مرهمي بر زخم‌هاي خانواده‌ كشته‌شدگان

آرمان ملي: با آرام شدن فضاي کشور شرايط براي رسيدگي به وضعيت آسيب‌ديدگان مهيا شده است. دولت، مجلس و شوراي شهر تاکنون برنامه‌ها و مواضع خود را اعلام کردند. مشاور فرهنگي رئيس‌جمهور، در ارتباط با اعتراضات اخير در کشور و در پاسخ به اين پرسش که آيا تمام افرادي که اعتراض‌ داشتند، اغتشاشگر بوده‌اند؟ گفت: هيچ‌کس چنين ادعائي نکرده، تمام افرادي که براي اعتراض به خيابان آمدند، اغتشاشگر بودند. البته رئيس دفتر رئيس‌جمهور در ارتباط با اين افراد توضيحات لازم را داده است و به‌طور قطع تمام مسئولاني که بايد در اين باره پاسخ بدهند، پاسخ‌ خواهند داد. «حسام‌‌الدين آشنا» در پاسخ به اين پرسش که بالاخره افراد در خيابان را چه بايد تلقي کنيم؟ اظهار کرد: در اين رابطه مقام معظم رهبري، رئيس‌جمهور و وزير کشور صحبت کرده‌اند. هيچ‌کس اظهار نکرده است که تمام افراد اشرار بودند. هويت افرادي که در اعتراضات شرکت داشته‌اند، کاملا تفکيک شده است. هيچ‌گاه گفته نشده است که تمام افرادي که اعتراض کرده‌اند، اشرار هستند. وي در پاسخ به پرسشي درباره هويت افراد کشته‌شده در اعتراضات گفت: کشته‌شدگان نيز حتما بايد فرد به فرد بررسي شوند. مشاور رئيس‌جمهور در پاسخ به اين پرسش که آيا دولت در ارتباط با افرادي که بي‌گناه کشته شده‌اند، پاسخي خواهد داد، اظهار کرد: فکر مي‌کنم همه ما بايد پاسخگو باشيم.
تصويب رسيدگي به خانواده آسيب ديدگان
اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران دو فوريت طرح «رسيدگي به خانواده‌هاي آسيب‌ديده از حوادث شهر تهران در اواخر آبان‌ماه 98 » را تصويب کردند. شهربانو اماني اظهار داشت: به نمايندگي از طرف همکارانم به آسيب ديدگان اعتراضات اخير تسليت مي‌گويم و ابراز همدردي خود را اعلام مي‌کنم. وي افزود: اتفاقاتي که اخيرا در شهر تهران افتاد براي همگان مشهود است و طبق ماده 80 قانون، شوراي شهر وظيفه دارد در چنين شرايطي با شهروندان همدردي کرده و در امور مداخله کند. اماني ادامه داد: در سال 96 بعد از اتفاقاتي که رخ داد شوراي شهر دو فوريت تعيين محلي براي تجمع و اعتراضات مردمي را تصويب کرد که به مصوبه شورا بي‌توجهي شده است. اماني تاکيد کرد: شهرداري در اين طرح موظف مي‌شود نسبت به اين موضوع اقدامات لازم را انجام و به شوراي شهر گزارش ارائه کند. در نهايت 20 عضو حاضر در اين جلسه، با 20 راي و بدون مخالفت طرح ياد شده را تصويب کردند.
استقبال معاون رئيس‌جمهور از مصوبه شورا


معاون رئيس‌جمهوري در امور زنان و خانواده در واکنش به تصويب دو فوريت طرح «رسيدگي به خانواده‌هاي آسيب‌ديده از حوادث شهر» از سوي اعضاي شوراي اسلامي شهر تهران، در پيامي توئيتري نوشت: اعضاي شوراهاي شهر نمايندگان مردم هستند و در بحران‌ها وظايفي دارند. معصومه ابتکار در اين پيام که با هشتگ نه به ويراني طلبي و کنار هم باشيم آن را به پايان رسانده بود، خاطرنشان کرد: اميد است شوراهاي ساير شهرهاي درگير بحران نيز به اين موضوع توجه کنند؛ چنانچه شوراي سوم شهر تهران در سال 88 به آن عمل کرد.
