دروغ هک حساب‌های بانکی مردم

آفتاب یزد – گروه اقتصادی: به تازگی برخی از هموطنان ایمیل‌هایی را با آدرس‌های مشابه نام بانک‌ها دریافت کردند که به لینکی حاوی یک فایل تقریبا ۵۰۰ مگابایتی می‌رسند.داخل این فایل اطلاعات کارت تعدادی از صاحبان حساب‌های بانکی قرار گرفته و در این ایمیل ادعا شده که اطلاعات ۱۰ میلیون کارت بانکی در این دیتابیس وجود دارد. به گفته کارشناسان بانکی در این ماجرا هک بانکی صورت نگرفته، بلکه عده‌ای متخلف با انتشار و افشای اطلاعات مردم که ممکن است از هر منبعی به دست آید، درصدد آشفته کردن فضای جامعه و نگرانی مردم برای هک حساب‌های بانکی‌شان هستند.
> ماجرا از کجا آغاز شد؟
روز گذشته باشگاه خبرنگاران جوان از ماجرای ارسال ایمیل‌های مشکوک و فاش شدن اطلاعات ۱۰ میلیون کارت بانکی خبر داد. در این گزارش آمده بود به تازگی برخی از هموطنان ایمیل‌هایی را با آدرس‌های مشابه نام بانک‌ها دریافت کردند که به لینکی حاوی یک فایل تقریبا ۵۰۰مگابایتی می‌رسند.
داخل این فایل اطلاعات کارت تعداد زیادی از صاحبان حساب‌های بانکی قرار گرفته و در این ایمیل ادعا شده که اطلاعات ۱۰ میلیون کارت بانکی در این دیتابیس وجود دارد.


بر اساس این گزارش پس از پیگیری‌های باشگاه خبرنگاران جوان از پلیس فتا و بررسی موضوع مشخص شد که اطلاعات حساب‌های بانکی صحیح هستند، همچنین تاریخ بسیاری از این کارت‌ها منقضی شده و این موضوع حکایت از آن دارد که نشت اطلاعات حساب‌‎های بانکی هموطنان از مدت‌ها پیش اتفاق افتاده و تعدادی از سودجویان اقدام به سرقت اطلاعات حساب‌های بانکی و هک آن‌ها کردند.اطلاعات موجودی که به سرقت رفته، شامل رمز اول و دوم کارت‌های بانکی نمی‌شود و صاحبان حساب‌ها بابت به خطر افتادن حساب بانکی و سرمایه‌شان نگران نشوند.
به نوشته باشگاه خبرنگاران جوان از طرفی تا به این لحظه مدیران بانک‌های عاملی که این اتفاق برای حساب‌های موجود در بانک‌هایشان رخ داده است، توضیحی در این زمینه ندادند و سکوت کردند. بر این پایه با پیگیری‌های انجام شده توسط باشگاه خبرنگاران جوان مشخص شد که پلیس فتا به موضوع ورود کرده و در حال بررسی کم و کیف آن است و تا حصول نتیجه، مراتب را به سمع و نظر هموطنان خواهد رساند.
> ناممکن بودن هک حسابهای بانکی
انتشار این خبر باعث شد تا عده‌ای از هموطنان در تماس با روزنامه آفتاب یزد خواستار شفاف‌سازی ماجرا و ارایه اطلاعات بیشتر از ماجرا باشند. در این خصوص یک منبع مطلع وکارشناس امور بانکی در گفت‌وگو با آفتاب یزد در شرح ماجرا گفت: هک حسابهای بانکی امکان ندارد. آنچه رخ داده افشای اطلاعات و انتشار آنها به عنوان اطلاعات پایه مردم است که ممکن است از هر جایی درز کند.
وی گفت: اطلاعات هر فردی شامل اطلاعات پایه و اولیه آن فرد است. مثل شماره کارت یا حساب عمومی فرد یا کد ملی و... که اطلاعات پایه افراد است و از هر طریقی ممکن است این اطلاعات درز کند. به عنوان مثال شما در سایتی رفته وخرید اینترنتی با تخفیف 90 درصدی داشته‌اید،
شما برای خرید، شماره کد ملی و موبایل و ایمیل و شماره کارت بانکی خود را در قسمت پرداخت اطلاعات آن سایت درج کرده‌اید که ناگهان سایت ارور زده واطلاعات شخصی شما توسط متخلفان فیشینگ شده است. به عبارتی شماره کارت بانکی خود را با کمال میل در اختیار سایتهای خرید گذاشته‌اید که متخلفان می‌توانند این اطلاعات را فیشینگ کنند. مانند دستگاههای پوز سیار فروشندگان و دستفروشان که از طریق اسکیمر و برداشتن نوار بانکی اطلاعات فرد را
فیشینگ می‌کنند.
> سرقت اطلاعات عمومی از منابع دیگر
وی ادامه داد: یعنی اطلاعات اولیه وپایه فرد به سرقت رفته است.حالا این اطلاعات می‌تواند از طریق هر منبعی به دست آید. سایتهای شرط‌بندی
و... اطلاعات عمومی مردم را به دست بیاورند و برای تشویش اذهان عمومی آنها را منتشر کنند.
