سخنرانی های داغ چهره ها در روز دانشجو

روز دانشجوی امسال هر چند تحت الشعاع ثبت نام های انتخابات قرار گرفت، اما رئیسی و قالیباف اظهارات داغی را در نشست های دانشجویی خود مطرح کردند؛ آن هم در غیاب رئیس جمهور که به یکی از دانشگاه های تهران دعوت شده بود اما حضور پیدا نکرد. این حضور نیافتن البته با انتقادهای رسانه ای و دانشجویی مواجه شد و برخی فعالان رسانه ای و دانشجویی معتقدند که وی باید در جمع دانشجویان حاضر می شد و به سوالات و نقدهای آن ها پاسخ می داد. محمدرضا عارف هم که در انتخابات حضور پیدا نکرده، تنها چهره مطرح اصلاح طلبی بود که دیروز به صراحت درباره روز دانشجو و سکوت در جریان دانشجویی اظهارنظر کرد. در عین حال تعداد زیادی از مسئولان و چهره ها هم از امروز مراسم روز دانشجو را در دانشگاه های مختلف گرامی می دارند.

انتقادات صریح نماینده کارگران هپکو در حضور رئیسی
آیت ا... سید ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه روز گذشته به جمع دانشجویان دانشگاه تهران رفت. به گزارش میزان، پیش از آغاز سخنرانی رئیسی مجری مراسم از آزادی آخرین دانشجوی بازداشت شده در حوادث اخیر خبر داد و گفت: براساس خبر خوشی که صبح (دیروز) به ما دادند، آخرین دانشجوی بازداشتی در حوادث اخیر، آزاد شده است. این اقدام با تقدیر محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران از رئیس دستگاه قضا همراه بود. در این جلسه علاوه بر این که نمایندگان تشکل‌های مختلف دانشجویی نظرات خود را مطرح کردند یکی از کارگران شرکت هپکو به بیان مسائل و مشکلات درباره این شرکت پرداخت. «میرناصری» که به دعوت دانشجویان به این مراسم آمده بود، خطاب به رئیس قوه قضاییه گفت: سال هاست که شیره وجود کارگران و شرکت‌های مادر تخصصی این مرز و بوم از جمله هپکو، آذرآب، آلومینیوم، کشت و صنعت مغان، هفت تپه و ده‌ها شرکت دیگر با یک روش تکراری مکیده می‌شود. وی با اشاره به اصل ۴۴ قانون اساسی، شیوه اجرای این اصل را باعث بیکاری کارگران دانست و گفت: سال هاست که کسانی در لباس سرمایه گذار و کارآفرین، ولی در واقع لیبرال‌های سرمایه خوار بیت المال و گاهی دو تابعیتی مشکوک، خود را به این قانون آویزان کرده اند و در سایه نبود نظارت دستگاه‌های نظارتی متاسفانه نان کارگر را آجر می‌کنند.
رئیسی: هیچ پرونده‌ای در قوه قضاییه زیر میز نخواهد رفت، همه پرونده‌ها روی میز است
به گزارش باشگاه خبرنگاران، رئیس دستگاه قضا با بیان این که پرونده‌ای را به ما داده اند مبنی بر واردات غیرقانونی ۴۴0۰ خودرو افزود: در این پرونده دیدیم بیش از 4000 خودروی آخرین سیستم وارد کردند بدون دادن مالیات و این که حق دولت را پرداخت کنند. وی با بیان این که اراده جدی ماست که این موارد همراه با اطلاع رسانی رسیدگی شود و تمام پرونده‌هایی را که دغدغه مردم شده ، رسیدگی می‌کنیم افزود: هیچ پرونده‌ای در قوه قضاییه زیر میز نخواهد رفت، همه پرونده‌ها روی میز است. وی افزود: آقایی که به تازگی دستگیر شده از افراد شاخص است و سه هزار میلیارد به بانک بدهکار است و مدت‌هاست پول را پرداخت نکرده و هنوز پرونده به دادگاه نرفته دو هزار و 500 میلیارد بدهی معوقه را پرداخت کرده است. وی همچنین افزود: جرم سیاسی غیر از جرم امنیتی است و من از ابتدا که آمدم این موضوع را اعلام کردم و راجع به جریان کارگری و دانشجویی فرق می‌گذاریم.
جابه جایی‌های ما در دستگاه قضایی پایان نپذیرفته است
رئیس قوه قضاییه درباره مبارزه با فساد در دستگاه قضایی نیز تاکید کرد: در این زمینه به محض آن که گزارش‌های قطعی به ما برسد که فلان قاضی در معرض آسیب قرار گرفته و عدالت وی از نظر ما مخدوش است ،در وهله اول بنده ابلاغ قضایی وی را لغو خواهم کرد و او را از قضاوت عزل می‌کنم. این صحبت رئیس قوه قضاییه با تشویق حضار همراه شد. رئیس قوه قضاییه گفت: جابه جایی‌های ما در دستگاه قضایی پایان نپذیرفته است و همچنان برای اجرای تحول جابه جایی خواهیم داشت تا تحول رخ دهد. این صحبت رئیس قوه قضاییه با تشویق حضار همراه بود.

