اتفاقات جدیدی در راه است؟

حسن هانی زاده‪-‬ حضور ناگهانی وزیر خارجه عمان به ایران و گفتگوی ایشان با مقامات بلند پایه کشورمان، سلسله گمانه زنی هایی را در سطح بین المللی، منطقه و داخل ایران ایجاد کرده است. به نظر می‌آید ادبیات مقامات جمهوری اسلامی‌و حتی ادبیات مقامات آمریکا و کشورهای منطقه خلیج‌فارس همزمان با سفر بن علوی به تهران تغییر کرد. ترامپ دو روز پیش غیرتهاجمی‌با جمهوری اسلامی‌سخن گفت و حداقل در ظاهر اعلام کرد که از اعتراضات ایران حمایت نمی‌کند هر چند پس از این اظهارات ادعاهای جدیدی او و اطرافیانش مطرح نمودند. اما به هر حال این موضوع کاملا با ادبیات تهاجمی‌همیشگی ترامپ تفاوت دارد .
همچنین زبان عربستان که نقش تخریبی در محور مقاومت در طول سال های اخیر ایفا کرد تغییر کرده است .
از سویی به نظر می رسد ظرف روزها و هفته‌های آینده نشستی در کویت با شرکت وزرای خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس برگزار خواهد شد، اظهارات مقامات کویتی مخصوصا معاون وزیر خارجه کویت که ممکن است از وزیر خارجه ایران نیز برای این نشست دعوت کند، نشان می‌دهد که یکسری از اتفاقات جدید چه در سطح منطقه و چه در سطح بین المللی در حال رخ دادن است.
از سویی اختلاف نظر شدیدی بین اتحادیه اروپا مخصوصا فرانسه با آمریکا به وجود آمده است ، ترامپ با چالش جدی در داخل آمریکا مواجه است و این احتمال وجود دارد که استیضاح شود . سیاست های او در حوزه بین المللی از جمله ایران ناموفق بوده است اختلافات او با چین و روسیه هم نشان داد سیاست‌های کاخ سفید شکست خورده است. شاید تمامی این مسائل باعث شده تا در جست و جوی مذاکره با ایران به عنوان یک دستاورد ، لحن خود را در این چند هفته تغییر بدهد.
معتقدم اظهارات روز گذشته حسن روحانی نیز درباره اینکه اگر تحریم های آمریکا ، برداشته شود یکساعت بعد، با ترامپ دیدار می کند، واکنشی مثبت است. در هر صورت به نظر می آید برخی اتفاقات در روزها و هفته‌های آینده لااقل در سطح منطقه روی می‌دهد به ویژه آنکه عربستان تمایل دارد باب جدیدی با ایران باز کند و از سیاست‌های تخریبی خودش از کشورمان فاصله بگیرد به ویژه اینکه این کشور هم اکنون با شکست در یمن روبه رو شده و شرایط میدانی به نفع انصارالله تغییر یافته است. با توجه به اینکه عربستان می خواهد جنگ را به پایان برساند قصد دارد از ظرفیت ایران برای دولت یمن استفاده کند.