وی گفت: در این ماجرا اتفاقی که افتاده آن است که این اطلاعات از طریق ایمیل‌هایی با آدرس‌های مشابه نام بانک‌ها برای مردم فرستاده می‌شود تا به مردم این ماجرا القا شود که حسابهای بانکی‌شان هک شده است.
وی افزود: در صورتی که حسابهای بانکی هک نشده بلکه درز اطلاعات از منابع دیگر صورت گرفته و با ایمیل‌های با آدرس‌های مشابه نام بانک‌ها برای کاربران بانکی فرستاده شده است. به نظر می‌رسد که این افراد به دنبال برهم زدن افکار عمومی و نگرانی مردم از هک حسابهای بانکی‌شان هستند تا آشوب به پا کنند. از آنجایی که مردم آشنایی کمی از سیستم نظام بانکی دارند، ممکن است با دریافت این ایمیلهای جعلی با نام بانکها فکر کنند اطلاعاتشان از نظام بانکی هک شده است، در صورتی که
چنین نیست.
این منبع مطلع بانکی تصریح کرد: بانکها برای آگاه‌سازی مردم از طریق مرکز ارتباط با مشتریان خود اگر احساس کنند حتی یک درصد مشتریان این ایمیلهای جعلی را دریافت کرده‌اند، با آنها تماس گرفته وآنها را از نگرانی درمی آورند. حتی جهت احتیاط به آنها توصیه می‌شود رمز اول خود را تغییر دهند تا مورد فیشینگ متخلفان قرار نگیرند. این که سیستم بانکی مردم را به سمت دریافت رمز دوم یا رمز پویا هل می‌دهد برای جلوگیری از همین فیشینگ‌هاست تا مردم مورد سوءاستفاده قرار نگیرند.
> می خواهند ذهن مردم را درگیر کنند
وی خاطرنشان کرد: دشمن همیشه در کمین است و بعد اغتشاشات اخیر و آتش زدن بانکها و سطل زباله‌ها و اموال عمومی دیدند به جایی نرسیدند وحالا تصمیم گرفته‌اند با جمع‌آوری اطلاعات مردم از هر طریقی با ایمیل‌های جعلی به نام بانکها آنها را نگران کرده و فضای جامعه را باز ملتهب سازند. چون آنها دیدند با آتش زدن اموال عمومی به جایی نرسیدند و می‌خواهند با این کار ذهن مردم را درگیر سازند که حسابهای بانکیشان هک شده در صورتی که آنها نمی‌توانند دسترسی به حسابهاب بانکی داشته باشند.
به گفته وی این اقدامات برای تخریب افکار عمومی و ایجاد هراس و نگرانی در مردم است تا فکر کنند اطلاعات بانکی‌شان درز یافته است. این اطلاعات از منابع سوخته گرفته شده، چرا که خیلی از کارتها سوخته و قابلیت چک کردن ندارند و خراب هستند.
وی افزود: پلیس فتا بارها به مردم هشدار داده که رمزهای اول خود را مرتب به صورت دوره‌ای عوض کنند و حتی بانکها به مردم بارها اطلاع‌رسانی کرده‌اند تا رمز دوم و پویای خود را راه‌اندازی کنند تا گرفتار فیشینگ جاعلان و متخلفان که سر دسته آنها در باندهای خارج کشور است، نشوند.
همچنین کارشناس بانکی دیگری که نخواست نامش فاش شود به آفتاب یزد گفت: اگر ما ببینیم که برخی مشتریان مراوداتشان با بانکها کم شده احتمال می‌دهیم پیامکهای بانکی در فهرست اسپم گوشیشان رفته است، بنابراین در جهت مشتری مداری با آنها تماس می‌گیریم تا اطلاع‌رسانی لازم را صورت بدهیم. در ماجرای ایمیلهای جعلی با نام بانکها هم وارد عمل شدیم و با مشتریانی که ارتباطشان با ما کم شده تلفن زدیم تا نگران نباشند و بدانند این ایمیل‌ها جعلی است که با نام بانک ما برایشان فرستاده شده است.
وی ادامه داد: حتی به آنها توصیه می‌کنیم رمز اولشان را تغییر دهند و این در راستای حس انجام وظیفه بانکهاست. در سالهای گذشته نیز که کد ملی متداول شد ما با مشتریان خود تماس می‌گرفتیم تا کد ملی خود را دریافت کرده و به سیستم بانکی ارایه دهند.
وی گفت: در ماجرای اخیر نیز جریان انحرافی درصدد آشفتگی مردم و القای هک شدن حسابهای بانکی آنهاست تا مردم را نگران کنند و آنها را به سمت سیستم بانکی بکشانند تا شاید حسابهایشان را به خاطر القای هک شدگی چک کنند یا شاید سرمایه خود را از بانکها
خارج سازند.
وی به مردم توصیه کرد فریب ایمیل‌های جعلی که خبر از هک شدن حسابهایشان با نام بانکها می‌دهد را نخورند.