به ارتکاب این جرم افتخار می کنیم

روز گذشته فیلمی کوتاه از یک بخش از سخنرانی وزیرخارجه کشورمان در نشست موسوم به «کلوپ آستانه» در فضای مجازی منتشر شد که وی در این سخنان، مواضع صریحی را علیه آمریکا و رژیم صهیونیستی در دفاع از شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل بیان می کند و با تاکید بر این که «تنها جرم ایران این است که ما تصمیم گرفتیم رئیس خودمان باشیم» می گوید: به ارتکاب این جرم افتخار می کنیم و به آن ادامه می دهیم. محمدجواد ظریف سخنران ویژه افتتاحیه کلوپ آستانه بود که در 20 آبان در پایتخت قزاقستان برگزار شد. در این نشست سالانه، برخی روسای جمهوری سابق کشورها، دیپلمات ها و تحلیل گران مسائل بین المللی حضور می یابند.
روایت روزنامه آسیا تایمز درباره تسلط ظریف
روزنامه آسیاتایمز نوشته که ظریف در این نشست «بدون هیچ گونه یادداشتی و با تسلط مطلق درباره ایران و آمریکا سخن می گفت». عنوان سخنرانی ظریف در این نشست، «بایسته‌های یک منطقه امن و با ثبات» بود. خبری از جزئیات سخنرانی ظریف در این نشست منتشر نشده است با این حال در این ویدئوی 100 ثانیه ای که روز گذشته در فضای مجازی بازنشر شد، ظاهرا ظریف در حال پاسخ دادن به فردی است که از شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل در ایران انتقاد کرده است. در ابتدای این ویدئوی کوتاه، رئیس نشست در پاسخ به فردی که معلوم نیست چه کسی است، تاکید می کند که «وقت جلسه محدود است، با این حال من نگفتم که مرگ بر اسرائیل و مرگ بر آمریکا گفتن ایرانی ها، موضوع بی اهمیتی است؛ این موضوع غیرقابل قبول است اما در عین حال، این که در آمریکا، ایران را شیطان جلوه می دهند هم به همان اندازه غیرقابل قبول است.» در ادامه این ویدئو سخنان ظریف که با لحنی تند و حتی عصبانی و با تاکید بیان می شود، آمده که به شرح زیر است:
«من به اراجیف شما گوش کردم، اگر کسی بیاید و رئیس جمهور آمریکا را تغییر دهد، یک دیکتاتور به کشورتان تحمیل کند که مردم تان را بکشد؛ آیا شما نمی گویید مرگ بر آن کشور؟ مرگ بر آن دولت؟ چرا ژست آدم های با اخلاق را می گیرید و بقیه را متهم می کنید؟ ما با آمریکا چه کردیم؟ ما با اسرائیل چه کردیم؟ (با تاکید) ما با آن ها چه کردیم؟ آیا ما به مردم اسرائیل گرسنگی دادیم؟ چه کسی به مردم ما گرسنگی می دهد؟ آیا کسی غیر از آمریکا و اسرائیل است؟ چه کسی است؟ به من بگویید! آیا ما بودیم که توافق هسته ای را نقض کردیم؟ چه کسی دارد آن را نقض می کند؟ آیا آمریکا و اسرائیل نبودند که مرگ توافق هسته ای را رقم زدند؟ چرا؟ چون از اوباما خوششان نمی آمد! اگر از یک رئیس جمهور خوشتان نمی آید، آیا دلیل می شود که دنیا را به هم بریزید؟ به خودتان بیایید! تنها جرم ایران این است که ما تصمیم گرفتیم رئیس خودمان باشیم. به ارتکاب این جرم افتخار می کنیم و به آن ادامه می دهیم.»