قالیباف: به‌جای کلید قلابی روحانی باید به دنبال کلید واقعی بود
محمدباقر قالیباف هم پیش از آن که راهی ستاد انتخابات شود، در دانشگاه علامه طباطبایی سخنرانی داغی کرد. وی با انتقاد از این که «دولت کشور را به صورت شرطی اداره کرده» گفت: وقتی می‌گوییم هم چرخ سانتریفیوژ و هم چرخ زندگی مردم بچرخد، کشور را شرطی می‌کنیم و در نهایت هر دوی این موارد باید تعطیل ‌شود. وقتی ما با مردم ارتباط نداریم و درون آن ها نمی‌رویم، وقتی یک مسئول با مردم ارتباط ندارد، مردم را از پشت شیشه ماشین می‌بیند و نظرسنجی می‌کند. به گزارش فارس قالیباف خطاب به دولت گفت: تصمیم غیر کارشناسی می‌گیرید و آن را به صورت غلط اجرا می کنید، تازه بعدش هم که با عواقب تصمیم غلط خودتان روبه رو می‌شوید فشار می‌آورید برای مذاکره،‌ آن هم پس از خلف وعده و زیر میز زدن آن ها. قالیباف درباره دولت تصریح کرد: اصل حرف ما با آقای روحانی است. این که ایشان کشور را متوقف کرده است. این همه ظرفیت و توان داخلی را رها کرده و چشم امیدش به مذاکره است. این یعنی تمنا از بیگانه، این یعنی توزیع فقر که به فساد و تبعیض منجر می‌شود. این یعنی حکومت ۴ درصدی ها بر مردم و تعطیل کردن کارخانه‌ها. وی با ابراز امیدواری از این که دیوان محاسبات گزارش تخلفات ارز 4200 تومانی را منتشر کند، گفت: سیستم مدیریتی در سطوح مختلف کشور، خسته، نشسته، بسته و فرسوده است که باید این تحول به دست شما جوانان رقم بخورد. وی خطاب به دانشجویان گفت: به‌جای کلید قلابی باید به دنبال کلید واقعی بود، کلید واقعی حل مشکلات کشور دست شماست که همان روحیه کار و تلاش است،‌ نه کلید قلابی آقای روحانی.

عارف: سکوت فعلی در بین دانشجویان و جنبش دانشجویی سکوت قبرستانی است
از سویی دیگر محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید نیز در بازدید از خبرگزاری ایسنا، سکوت فعلی در بین دانشجویان و جنبش دانشجویی را سکوت قبرستانی توصیف کرد و گفت: فضای امروز دانشگاه‌ها فضای مطلوب انقلاب و کشور نیست. وی با تأکید بر این که دانشگاه و دانشجو باید شاداب و بانشاط باشد، افزود: دانشجو باید پرخاش کند و مطالبه گری داشته باشد اگر شاهد نشاط بیشتر در دانشگاه‌ها باشیم بخشی از مشکلات و مسائل کم رنگ می شود و حتی اتفاق نمی ‌افتد. رئیس فراکسیون امید با تاکید بر لزوم پیگیری جدی تر ایجاد کرسی‌های آزاد اندیشی به عنوان یکی از مطالبات مقام معظم رهبری و مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: به طور قطع این کرسی‌ها می‌توانند در شاداب تر، پویاتر و فعال تر کردن فضای دانشجویی تاثیر گذار باشد. دانشجویان آینده سازان کشور هستند و دانشگاه‌ها هم محلی است که در آن دانشجویان با روش صحیح و خطا تربیت می‌شوند اگر جایی و در مواردی هم تذکری داده شود باید بدانند که این برای اصلاحشان به منظور آمادگی برای ورود به جامعه و نقش آفرینی بیشتر است. عارف همچنین در دیدار جمعی از فعالان دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر این که قهر و کنار کشیدن در قاموس فعالان دانشجویی نیست، بر ضرورت مطالبه گری جنبش دانشجویی از مجلس و دولت تاکید کرد.



تجمعات پراکنده دانشجویی در روز 16 آذر
همچنین به گزارش فارس تعدای از دانشجویان در دانشگاه‌های تهران، علامه و امیرکبیر هم با برگزاری تجمعات پراکنده‌ و سر دادن شعارهای ساختارشکنانه سعی کردند فضای دانشگاه را ملتهب کنند.» به نوشته این خبرگزاری این دانشجویان که از جمعه شب به انتشار فراخوان برای برگزاری اقدام تجمع کرده بودند و دیروز با سردادن شعارهایی همچون «دانشجوی زندانی آزاد باید گردد»، «ایران لبنان فرانسه، سرکوب و غارت بسه» و... در محوطه دانشگاه به حرکت درآمدند. فارس همچنین از تجمعات دانشجویان انقلابی با شعار «دانشجوی مسلمان، حامی مستضعفان»  گزارش داده است.