اعلام نمي‌شود و حداقل انتظار اين است که در اين مورد شفاف‌سازي صورت گيرد. در اين راستا عليرضا رحيمي عضو فراکسيون اميد در نامه‌اي به علي لاريجاني خواستار تشکيل هيأتي حقيقت‌ياب از سوي مجلس براي افراد کشته شده، آسيب ديده و بازداشت‌شدگان شده است تا ضمن پيگيري اين مسائل زير نظر هيأت رئيسه گزارش آن را به مجلس ارائه کند. بايد ديد مجلس چه روالي را پي مي‌گيرد.
شفافيت در اطلاع‌رساني
شايد خود سران قوا نيز فکر نمي‌کردند که تصميم افزايش قيمت بنزين چه تبعات اجتماعي و نارضايتي‌هايي را به‌بار بياورد، اما ناآرامي‌هاي هفته آخر آبان نشان داد که جامعه در مورد هر چيزي صبر و تحمل دارد، اما در مورد زندگي و معيشت خود کوتاه نخواهد آمد. فشار سنگين افزايش نرخ بنزين به قشر ضعيف و آسيب‌پذير و تاثير مستقيم اين افزايش قيمت بر کالاهاي مصرفي مردم باعث شد تا در شهرهاي مختلف شاهد بروز شورش‌ها و ناآرامي‌هايي باشيم که بر بستر اصلاح قيمت بنزين صورت گرفت و خشم مردم را شعله‌ور کرد. در نتيجه اين تصميم و اعتراضات خياباني که بعضا به اغتشاش نيز کشيده شد، در نقاط مختلف کشور افرادي کشته و مجروح شدند، بسياري از اموال عمومي مثل بانک‌ها پمپ بنزين‌ها و فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي غارت و به آتش کشيده شد و خسارت‌هاي بعضا جبران ناپذيري به اموال عمومي وارد آمد. هر چند آنطور که مسئولان امر گفته‌اند مسببين اين مسائل همه دستگير و به دستگاه قضائي معرفي شده‌اند، اما نبايد از کنار هموطنان کشته يا مجروح شده به آساني عبور کرد و بايد به چرايي اين مساله پرداخت. در اين راستا اگر بپذيريم که بخشي از معترضان افراد اجير شده و آموزش ديده خارجي بوده و براي به آشوب و اغتشاش کشيدن اعتراض مسالمت‌آميز مردم به ميدان آمده بودند، مسلما بخش ديگر مردم عادي بودند که براي اعتراض مسالمت‌آميز نسبت به وضع معيشت و افزايش قيمت بنزين دست به اعتراض زده بودند. لذا براي پيگيري تعداد و اسامي کشته شدگان و چگونگي و چرايي اين مساله قطعا بايد هيأتي تشکيل شود و نسبت به اين مسائل اطلاع‌رساني کند. اگر دولت يا دستگاه‌هاي ديگر نمي‌خواهند که مردم آمارهاي رسانه‌هاي ديگر را باور کنند، بايد خود به اعلام رسمي و شفاف آمار بپردازند و پس از آن اقدامات بعدي را در دستور کار قرار دهند.
تشکيل کميته حقيقت‌ياب


يک عضو هيأت رئيسه مجلس در نامه‌اي به رئيس مجلس خواستار تشکيل کميته حقيقت‌ياب در مجلس براي تهيه گزارشي جامع از کشته‌شدگان، مصدومين و بازداشت‌شدگان حوادث آبان ماه شد. ايسنا نوشت؛ در نامه عليرضا رحيمي خطاب به علي لاريجاني آمده است: احتراماً با ابراز تأسف عميق از حوادث دردناک آبان‌ماه در کشور و عرض تسليت به خانواده جانباختگان اين حوادث و ملت شريف ايران، همچنان که مستحضريد در پي اعتراضات وسيعي که متعاقب تصميم افزايش قيمت بنزين در کشور رخ داد و موجب کشته شدن تعداد کثيري از هموطنان و مصدوم شدن و بازداشت تعدادي گرديد متاسفانه تاکنون آمار دقيقي از جانباختگان و مصدومين ارائه نشده است. در بخشي از اين نامه آمده است: از آن‌جا که اکثريت آسيب‌ديدگان از مردم معترض و غالبا از طبقات ضعيف جامعه بوده‌اند و هيچ‌گونه همدلي و دلجويي از آنان به عمل نيامده و همين امر موجب دلخوري در بخش بيشتري را فراهم کرده است و از طرفي هيچ‌گونه گزارش موثقي از بازداشت‌شدگان و وضعيت پرونده قضائي آن‌ها ارائه نشده؛ بنابراين تقاضا دارد با قيد فوريت تدبير فرماييد تا کميته‌اي حقيقت‌ياب از مجلس شوراي اسلامي زير نظر هيات رئيسه مجلس تشکيل گرديده و درخصوص افراد کشته شده و مصدومين و بازداشت شدگان حوادث آبان‌ماه و همچنين تدابير وزارت کشور در مواجهه با اعتراضات خصوصا نحوه مقابله نيروهاي انتظامي و امنيتي گزارش جامعي تهيه و به مجلس شوراي اسلامي ارائه گردد. رحيمي در بخش ديگري از اين نامه آورده: بديهي است اکنون که شرايط کشور در وضعيت عادي قرار گرفته گزارش مستند و جامع اين کميته برگرفته از حقايق رويدادها مي‌تواند به ابهامات عديده و سوالات فراواني که براي مردم و نمايندگان مجلس ايجاد شده پاسخگو بوده و در ترميم آلام و کدورت‌هاي پيش آمده و خصوصا رسيدگي به وضعيت پيش آمده موثر باشد.
ديدار با خانواده‌هاي کشته‌شدگان
يک عضو فراکسيون اميد مجلس گفت که به همراه جمعي از نمايندگان به ديدار خانواده‌هاي کشته‌شدگان و مصدومان ناآرامي‌هاي پس از افزايش قيمت بنزين خواهد رفت. الياس حضرتي اظهار کرد: در پي افزايش قيمت بنزين تجمعاتي از عده‌اي مردم معترض به اين تصميم برگزار شد که گاه با تحريک برخي افراد به خشونت کشيده شد و متاسفانه عده‌اي از مردم چه در لباس سپاه و بسيج و چه عده‌اي که صرفاً معترض بودند، کشته و زخمي شدند. وي با تاکيد بر اينکه «حساب معترضان از تعداد بسيار اندکي که جزو اوباش و نيرو‌هاي آموزش‌ديده و سازمان‌يافته بودند جداست»، افزود: بر همين اساس تصميم داريم در چند روز آينده با تعدادي از همکاران مجلس به خانواده کساني که در ناآرامي‌هاي اخير اعضاي خانواده خود را از دست دادند يا افرادي از خانواده آنها دچار مصدوميت شدند سرکشي کنيم؛ چراکه در واقع اين افراد هم خانواده و فرزندان ما هستند.