علی مطهری حزب راه می‌اندازد

اکثراً احزاب چندان هم موثر نبوده‌اند، بنابراین مردم هنوز خیلی توجهی به احزاب ندارند. اگر احزاب قوی پیدا شوند و شخصیت‌های تاثیرگذار بتوانند احزابی را تاسیس کنند و فعال باشند، قطعاً جای خود را باز می‌کنند. البته حکومت هم گاهی محدودیت‌هایی برای احزاب ایجاد می‌کند که این هم یکی از موانع رشد احزاب است
آفتاب یزد ـ گروه سیاسی: علی مطهری در پاسخ به این پرسش که: «این روزها وقتی از ثبت‌نام‌کنندگان درباره حزب و وابستگی حزبی پرس‌وجو می‌کنیم اکثراً می‌گویند تصمیم گرفته‌اند به صورت مستقل در انتخابات شرکت کنند. این در حالی است که همواره چهره‌های سیاسی تاکید دارند یکی از ضعف‌های موجود در عرصه سیاسی کشور نبود احزاب قوی و تاثیرگذار است. به نظر شما چرا با وجود این، باز هم مردم تمایلی ندارند که خود را زیر پرچم احزاب و گروه‌ها تعریف کنند؟» می‌گوید:«به هر حال این یک واقعیت است که احزاب باید تقویت شوند.»
پرسش بعدی و پاسخ بدان به یکی از مهم‌ترین مباحث تبدیل می‌شود. مطهری وقتی با این پرسش مواجه می‌شود که: «چه می‌شود که ما همیشه از تقویت احزاب صحبت می‌کنیم، اما هرچه به انتخابات نزدیک می‌شویم و انتخابات‌های بیشتری را پشت سر می‌گذاریم، باز می‌بینیم که اوضاع احزاب بدتر شده و نامزدها حتی حاضر به قبول هویت این احزاب هم نیستند؟» می‌گوید: «چون ما تا به حال احزاب قوی‌ای نداشتیم، از این رو مردم تجربه خوبی از احزاب ندارند. یا برخی از حزب‌ها مانند حزب توده سرگذشت خوبی نداشتند. اکثراً احزاب چندان هم موثر نبوده‌اند، بنابراین مردم هنوز خیلی توجهی به احزاب ندارند. اگر احزاب قوی پیدا شوند و شخصیت‌های تاثیرگذار بتوانند احزابی را تاسیس کنند و فعال باشند، قطعاً جای خود را باز می‌کنند. البته حکومت هم گاهی محدودیت‌هایی برای احزاب ایجاد می‌کند که این هم یکی از موانع رشد احزاب است.
مطهری با گفتن این دو جمله کوتاه که؛ «ممکن است؛ در حال بررسی هستم!» چنین وانمود می‌کند یا اعلام می‌کند که در حال اندیشیدن به تاسیس یک حزب جدید است!


>تغییر دیدگاه علی مطهری قابل تقدیر است
یک تحلیلگر مسائل سیاسی در واکنش به اظهارات علی مطهری می‌گوید: « اگر می‌خواهید به موضوع عمیق‌تر بنگرید باید به گذشته وی در دهه‌های 60 تا 80 بازگردید خصوصاً در مجالس هفتم و هشتم که ایشان نه مخالف و منتقد احزاب و تحزب که ضد تحزب بودند تا جایی که تحزب را آفت در جمهوری اسلامی ایران قلمداد می‌کردند حال اگر شخصی مثل علی مطهری دچار این اندازه از توسعه یافتگی سیاسی شده است باید از آن استقبال کرد و اقرار کرد که تغییر موضع قابل تقدیری است.»
ناصری در گفتگو با آفتاب یزد در ادامه می‌گوید: «فارغ از این تغییر و دگردیسی سیاسی، حزب تشکیل شده فرضی توسط علی مطهری، سرنوشتی ورای دیگر احزاب در ایران نخواهد داشت زیرا تا فرهنگ تحزب در ایران نهادینه نشود، تا حاکمیت و نهادهای حکومتی که ضدتحزب می‌اندیشند این مقوله را نپذیرند امکان هرگونه موفقیتی در حوزه احزاب مقرون به شکست است پس بهتر آن است تا نخست پایه‌های تفکرات حزبی در ایران مستحکم شود که این خود منوط به برخی اصلاحات در قوانین بالادستی است.
>استقبال می‌کنیم!
عبدالله ناصری ضمن ناموفق خواندن تلاش مطهری برای تاسیس حزب می‌گوید: «اگرچه می‌دانیم این تلاش هم بی‌نتیجه است اما استقبال می‌کنیم!»
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب می‌گوید: «در مورد علی مطهری باید توجه داشت که از سال 1388 به یک چهره مطلوب و پر هوادار تبدیل شده است پس اگر ایشان بتواند با حضور فعال خود در جامعه مدنی موضع‌گیری‌های روشن و آشکار داشته باشد و از مبحث احزاب و تحزب به خوبی دفاع کند دچار نوعی اثربخشی‌های ماندگار خواهد شد واگرنه اگر به منوال دهه‌های 60 تا 80 باشد و با همان رویکرد و اندیشه‌های فرهنگی و ذهنی آن روزگار در حرکت باشد بعید به نظر می‌رسد که موفقیتی کسب کند و اما تاکید می‌کنم علی مطهری با حضور در حوزه احزاب اگر دچار موضع گیری‌هایی شود که ذهنیت حاکمیت را دچار تغییر کند می‌تواند منشا خیر باشد در غیراین صورت حزب تشکیل شده فرضی توسط علی مطهری در نهایت به سرنوشت دیگر احزاب دچار خواهد شد و پس از انتخابات مجلس در محاق و فراموشی قرار خواهد گرفت.»
عبدالله ناصری در پایان تاکید می‌کند: «همه حرکت‌هایی که به جای فرهنگ‌سازی به فکر افزودن کمی بر تعداد احزاب متمرکز شده‌اند از گذشته تا به امروز در یک تکرار خسته کننده، گاه به جای یک گام به جلو باعث ایستایی نیز شده‌اند پس تکرار می‌کنم فرهنگ‌سازی مقدم بر تاسیس حزب است اما قویاً از تصمیم آقای مطهری استقبال می‌کنم.»