طغیان آنفلوآنزا همچنان قربانی می‌گیرد

آرمان ملي- منيره چگيني: روز گذشته بر اثر بيماري آنفلوآنزا دو زن‌باردار در استان هرمزگان جان خود را از دست دادند و شمار قربانيان اين بيماري در ده روز گذشته به 21 نفر رسيد. همان‌طورکه مسئولان وزارت بهداشت اعلام مي‌کنند امسال با توجه به آغاز سرماي پيش از موعد در کشور، آمار مبتلايان و مرگ و مير ناشي از ويروس آنفلوآنزانوع A افزايش چشمگيري پيدا خواهد کرد. اکثر متوفيان آنفلوآنزادر کشور ما در گروه سني بزرگسالان (بالاي 60 سال) و کودکان (زير 5 سال) هستند، همچنين افراد در معرض خطر همچون بيماران قلبي، ديابتي، بيماران تنفسي، مادران باردار، بيماراني که داروهاي سرکوب کننده سيستم ايمني مصرف مي‌کنند، بيماران داراي نارسايي کبد و کليه، بيماران تضعيف کننده سيستم ايمني بدن ضمن مراقبت ويژه از خودشان حتما واکسن آنفلوآنزا فصلي را تزريق کنند زيرا بيش از سايرين در معرض ابتلا به بيماري هستند.
آمار فوت شدگان
به گفته مسئولان وزارت بهداشت تا کنون 9 هزار بيمار تنفسي در بيمارستان‌هاي کشور بستري شده‌اند که از اين تعداد 342 نفر مبتلا به آنفلوانزا بودند که تحت درمان قرار گرفتند و استان‌هاي گلستان، مازندران، گيلان، کهگيلويه و بويراحمد، کرمان، آذربايجان شرقي و غربي و اهواز بيشترين بروز و شيوع بيماري آنفلوآنزا در آنها گزارش شده است. معاون وزير بهداشت با بيان اينکه از آغاز شيوع موج آنفلوآنزا در کشور تاکنون 56 نفر جان خود را از دست داده‌اند گفت: ابتلا به هر نوع بيماري تنفسي به معناي ابتلا به آنفلوآنزا نيست. عليرضا رئيسي درخصوص اخبار متناقض منتشر شده درباره آمار افراد فوت شده به دليل ابتلا به بيماري آنفلوآنزا توضيح داد: از ابتداي آغاز موج شيوع آنفلوآنزا يعني از اول مهر تاکنون 56 نفر به دليل ابتلا به اين بيماري جان خود را از دست داده‌اند. رئيسي افزود: طي يک هفته اخير يعني از دوم تا هشتم آذر ماه 273 نفر به دليل آنفلوآنزا در بيمارستان‌ها بستري شده‌اند و متاسفانه 19 نفر جان خود را از دست داده‌اند و 37 نفر نيز پيش از اين تاريخ فوت شده بودند.
آنفولانزاي نوع A چقدر خطرناک است


آنفلوانزاي نوع A با ويروس N1H1 نوعي عفونت است و اين آنفلوآنزا، مشابه آنفلوآنزاي فصلي نيست. قدرت بيماري‌زايي اين ويروس، سه برابر ويروس آنفلوانزاي معمولي بوده و بيشترين شيوع آن در فصول سرد سال است. انتقال آن از انسان به انسان است (نه حيوان به انسان) که معمولاً قسمت فوقاني سيستم تنفسي را درگير مي‌نمايد و تنها در 1 تا 2 درصد مي‌تواند منجر به مرگ شود. در اين رابطه رئيس اداره مراقبت مرکز مديريت بيماري‌هاي واگير وزارت بهداشت به «آرمان ملي» مي‌گويد: از يک ماه گذشته همه استان‌هاي ايران مانند ديگر کشورهاي نيم کره شمالي با شيوع و همه‌گيري بيماري آنفلوآنزانوع A درگير هستند و آنچه که در اين رابطه اهميت دارد شناسايي به موقع افراد بيمار و راه‌هاي پيشگيري از بيماري است. دکتر حسين عرفاني در ادامه خاطر نشان مي‌کند: ما در سال‌هاي گذشته موج آنفلوآنزارا در کشور داشتيم که متاسفانه با مرگ چندين نفر از هموطنانمان همراه بود، ولي تفاوتي که آنفلوآنزا سال 98 با سال‌هاي قبل دارد، اين است روند امسال کاهش دما و نزولات آسماني در کشور ما زودتر آغاز شده و در نتيجه موج بيماري نيز حدود چهار هفته به جلو افتاد و همين امر باعث افزايش بيماران و قربانيان طغيان آنفلوآنزا انساني N1H1 شده است. وي در ادامه با اشاره به اينکه 98 درصد مبتلايان به آنفلوآنزا نوع A با اعلائمي همچون تب و سرفه، بدن درد، سردرد و آبريزش بيني همراه هستند و با استراحت چند روزه در منزل و مصرف مايعات گرم بهبود پيدا مي‌کنند، از مردم درخواست کرد که اگر به بيمار مبتلا شدند، حتما چند روزي را در منزل سپري کنند، او همچنين خاطرنشان کرد: متاسفانه دو درصد ديگر براي بيماران خطرناک و بعضا منجر به مرگ مي‌شود. اين افراد شامل بچه‌هاي با سن زير پنج سال، افراد سالمند بالاي 60 سال، زنان باردار، افراد چاق، افراد داراي بيماري‌هاي مزمن، قلبي، ريوي و تنفسي، افرادي که HIV مثبت دارند و بيماران سرطاني که شيمي درماني مي‌کنند، را شامل مي‌شود. اين بيماران بايد واکنس ساليانه آنفلوآنزا را حتما بزنند و در صورت ابتلا به پزشک متخصص مراجعه نمايند. گروه بعدي که در معرض آنفلوآنزا قرار دارند و بايد واکنس سالانه را بزنند، افرادي هستند که به دليل شغل‌شان در معرض اين بيمار قرار دارند مثل پزشکان، پرستاران، پرسنل ادارات بهداشت و... حسين عرفاني راه‌هاي پيشگيري از آنفلوآنزا را بهترين راه مديريت اين بيماري عنوان کرد و گفت: افراد بيمار اگر به داخل جامعه مي‌روند از روبوسي با ديگران خودداري نمايند و فاصله‌شان را با افراد رعايت کنند. شست‌وشوي مرتب 30 ثانيه‌اي دست‌ها با آب و صابون از انتشار بيماري جلوگيري مي‌کند. افراد بيمار در فضاهايي مانند تاکسي، اتوبوس و مترو از ماسک استفاده کنند تا تنفس‌شان باعث انتقال بيماري نشود يا در هنگام سرفه حتما دستمال به همراه داشته باشند تا از انتشار ويروس در فضا جلوگيري نمايند؛ چون اين ويروس به مدت نيم ساعت روي اجسام باقي خواهد ماند، مصرف سبزيجات، ميوه‌ و مرکبات مانند پرتغال و انار در بهبود آنفلوآنزا بسيار موثر است.