در دیدار سفیر چین با رئیس اتاق ایران مطرح شد؛ مخالفت چین با تحریم‌های آمریکا علیه ایران

سفیر جمهوری خلق چین در تهران گفت: قاطعانه با تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران مخالف هستیم.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق ایران، «چانگ هووآ» در دیدار هیئت اقتصادی چین با رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: دولت چین از اقدامات ایران برای حفاظت از منافع اقتصادی مشروع خود حمایت می‌کند، این حمایت فقط زبانی نیست، بلکه در عمل اثبات شده است.
وی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر سران دو کشور برنامه افزایش مبادلات دو کشور را اعلام کرده‌اند، گفت: برای تحقق این هدف‌گذاری‌ها، دو طرف باید کمک‌های راهبردی و جامع داشته باشند به این معنا که همکاری دو کشور نه‌تنها در سیاست و اقتصاد، بلکه در حوزه‌های فرهنگی، نظامی و بهداشتی نیز افزایش یابد.
سفیر چین در تهران گفت: با وجود اینکه هم‌اکنون مسائلی در امور تجاری دو جانبه ایجاد شده، اما ما در رایزنی‌ها، دستاورد‌های مثبت و خوبی داریم و در این شرایط سخت برای توسعه همکاری‌ها برنامه‌ریزی می‌کنیم.


چانگ هووآ درباره مشکلات بانکی افزود: باید تلاش کنیم تا مسیر مناسب برای توسعه دوجانبه پیدا کنیم و برای همین درحال حاضر برای حل مشکلات مالی و بانکی نیز مذاکراتی را انجام می‌دهم که فعلاً نمی‌توانم جزئیات آن را تشریح کنم.
وی به تشریح مشکلات شرکت‌های چینی پرداخت و گفت: باوجود مشکلاتی که وجود دارد و شرکت‌های چینی نیز از آن مستثنا نیستند، درحال حاضر بیش از 100 شرکت چینی در ایران مانده‌اند و فعالیت می‌کنند، اما این شرکت‌ها مشکلاتی در ایران دارند که از اتاق ایران درخواست می‌شود برای رفع آن‌ها همکاری کند.
سفیر چین افزود: نخستین مشکل شرکت‌های چینی در حوزه ترخیص کالاست که از اتاق ایران می‌خواهیم در هماهنگی با وزارتخانه و دستگاه‌های مربوط، زمینه اصلاح این مسئله را فراهم کند.
چانگ هووآ، مشکلات ارزی را دیگر مشکل شرکت‌های چینی فعال در ایران عنوان کرد و گفت: اتاق بازرگانی در رایزنی با وزارت اقتصاد و بانک مرکزی، به حل‌وفصل این مسائل کمک کند.
وی با گلایه از رفتار برخی از شرکت‌های ایرانی گفت: برخی از شرکت‌های ایرانی در روابط دوجانبه ایجاد بی‌اعتمادی کرده و هرچند از طرف چینی وام و اعتبار دریافت کرده‌اند، اما بار‌ها بازپرداخت آن را به تاخیر می‌اندازند و به تسویه آن اقدام نمی‌کنند.
سفیر چین از رئیس اتاق ایران خواست با تدوین فهرست شرکت‌های بی‌اعتبار، از آن‌ها بخواهد در همکاری‌های دوجانبه درست عمل کنند و در این زمینه از همکاری رایزن بازرگانی سفارت چین در تهران نیز استفاده کنند.
غلامحسین شافعی، رئیس اتاق ایران، در پاسخ به این درخواست سفیر چین، گفت: رایزن سفارت چین ضمن دسته‌بندی شرکت‌هایی که در تسویه وام و اعتبار با طرف چینی بدحساب بوده‌اند، جلسه‌ای با مسئولان امور بین‌الملل اتاق ایران برگزار کنند تا پس از تکمیل فهرست این شرکت‌ها، اتاق ایران برای حل‌وفصل این مشکل وارد عمل شود ضمن اینکه اتاق ایران آمادگی دارد کارت بازرگانی آن دسته از شرکت‌هایی را که در تسویه نکردن اعتبارات مقصر بوده‌اند تعلیق کند.
وی ضمن تاکید بر اینکه همکاری‌های اقتصادی ایران و چین می‌تواند باهدف ورود به بازار‌های منطقه افزایش پیدا کند، از نماینده دستگاه دیپلماسی چین خواست، رفع انحصار بانکی در روابط مالی دو کشور را در دستور کار قرار دهد تا بانک‌های دیگری هم بتوانند مبادلات مالی دو کشور را پوشش دهند.
رئیس اتاق بازرگانی ایران، روابط دوجانبه ایران و چین را روابطی استثنایی در همه جوانب اقتصادی و سیاسی بیان کرد و افزود: بر این اساس اتاق ایران و اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین، توسعه روابط اقتصاد با چین را در برنامه قرار داده و معتقد هستیم ظرفیت‌های موجود دو کشور امکان افزایش مبادلات را میسر می‌کند.
شافعی، مسائل بانکی و بیمه‌ای را یکی از مشکلات فعالان اقتصادی ایران در همکاری با چین دانست و گفت: باوجود مذاکراتی که در این زمینه انجام شده، همچنان مشکلاتی وجود دارد که باید مرتفع شود.
وی با اشاره به سفر خود به کشور چین و گفتگو با وزیر بازرگانی این کشور، افزود: در آن جلسه انحصاری بودن روابط بانکی دو کشور به بانک «کونلون» مطرح و درخواست شد زمینه ورود بانک‌های بیشتری به روابط ایران و چین مهیا شود که تاکنون چنین اتفاقی رخ نداده است.