لزوم اختصاص مکاني براي تجمعات
رئيس شوراي شهر در پاسخ به سوالي در مورد اختصاص مکاني براي اعتراضات مردمي اظهارکرد: تجمع‌هاي اعتراضي موضوع پيچيده‌اي است. در کشورهاي توسعه‌يافته اصولا مردم به يک نقطه براي تجمع نمي‌روند. در برخي از کشورها گوشه‌اي از پارک را براي تجمع‌هاي محدود ارائه مي‌دهند و حتي افراد در حد يکي دو مورد مي‌توانند روي يک پيت حلبي بنشينند و فحش دهند ولي اجازه تجمع در «هات‌پارک کرنر» نيست و تنها براي تعداد افراد اندک است. محسن هاشمي بيان داشت: در برخي از کشورها نيز نامه و دليل و تعداد تجمع‌کنندگان را به مسئولان کشور مي‌دهند، شعارهايشان را مي‌گويند و مجوز تجمع مي‌گيرند که مسئول تجمع هم مشخص است و بايد پاسخگوي آن باشد. هاشمي به شرکت‌ خود در تجمع‌هاي خارج از کشور اشاره کرد و گفت: زماني که در ايران نبودم، روز قدس و 22 بهمن را در تجمع‌ها شرکت مي‌کردم. حتي شعارهاي تند و نامه‌ها مي‌نوشتيم، ولي از قبل فرم پر مي‌کرديم و ساعت و زمان تجمع را اعلام مي‌داشتيم. رئيس شوراي شهر خاطرنشان کرد: در حال حاضر در کشور ما نيز قانون در مورد تجمع وجود دارد و هر دسته‌اي که مي‌خواهند تجمع داشته باشند بايد نامه‌اي به شوراي امنيت بنويسند و مساله بررسي شود که البته اين بند از قانون به درستي اجرا نمي‌شود. وي افزود: اينکه برخي بگويند نقطه‌اي را بگذاريد که تجمع فقط همان جا انجام شود در هيچ‌کشوري نيست و بايد اجازه اعتراض را وزارت کشور ارائه دهد، حتي براي شعارهاي به اصطلاح خفن؛ چراکه اين موضوع هم به نفع نظام است و هم سبب مي‌شود اعتراضات از زير پوست شهر بيرون بيايد.
صف معترضان از اغتشاشگران جدا شود
البته تنها اقدام شوراي شهر تهران تصميم‌گيري درباره محل تجمعات نبود، چنانکه از فرمانده سپاه محمد رسول‌ا... تهران دعوت کرد تا به جلسه شورا بيايد و درباره اتقاقات اخير توضيح دهد: سردار يزدي با تاکيد به نقش مردم گفت: در فتنه اخير اگر مردم نبودند مشکلات دو چندان مي‌شد. سردار يزدي در جمع خبرنگاران هم در پاسخ به سوالات مربوط به حوادث اخير تهران اظهارکرد: برخي از افراد ما نيز توسط اغتشاشگران از پشت تير خوردند و اين را تاييد مي‌کنم. وي با بيان اينکه در حال شناسايي کشته شدگان هستيم و به خانواده‌هاي آنها سرکشي مي‌شود، افزود: همانطور که صف آشوبگران از مردم جدا شد، صف کساني که جانشان را بي‌گناه از دست دادند نيز از صف کساني که به نوعي مي‌خواستند اموال عمومي را تخريب کنند، جدا مي‌شود. فرمانده سپاه محمد رسول‌ا...(ص) تهران بزرگ در پاسخ به اينکه چرا اين اتفاقات در مناطق کم برخوردار و فقيرنشين رخ داد، گفت: مناطق خيلي هم فقيرنشين نبود، اما نقطه‌گذاري دشمن در مکان‌هايي بود که زمينه‌هاي اجتماعي وجود داشت و دشمن حتما به فضايي وارد مي‌شود که توسط مردم عادي رقم زده شده باشد و بر آن فضا و موج سوار مي‌شود. سردار يزدي با بيان اينکه مردم روز اول وقتي وارد شدند اعتراض مسالمت‌آميزي داشتند اما عده اي بر اين اعتراض سوار شده و شروع به آتش زدن و تخريب اموال عمومي کردند، گفت: فيلمش هست که در جاهايي حتي مردم به آنها اعتراض مي‌کنند که چرا بانک را آتش مي‌زنيد، کدام فردي است که در زمينه مسائل معيشتي مشکل دارد اما براي رفع آن پمپ بنزين را آتش مي‌زند؟ وي افزود: در سطح جهاني مقايسه کشور ما با ديگران قياس مع‌الفارق است؛ چراکه مردم ما فهيم هستند و کاملا تشخيص مي‌دهند که چه کسي به نفع آنها کار مي‌کند و مردم تشخيص مي‌دهند که دنيا چگونه دست به دست هم داده‌ تا کشور ما را بهم بزند و مقايسه شرايط کشور ما با الان فرانسه اشتباه است و بايد شرايط را با سال 2005 مقايسه کنند.