وام مسکن 240‌میلیون تومان شد

   [سجاد خداکرمی]  سرانجام جهش قیمت مسکن بانک مرکزی را تسلیم کرد و سقف وام مسکن را افزایش داد. شورای پول و اعتبار در یک مصوبه شبانه تصمیم گرفت که سقف وام مسکن را به 240‌میلیون تومان افزایش دهد که البته این رقم برای زوج‌های تهرانی و با خرید اوراق وام مسکن امکان‌پذیر است و مجردهای تهرانی هم می‌توانند تا سقف 140‌میلیون تومان وام بگیرند. ناگفته نماند که این مصوبه فقط شامل تهرانی‌ها نمی‌شود و سقف وام متقاضیان شهرستانی وام مسکن هم افزایش داشته است. جزئیات افزایش وام مسکن
بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار سقف تسهیلات مسکن از محل اوراق در شهر تهران برای افراد مجرد 100میلیون تومان درنظر گرفته شد و برای زوجین به 200‌میلیون تومان افزایش یافت. این افزایش سقف تسهیلات مسکن در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200هزار نفر جمعیت نیز به 80‌میلیون تومان برای افراد مجرد و برای زوجین به 160‌میلیون تومان رسیده است.  همچنین متقاضیان این تسهیلات درشهرهای با جمعیت 200هزار نفر و کمتر هم اگر به صورت انفرادی خواستار چنین تسهیلاتی باشند، می‌توانند براساس این مصوبه تا سقف 60‌میلیون تومان و اگر زوجین در این شهرها تقاضای چنین تسهیلاتی داشته باشند نیز، می‌توانند تا سقف 120‌میلیون تومان از تسهیلات مسکن از محل اوراق برخوردار شوند. این افزایش درشرایطی است که وام مسکن در ‌سال97 و در شهر تهران ٧٠‌میلیون تومان بوده است که با وام تعمیرات 10‌میلیون تومانی سقف آن به 80‌میلیون تومان می‌رسید.  
بنا به تصمیم شورای پول و اعتبار در آخرین روزهای این‌سال و برای ‌سال 98 با افزایش ۳۰‌میلیون تومانی برای تهرانی‌ها همراه بوده و وام افراد مجرد به ۱۰۰‌میلیون تومان رسیده است. این موضوع درحالی رخ می‌دهد که سقف وام تعمیرات یا همان وام جعاله هم از 20‌میلیون تومان به 40‌میلیون تومان رسیده است. به این ترتیب، سقف وام مسکن برای مجردهای تهرانی 140‌میلیون تومان و برای متأهل‌های تهرانی به 240‌میلیون تومان رسیده است. سقف این تسهیلات برای زوج‌های متقاضی در شهرهای بالای 200‌هزار نفر و همین مقدار یا پایین‌تر نیز در مجموع به ترتیب 200میلیون تومان و 160‌میلیون تومان خواهد بود. چقدر قسط می‌دهیم؟
نرخ سود وام مسکن با اوراق ۱۷.5‌درصد و بازپرداخت آن ۱۲ساله اعلام شده است. همچنین درحال حاضر میانگین قیمت اوراق حق ‌تقدم در بازار بورس حدود 41‌هزار تومان است، به ‌عبارت دیگر متقاضی برای دریافت وام جدید خرید مسکن باید حدود 20‌میلیون تومان برای خرید این اوراق پرداخت کند تا بتواند وام‌های جدید را دریافت کند.


بررسی‌های «شهروند» نشان می‌دهد پرداخت اقساط وام‌ها به دوصورت ساده و پلکانی قابل محاسبه است. دریافت‌کنندگان وام می‌توانند از بانک درخواست کنند که میزان اقساط وام را برای آنها ثابت درنظر بگیرد یا افراد با اقساط کمتری شروع کنند و ‌سال‌به‌سال بر میزان اقساط آنها افزوده شود.
