روز بی‌رونق دانشگاه‌ها

آرمان ملي: 66 سال پس از واقعه 16 آذر سال 1332 مراسم روز دانشجو در شرايطي برگزار شد که نه سخنرانان بنابر سليقه دانشجويان انتخاب شده بودند و نه آن شور و حرارت هر ساله در دانشجويان مشاهده مي‌شد. اصلاح‌طلبان که اغلب با موانعي براي حضور در دانشگاه روبه‌رو بوده‌اند، رئيس‌جمهور نيز پس از سلسله حوادثي که در مراسم آيين بازگشايي دانشگاه‌ها اتفاق افتاد، ترجيح داد به دانشگاه نرود و با دانشجويان روبه‌رو نشود. اين در حالي است که پس از اعتراضات عليه رئيس‌جمهور در دانشگاه تهران، رئيس شوراي اطلاع‌رساني دولت در توئيتي اعلام کرده بود: «رئيس‌جمهور تأکيد کردند در 16 آذر پاسخگوي سؤالات و اعتراضات دانشجويان خواهند بود». به هر روي دانشجويان دانشگاه‌هاي کشور روز شنبه به مناسبت «روز دانشجو» برنامه‌هاي عمومي رسمي و بعضاً غير رسمي را شاهد بودند، به طوري که در برخي دانشگاه‌ها علاوه بر برنامه‌هاي از قبل پيش‌بيني شده، برخي دانشجويان اقدام به برگزاري تجمعاتي کردند که البته بدون حاشيه خاصي نيز به اتمام رسيدند.
رئيسي در دانشگاه تهران
رئيس قوه قضائيه روز گذشته به دانشگاه تهران رفت تا ميهمان دانشجوياني باشد که براي شنيدن سخنان او آمده بودند. آيت‌ا... سيدابراهيم رئيسي ضمن تسليت به مناسبت وفات حضرت فاطمه معصومه(س) و با گراميداشت روز دانشجو با بيان اين‌که «امروز روز احساس خطر دانشگاه و دانشجويان نسبت به خطر نفوذ بيگانگان بوده است» اظهار کرد: 4 ماه بعد از 28 مرداد ماه و حادثه آمدن معاون رئيس‌جمهور وقت آمريکا و احساس مسئوليت دانشجويان به اينکه امروز ايران تحت نفوذ آمريکا قرار مي‌گرفت دانشجويان فرياد برآوردند و در اين راه چند تن به شهادت رسيدند و اين بصيرت و هوشياري را ثبت کردند. رئيس قوه قضائيه با تاکيد بر اين‌که «مساله شفافيت امر بسيار مهمي است» تصريح کرد: از مردم بودن و محرمانگي امر مهمي است، در مورد يکسري مسائل امنيتي اين موضوع متفاوت است و مورد اختلاف نيست اما نسبت به مسائلي که مردم بايد مطلع باشند اين موارد مي‌تواند زمينه اجراي عدالت را فراهم نمايد. رئيس قوه قضائيه افزود: فساد را نبايد در هيچ جاي جامعه اسلامي قبول کرد، فساد با شاخصه عدالت گستري نظام سازگار نيست فساد ظلم به مردم و نظام است و امر مردودي است، جمهوري اسلامي ايران نظامي مبتني بر احکام ديني و عمل به وظايف است اما امکان خطا و اشتباه ممکن است، اشتباه يک امر است فساد امر ديگري است. مجري مراسم نيز در ابتدا از آزادي آخرين دانشجوي بازداشت شده در حوادث اخير خبرداد و گفت: براساس خبر خوشي که به ما دادند، آخرين دانشجوي بازداشتي در حوادث اخير آزاد شده است.
