پاسخ منفی مردم عراق به فراخوان حمله به مراکز دولتی

رئیس ستاد ارتش عراق دیروز (سه‌شنبه) در سخنانی بر حفاظت ارتش و نیروهای امنیتی کشورش از معترضان تا زمان تحقق خواسته‌هایشان تاکید کرد. در همین حال منابع آگاه از تجمع گسترده شهروندان عراقی در میدان التحریر بغداد خبر دادند.
به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه سومریه نیوز، عثمان الغانمی، رئیس ستاد ارتش عراق در سخنانی خطاب به تظاهرکنندگان در مناطق مختلف این کشور گفت: ارتش و نیروهای امنیتی اینجا حضور دارند تا از شما در رسیدن به خواسته‌های مشروع و تضمین شده‌تان در قانون اساسی حمایت کنند.
وی با اشاره به اینکه تظاهرات مردمی عراق در مناطق مختلف تداعی‌کننده پیروزی بزرگ بر داعش بود، افزود: این روزها سالروز پیروزی بزرگ بر گروه تروریستی داعش است، ما در این ایام ماموریت دشوار را در شرایط دشوار انجام دادیم و با ایستادگی ملت و شجاعت نیروهای قهرمان و خون شهدا و مجروحان به پیروزی رسیدیم؛ پیروزی که نسل‌های بعدی به آن خواهند بالید.
الغانمی ادامه داد: تظاهرات ملت ما در بیشتر استان‌ها آن تصویر روشن و درخشانی را که ارتش عراق در نبردهای آزادسازی رقم زد، برایمان تداعی کرد و ما امروز شاهد این انسجام بزرگ بین تظاهرکنندگان خواستار حقوق قانونی خود و برادرانشان در ارتش هستیم که بدون حمل اسلحه از آنها محافظت می‌کنند.


این مقام عراقی در ادامه تصریح کرد: این ناشی از اعتماد و همکاری شهروندان با نیروهای ارتش برای سلب فرصت و بستن راه در مقابل کسانی است که به خشونت و آتش کشیدن املاک خصوصی و عمومی دست می‌زنند.
ازسوی دیگر، شاهدان عینی اعلام کردند که شهروندان عراقی دیروز در سالروز پیروزی بر داعش و پس از فراخوان تظاهرات میلیونی به شکل گسترده‌ای در میدان التحریر در مرکز بغداد تجمع کرده‌اند.
این شهروندان عراقی که از استان‌های مختلف به میدان التحریر بغداد آمده‌اند با در دست داشتن پرچم کشورشان بار دیگر بر تحقق خواسته‌های خود و مجازات عاملان قتل معترضان عراقی تاکید کردند.
معترضان عراقی در میدان التحریر همچنین اخبار منتشر شده درباره قصد و نیت معترضان برای یورش به منطقه الخضراء را بی‌پایه و اساس خواندند و تاکید کردند که این منطقه از روز اول تظاهرات و زمانی که معترضان به قتل رسیدند سقوط کرد.
دولت عراق نیز به مناسبت سالگرد پیروزی نیروهای این کشور در برابر گروه تروریستی داعش دیروز را تعطیل رسمی اعلام کرد.
ازسوی دیگر منابع آگاه به المیادین اعلام کردند، گروه‌های سیاسی عراقی احتمالا توافق نظر دارند که مرحله آینده مرحله انتخاب نخست‌وزیر باشد.
براساس اطلاعات واصله دولت مورد نظر گروه‌های سیاسی عراق هرگز دوره سه سال را تکمیل نخواهد کرد بلکه مدت این دولت بین شش ماه تا یک سال خواهد بود. به این ترتیب می‌توان گفت این دولت به نوعی دولت موقت خواهد بود.
به گفته این منابع، وظیفه این دولت حل و فصل تنها حل و فصل مسائل مهم سه گانه یعنی امنیت، فراهم سازی مقدمات انتخابات و پرونده بودجه خواهد بود.
عراق درحال حاضر شاهد اوضاع نابسامانی است درحالیکه مقامات سیاسی همچنان برای تعیین نخست‌وزیر درحال رایزنی‌ هستند.
اتفاقات مشکوک در عراق
سه انفجار استان میسان عراق را به لرزه درآورد که دوتای آنها منزل رهبر جنبش «انصار‌الله الاوفیا»، و مدیر بانک «الاسکان الزراعی» و دیگری یکی از مجتمع‌های پزشکی وابسته به «عصائب اهل الحق» را هدف قرار داد.
این بمب‌گذاری‌ها، مجتمع‌ خیریه پزشکی وابسته به جنبش مقاومت «عصائب اهل الحق»، منزل «عمار کشیش اللامی» یکی از رهبران جنبش «انصار‌الله الاوفیاء» و منزل «مصطفی الحمداوی» مدیر بانک «الاسکان الزراعی» را هدف قرار داد.
طی روزهای گذشته همزمان با فروکش کردن موج اعتراضات در چند استان عراق بخصوص پایتخت، سلسله اتفاقاتی مشکوک سبب شعله‌ور شدن خشم مردم شده است. ترور چند لیدر اعتراضات، تیراندازی به جمع معترضان در بغداد و حمله غافلگیرانه با ضربات چاقو به معترضان از جمله این اتفاقات است.
سایر اخبار این روزنامه
با حضور رئیس مجلس صورت گرفت افتتاح چندین طرح عمرانی در استان کرمانشاه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: موضع متحد طرف‌های برجام برای اتحادیه اروپا مهم است رئیس جمهور در دیدار استانداران سراسر کشور: استانداران به خانواده‌های آسیب‌دیده در حوادث اخیر سرکشی کنند پاسخ منفی مردم عراق به فراخوان حمله به مراکز دولتی واشنگتن پست افشا کرد: دولت‌های آمریکا درباره افغانستان دروغ گفته‌اند خاخام اعظم رژیم صهیونیستی در دیدار با پادشاه بحرین بر عادی سازی روابط تاکید کرد مجلس طرح ساماندهی کارکنان قراردادی دانشگاه پیام نور را تصویب کرد ربیعی در جمع دانشجویان دانشگاه شریف؛ تصمیمی برای معافیت سلبریتی‌ها در دولت گرفته نشده است وزیر اقتصاد: فساد را افشا کنید، جایزه بگیرید در دیدار سفیر چین با رئیس اتاق ایران مطرح شد؛ مخالفت چین با تحریم‌های آمریکا علیه ایران در انتظار صدقه سوّم! در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست دکتر روحانی؛ روسای جدید هفت دانشگاه انتخاب شدند برگزیدگان «همایش ملی ایثار اجتماعی» هفته آینده معرفی می‌شوند پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید در پی درگذشت پدر شهیدان «بهادری زاده» سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به بیانیه نماینده جدید اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی: ایران هرگونه استفاده ابزاری و سیاسی از حقوق بشر علیه کشورهای مستقل را مردود می‌داند اخبار کوتاه