درصورت پرداخت اقساط با نرخ سود ساده، متقاضیان تهرانی برای وام 200‌میلیون تومانی به‌علاوه 40‌میلیون تومان وام جعاله در پایان ۱۲‌سال باید مبلغ 549‌میلیون و 600‌هزار تومان پول به بانک برگردانند. براین اساس، میزان اقساط ماهانه تسهیلات مسکن برای ۲۰۰‌میلیون تومان وام، سه‌میلیون و ۴۰۰‌هزار تومان است که در انتهای 12‌سال مجموعا 489‌میلیون و 600‌هزار تومان است، همچنین برای وام جعاله ۴۰‌میلیون تومانی باید ماهانه یک‌میلیون تومان پرداخت کنند که پنج‌ساله بازپرداخت می‌شود و مجموعا 60‌میلیون تومان بازپرداخت باید صورت گیرد. با این حساب کسانی که 240‌میلیون تومان وام می‌گیرند، باید ماهانه 4‌میلیون و 400‌هزار تومان قسط پرداخت کنند. خانواده‌های متوسط از پس قسط مسکن برمی‌آیند؟
آن‌طور که مرکز آمار ایران متوسط درآمد خانوارهای شهری در‌ سال 97 را اعلام کرده است، هر خانوار در شهری چون تهران به‌طور میانگین حدود 4میلیون و 800‌هزار تومان در هر ماه درآمد دارد و اگر درآمد این خانوارها با افزایش حقوق‌ها و دستمزد‌ها در ‌سال‌جاری حدود 20درصد افزایش داشته باشد، آنها در ‌سال 98 به‌طور ماهانه حدود 5‌میلیون و 750‌هزار تومان درآمد دارند. این درشرایطی است که اگر یک زوج تهرانی بخواهد سقف تسهیلات مسکن را دریافت کند، ماهانه باید 4‌میلیون و 400‌هزار تومان اقساط دهد و چیزی در حدود یک‌میلیون و  350هزار تومان برایش باقی خواهد ماند که باید تا انتهای ماه با این مبلغ از عهده هزینه‌هایش بربیاید.
همچنین میانگین درآمد ماهانه خانوارها در شهرهای بزرگ غیر از پایتخت نیز، بر اساس اعلام مرکز آمار ایران در ‌سال 97 بالغ بر حدود 3‌میلیون و 600‌هزار تومان بوده است که اگر درآمد این خانوارها با افزایش حقوق‌ها و دستمزد‌ها در ‌سال‌جاری حدود 20‌درصد افزایش داشته باشد، آنها در ماه‌های اخیر 4‌میلیون و 300‌هزار تومان درآمد ماهانه دارند. با چنین درآمدی اگر یک زوج ساکن شهر بزرگی غیر از پایتخت بخواهد سقف تسهیلات مسکن را دریافت کند، باید ماهانه 3میلیون و 680هزار تومان اقساط دهد و از مجموع میانگین درآمدش تنها  620هزار تومان برایش باقی خواهد ماند تا مابقی ماه را سپری کند. چندمتر خانه می‌توانیم بخریم؟
هرچند که شورای پول و اعتبار تصمیم خوبی برای افزایش سقف تسهیلات مسکن گرفته است اما با این‌همه افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن کماکان از تسهیلات مختلف خرید مسکن، جلوتر هستند. درچنین شرایطی دریافت وام مسکن کماکان بخش اندکی از سرمایه مورد نیاز برای خرید خانه را تأمین می‌کند، به نحوی که بیشترین سهم از قیمت یک خانه را که حداکثر سقف وام دریافتی برای یک زوج تهرانی می‌تواند پوشش دهد، 26متر از یک واحد نوساز با قیمت حدودی 9میلیون تومان در شهرک ولیعصر منطقه 18 تهران که یکی از مناطق ارزان‌‌قیمت پایتخت است را پوشش می‌دهد. این درشرایطی است که اگر بر فرض همین زوج بخواهند در بلوار دانشجوی محله ولنجک تهران که یکی از گرا‌ن‌ترین محله‌های پایتخت است و حدود 45‌میلیون تومان هر مترمربع آن قیمت‌گذاری می‌شود، خانه‌ای تهیه کنند، با سقف تسهیلات دریافتی خود می‌تواند پنج‌ونیم مترمربع از خانه مورد نظر را داشته باشد.