قاليباف در دانشگاه علامه


مهمان مراسم روز دانشجوي دانشگاه علامه طباطبايي محمدباقر قاليباف بود. عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام، عصر روز شنبه 16 آذر در ويژه برنامه «دوباره لبخند» که به‌مناسبت روز دانشجو و از سوي بسيج دانشجويي دانشگاه برگزار شد، پس از تبريک روز دانشجو به دانشجويان و دانش‌پژوهان، آنان را قلب هميشه تپنده اين سرزمين براي معني بخشي و حرکت ناميد و گفت: شماييد که عجين شده با آزادي و استقلال و تلاش و پيشرفت براي تحقق حق‌طلبانه عدالتيد. اين روزها که در جلسات مختلف حضور پيدا مي‌کنم و با مخاطبان مختلف گفت‌وگو مي‌کنم، وقتي که خسته و کسل از مشکلات و ناکارآمدي‌ها مي‌شوم، با ديدن دانشجويان و حضور در کلاس درس، نشاط و انگيزه مي‌گيرم. با همه مشکلاتي که با آنها روبه‌رو هستيد، هنوز اميد ما به شماست. شهردار اسبق تهران در ادامه با اشاره به ناکارآمدي در نظام اداري و اجرايي کشور، اضافه کرد: اگر نتوانيد يک تصميم را خوب اجرا کنيد، فرقي نمي‌کند که در روز يک تصميم‌ بگيريد يا در سال يک تصميم. وي افزود: ما امروز نيازمند مديريت هستيم. کليد واقعي حل مشکلات کشور دست شماست که همان روحيه کار و تلاش است، نه کليد قلابي آقاي روحاني. ما نيازمند تسهيل‌گري در فضاي کسب و کار و استفاده از فناوري‌هاي نوين هستيم. ما بايد کسب و کار جديد داشته باشيم. در دنيا بيش از 50 هزار شغل شناسايي شده‌اند اما ما در ايران بيش از 12 هزار شغل نداريم. او در بخش پاياني سخنانش ضمن تشکر از برگزارکنندگان اين مراسم، آينده را روشن و اميدآفرين دانست اما شرط آن را چنين بيان کرد: بدانيد که آينده روشن و اميدآفرين است به شرط آن که بتوانيم اين تفکر غرب‌گرا و ليبراليستي و خسته و بسته و نشسته را از اداره کشور دور کنيم تا بي‌تدبيري و نااميدي را پايان بدهيم و تلاش و کار و اميد را به همت جوانان عزيز براي ملت به ارمغان آوريم.
تجمع دانشجويان دانشگاه تهران
قبل از حضور رئيس دستگاه قضا در آيين بزرگداشت روز دانشجو تعدادي از دانشجويان و فعالان صنفي دانشگاه تهران با حضور در محوطه دانشگاه، مطالبات صنفي، سياسي، دانشجويي، آموزشي و حتي نگراني و دغدغه‌هاي اجتماعي و دانشجويي خود را ابراز کردند. گروهي از دانشجويان دانشگاه تهران در روز دانشجو در چهار راه ادبيات در داخل دانشگاه تجمع کرده و شعارهايي سر دادند. اين دانشجويان شعارهايي با مضمون پولي شدن دانشگاه‌ها و همچنين حمايت از دانشجويان زنداني سر دادند. تجمع دانشجويان دانشگاه تهران پس از سر دادن شعارهايي بدون هيچ حاشيه‌اي پايان يافت. همچنين دانشجويان دانشگاه هنر ظهر شنبه در حاشيه برگزاري مراسم روز دانشجو، با ايجاد اِلمان‌هايي در محوطه دانشگاه، نسبت به وقايع اخير اعتراضات خود را اعلام کردند. طبق خبرهاي رسيده دانشجويان دانشگاه شهيد بهشتي نيز در اعتراض به آنچه کيفيت بد و غيربهداشتي بودن غذا عنوان مي‌شد، ظهر شنبه 16 آذرماه دست به اعتصاب غذا زدند که البته اين اعتراض دانشجويان دانشگاه شهيد بهشتي در هفته گذشته نيز وجود داشته است.
سرود «يار دبستاني من» در دانشگاه علامه
بر اساس گزارش‌هاي رسيده از دانشگاه علامه، دانشجويان اين دانشگاه نيز پس از تجمع در محوطه اين دانشگاه با خواندن سرود يار دبستاني من... و شعارهايي در حمايت از آزادي‌هاي مشروع به آنچه «بازداشت و يا دستگيري دانشجويان در هفته‌هاي گذشته» مي‌دانستند، اعتراض کردند. همچنين برخي دانشجويان، در دانشگاه تربيت مدرس نيز با در دست داشتن پلاکاردهايي به بازداشت دانشجويان در سراسر کشور و همچنين مسائل اقتصادي اعتراض خود را اعلام کردند.
شعارهاي دانشجويان پلي‌تکنيک
دانشجويان دانشگاه اميرکبير (پلي‌تکنيک تهران) نيز علاوه بر برنامه‌هاي رسمي مسئولان اين دانشگاه به صورت خودجوش، ظهر شنبه با تجمع در محوطه اين دانشگاه شعارهايي را در اعتراض به آنچه برخورد امنيتي در دانشگاه‌ها مي‌دانستند سر دادند. اين تجمع نيز بدون حاشيه خاصي به پايان رسيد.