ناگفته‌هاي فرمانده ناجا از اتفاقات بنزيني

نخستين حرکت مسلحانه کجا شکل گرفت؟
ناگفته‌هاي فرمانده ناجا
از اتفاقات بنزيني
آرمان ملي: افزايش قيمت بنزين باعث ايجاد اعتراضات و ناآرامي‌هايي در اقصي نقاط کشور شده و هزينه‌هاي بسياري به‌بار آورده است؛ از به آتش کشيده شدن پمپ‌بنزين‌ها و غارت فروشگاه‌ها تا کشته و مجروح شدن انسان‌هاي بعضا بي‌گناهي که صرفا براي اعتراض به خيابان‌ها آمده بودند، اما با تحرکات آشوبگرانه برخي اغتشاشگران جان خود را فدا کردند. هر چند اين ناآرامي‌ها پس از چند روز خاتمه يافت و آرامش در کشور حکمفرما شد. سردار اشتري، فرمانده نيروي انتظامي کشور مي‌گويد: «حوادثي در لبنان و عراق داشتيم و نگراني ما بود که شايد اين حوادث به داخل کشور تسري پيدا کند، اما روز يکشنبه پليس در اقصي‌نقاط کشور حضور پيدا کرد که در نهايت در کنار نيروهاي عزيز سپاه و بسيج، اين توطئه 48 ساعته جمع شد و ورق برگشت. اين فتنه بزرگ و متفاوت از وقايعي بود که قبلا شاهد آن بوديم.»


تسري حوادث لبنان و عراق به داخل کشور
فرمانده نيروي انتظامي به تشريح حوادث بنزيني اخير در کشور پرداخت و گفت: تا دو، سه روز قبل از اجرا، زمان دقيق مشخص نشد، اما اين موضوع در جلسات مطرح شد. معتقد بوديم در زمان و تغييرات قيمتي تجديدنظر شود اما گفتيم در صورت تصميم‌گيري براي اجرا آماده هستيم. تسنيم نوشت: سردار حسين اشتري در جمع دانشجويان دانشگاه علوم انتظامي امين با اشاره به حوادث اخير در کشور، متذکر شد: سهميه‌بندي بنزين و افزايش قيمت آن از ارديبهشت ماه مطرح مي‌شد و دولت دنبال اين بود که ساماندهي سوخت صورت گيرد، يکي دو مرحله تا اجرا پيش رفتند؛ اما به دليل عدم وجود زيرساخت‌هاي مناسب به تعويق افتاد. وي افزود: تا دو، سه روز قبل از اجرا، زمان دقيق مشخص نشد، ولي اين موضوع در جلسات مطرح شد. نيروي انتظامي معتقد بود که در زمان و تغييرات قيمتي تجديدنظر شود اما گفتيم در صورت تصميم‌گيري براي اجرا آماده هستيم. اشتري عنوان کرد: حوادثي در لبنان و عراق داشتيم و نگراني ما بر اين بود که شايد اين حوادث به داخل کشور تسري پيدا کند، البته معاندان مرتبا در شبکه‌هاي اجتماعي مردم را تحريک مي‌کردند حتي مي‌گفتند چگونه اعتراض کنند. به طور مثال مدل چين و هنگ‌کنک مبني بر رها کردن خودروها يا خالي کردن شن و ماسه را در معابر مطرح کردند.
توطئه 48 ساعته جمع شد
فرمانده ناجا با بيان اينکه پليس در شب جمعه در تمام پمپ‌بنزين‌ها مستقر شد، گفت: تا روز جمعه بعدازظهر مشکلي نداشتيم، اما بعد از آن در خرمشهر حرکت مسلحانه شکل گرفت که با عکس‌العمل سريع نيروهاي نظامي روبه‌رو شدند. همچنين در سيرجان نخستين حمله به پمپ‌بنزين صورت گرفت. در اين شهر يک انبار سوخت نزديک پمپ‌بنزين بود که البته آن محل از دست افراد شرور خارج شد. اگر آن محل آتش مي‌گرفت خسارات زيادي به بار مي‌آمد. وي ادامه داد: سپس در روز شنبه اعتراضات به آشوب‌ها تبديل شد و در نقاط مختلف گستردگي داشت. البته همکاران نسبت به خنثي‌سازي اين اقدامات آشوبگرانه عمل کردند. روز يکشنبه پس از فرمايشات رهبري، اين اعتراضات بسيار کاهش پيدا کرد و درصد بالايي از اين تحرکات و به اعتقاد بنده بيش از 80 درصد آن، فروکش کرد. اين مقام عالي انتظامي بيان کرد: شايد برخي‌ها ابهام داشتند. برخي در مجلس به دنبال اين بودند که جلوي اين کار گرفته شود که ديگر با اعلام آن به مصلحت نبود که در صحنه تغيير پيدا کند. فرمايشات رهبري بسيار بزرگوارانه بود. ايشان بسياري از مشکلات را به جان خريدند و از شخص خود مايه گذاشتند و براي امنيت مردم و حفظ نظام ورود پيدا کردند. موضوع صرفا حمايت از يک حرکت نبود. وي بيان کرد: در روز شنبه اوباش به اموال مردم تجاوز کرده و اگر قدرت پيدا مي‌کردند شايد دست به جنايات ديگري مي‌زدند. روز يکشنبه پليس در اقصي‌نقاط کشور حضور پيدا کرد که در نهايت در کنار نيروهاي عزيز سپاه و بسيج، اين توطئه 48 ساعته جمع شد و ورق برگشت. اين فتنه بزرگ و متفاوت از وقايعي بود که قبلا شاهد آن بوديم.
اعتماد مردم به نيروي انتظامي
اشتري با بيان اينکه نقش بيگانگان و فضاي مجازي در اين فتنه موثر بود، اظهار کرد: اينکه بارها گفته شده اينترنت ملي راه‌اندازي شود براي چنين مواقعي است که به اموال مردم تعرض مي‌شود. رئيس پليس کشور ادامه داد: در روزهاي نخست، بيشتر از خرابي‌ها گفته شد اما از اقدامات پيش‌دستانه نيروهاي عمل‌کننده کمتر سخن به ميان آمد که حق آن ضايع شد. آنها که عملياتي هستند مي‌دانند چه کار بزرگي براي مقابله با آنها صورت گرفت. اوباش بازداشت شده مي‌گفتند انتظار نداشتند به اين سرعت توسط پليس بازداشت شوند. اين مقام عالي انتظامي با اشاره به جداسازي صف مردم از آشوبگران، ابراز داشت: مردم در تمام شهرها اين اغتشاشات را محکوم کردند. همچنين حضور نيروهاي انتظامي به موقع بود. امروز نيروي انتظامي آماده‌تر از دو هفته گذشته است و آمادگي برخورد با هرگونه ناامني را در کشور دارد. اگر مجددا بخواهد حادثه‌اي رخ دهد، آمادگي داريم؛ البته بايد بسترهاي نارضايتي حل شود. وي با اشاره به فرمايشات مقام معظم رهبري مبني بر اينکه نيروي انتظامي، بسيج و سپاه در اين آشوب‌ها به وظيفه خود عمل کردند، تصريح کرد: امروز اعتماد مردم به نيروي انتظامي بيشتر از قبل شده است. دو شهيد ناجا براي امنيت مردم جان خود را نثار کردند. منزل يکي از اين شهدا در شوش رفتم. خانواده بزرگواري داشتند و فقط مي‌گفتند مي‌خواهيم با مقام معظم رهبري ديدار داشته باشند.