رئیس اتاق ایران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه شرکت‌های چینی سرمایه‌گذاری‌های خوبی در مناطق مختلف ایران داشته‌اند، گفت: این همکاری‌ها می‌تواند باهدف ورود به بازار‌های منطقه‌ای توسعه پیدا کند.
شافعی، بندر استراتژیک شهیدی بهشتی چابهار را یکی از نقاط مهم و مورد توجه شرکت‌های سرمایه‌گذار چینی بیان کرد و افزود: فعالیت بندر اقیانوسی چابهار می‌تواند در ترانزیت منطقه نقش قابل‌توجهی داشته باشد و با توجه به تسهیلات ویژه‌ای که برای سرمایه‌گذاری در این منطقه مدنظر قرار گرفته، شرایط ورود شرکت‌های چینی نیز به این بندر فراهم است.
وی با بیان اینکه ارزش مبادلات ایران و چین از 37 میلیارد دلار در سال گذشته به 35 میلیارد دلار در سال جاری کاهش یافته است، افزود: ظرفیت و زمینه‌های همکاری اقتصادی دو کشور بیش از این ارقام است و روسای جمهور دو کشور نیز با استناد به همین ظرفیت‌ها، افزایش ارزش مبادلات در بلندمدت را هدف‌گذاری کرده‌اند.
همچنین همایش بررسی روابط اقتصادی ایران و چین، روز گذشته با حضور «چانگ هوآ» سفیر چین در ایران، مجیدرضا حریری، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین، محمدرضا کرباسی معاون امور بین‌الملل اتاق ایران و جمعی از فعالان اقتصادی ایران و چین برگزار شد. تقویت روابط کارگزاری بانکی، سرمایه‎گذاری مشترک و تسهیل صدور روادید تجاری از جمله راهکارهای بلندمدت توسعه همکاری‌های ایران و چین در این نشست عنوان شد.
سفیر چین در ایران با اشاره به سفر اخیر علی اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به این کشور، تبادل گردشگر را یکی دیگر از مهم‌ترین حوزه‌های حائز اهمیت برای همکاری دانست و افزود: چین و ایران، این دو تمدن کهن، از هزاران سال پیش از طریق جاده ابریشم با یکدیگر ارتباط داشتند و با توجه به لغو ویزا برای گردشگران چینی از طریق ایران، تعداد گردشگران چینی سفر کرده به ایران بسیار افزایش پیدا کرده است، اما انتظار داریم این رقم بیشتر شود.
او همچین در دفاع از برجام تاکید کرد: چین بارها بر موضع قاطعانه خود در حمایت از برجام تاکید کرده و همواره با تحریم‌های غیرقانونی ایران مخالف است و بر این باوریم که حفظ برجام یعنی حفظ چندجانبه‌گرایی. از طرفی چین از همه طرف‌های ذینفع می‌خواهد تا امنیت خلیج فارس را حفظ کنند.
در ادامه مجیدرضا حریری رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین ضمن تایید صحبت‌های سفیر چین در ایران مبنی بر گسترده‌تر شدن روابط تجاری دو کشور، گفت: چین تنها کشوری است که در سطوح مختلف از ریاست جمهوری تا وزارت امور خارجه این کشور، حمایت خودش از رسمی بودن توافق برجام اعلام کرده است و بارها نیز تاکید داشته است که تحریم‌های آمریکا را نمی‌پذیرد. با این حال نباید تصور کرد که این تحریم‌ها بی‌تاثیر هم نبوده است.
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین تاکید کرد که اراده همکاری با چین در سطوح مختلف وجود دارد و اعلام کرد: اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین به دنبال راه‌اندازی مرکز مطالعات روابط ایران و چین و همچنین فعالیت تخصصی در حوزه بانوان و جوانان است.
حریری همچنین گفت: کمیته‌ای تشکیل شده که به صورت تخصصی برای صادرات غیر‌نفتی از جمله فرش دستبافت تلاش می‌کند.
سایر اخبار این روزنامه
با حضور رئیس مجلس صورت گرفت افتتاح چندین طرح عمرانی در استان کرمانشاه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: موضع متحد طرف‌های برجام برای اتحادیه اروپا مهم است رئیس جمهور در دیدار استانداران سراسر کشور: استانداران به خانواده‌های آسیب‌دیده در حوادث اخیر سرکشی کنند پاسخ منفی مردم عراق به فراخوان حمله به مراکز دولتی واشنگتن پست افشا کرد: دولت‌های آمریکا درباره افغانستان دروغ گفته‌اند خاخام اعظم رژیم صهیونیستی در دیدار با پادشاه بحرین بر عادی سازی روابط تاکید کرد مجلس طرح ساماندهی کارکنان قراردادی دانشگاه پیام نور را تصویب کرد ربیعی در جمع دانشجویان دانشگاه شریف؛ تصمیمی برای معافیت سلبریتی‌ها در دولت گرفته نشده است وزیر اقتصاد: فساد را افشا کنید، جایزه بگیرید در دیدار سفیر چین با رئیس اتاق ایران مطرح شد؛ مخالفت چین با تحریم‌های آمریکا علیه ایران در انتظار صدقه سوّم! در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست دکتر روحانی؛ روسای جدید هفت دانشگاه انتخاب شدند برگزیدگان «همایش ملی ایثار اجتماعی» هفته آینده معرفی می‌شوند پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید در پی درگذشت پدر شهیدان «بهادری زاده» سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به بیانیه نماینده جدید اتحادیه اروپا در امور خارجی و سیاست امنیتی: ایران هرگونه استفاده ابزاری و سیاسی از حقوق بشر علیه کشورهای مستقل را مردود می‌داند اخبار کوتاه