جزئیات دومین روز رزمایش دریایی مشترک ایران، روسیه و چین رزمایش «کمربند امنیت دریایی» طرح منزوی کردن ایران را ناکام کرد

همدلی| رزمایش دریایی مرکب ایران، روسیه و چین از دیروز آغاز شده و تا ۹ دی‌ماه در منطقه شمال اقیانوس هند و دریای عمان ادامه خواهد داشت. در این رزمایش، تمرینات تاکتیکی متنوعی از جمله نجات شناور دچار حریق، آزادسازی شناور مورد تعرض قرار گرفته و تیراندازی علیه اهداف مشخص در دریا توسط یگان‌های سه کشور انجام خواهد شد. اقیانوس هند و دریای عمان از مناطق کلیدی تجارت جهانی محسوب می شوند و کشورهای بسیاری در این مناطق تردد می کنند و لذا برقراری امنیت در این منطقه مهم و حیاتی است.
در این میان روز گذشته سخنگوی رزمایش مشترک دریایی ایران، روسیه و چین به بیان جزئیات دومین روز برگزاری این رزمایش پرداخت. به گزارش ایسنا، امیر دریادار غلامرضا طحانی معاون عملیات نیروی دریایی ارتش و سخنگوی رزمایش مرکب ایران، روسیه و چین خاطرنشان کرد: در جریان دومین روز برگزاری رزمایش مرکب دریایی ارتش‌های ایران، روسیه و چین، بر اساس طرح‌های از پیش تعیین شده، ناوگروه‌ها از محل‌های استقرار خود جدا شدند و به مناطق تمرین گسترش پیدا کردند.
او با بیان اینکه «پیش از انجام هر تمرینی، منطقه تمرین باید مورد پایش سطحی و هوایی قرار گیرد»، اظهار کرد: برای انجام پایش‌های سطحی و هوایی منطقه رزمایش، استفاده از یگان‌های شناور و پروازی در دستور کار قرار دارد؛ در همین راستا در حال حاضر این یگان‌ها مشغول پایش و رصد اهداف مورد نظر در منطقه تمرین هستند و پس از انجام تصویربرداری و پایش‌های مربوطه، این اطلاعات به اشتراک گذاشته می‌شود. سخنگوی رزمایش مرکب ایران، روسیه و چین گفت: بعد از تجزیه و تحلیل‌ اطلاعات پایش شده توسط یگان‌های شناور و هوایی در ناو سرفرماندهی که یکی از ناوهای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی است، این اطلاعات به یگان‌های شرکت کننده در رزمایش توزیع می‌شود و این یگان‌ها برای انجام تمرین‌های تیراندازی علیه اهداف سطحی که در منطقه رزمایش پیش‌بینی شده است، آماده می‌شوند.
ائتلاف خلیج فارس علیه ایران شکست خورده است


همچنین عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: آمریکا و هم‌پیمانانش در منطقه، تلاش می‌کنند تا ایران را منزوی کنند اما رزمایش مشترک دریایی ایران، چین و روسیه نشان داد که هیچ قدرتی توان منزوی کردن ایران را ندارد. سید حسین نقوی حسینی در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به برگزاری رزمایش مشترک دریایی سه کشور ایران، چین و روسیه با عنوان «کمربند امنیت دریایی»، اظهار کرد: انجام رزمایش مشترک و موفقیت‌آمیز نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران با روسیه و چین، پیامدها و ابعاد قابل توجه و مهمی دارد.
عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: آمریکا و همه هم‌پیمانان او در منطقه تلاش می‌کنند تا جمهوری اسلامی ایران را منزوی نشان دهند و طرح انزوای ایران در منطقه را دنبال می کنند اما ایران با این رزمایش نشان داد که توان کشور قابل منزوی شدن نیست و طرح دشمنان با شکست روبه رو شده است.
او افزود: برگزاری این رزمایش مشترک مقابل بسیاری از قدرت‌طلبی‌ها و سلطه‌گری سایر کشورها را می‌گیرد، این کشورهایی که به دنبال ائتلاف خلیج فارس علیه ایران بودند و می‌خواستند به نوعی مقابل قدرت ایران بایستند، امروز با ناکامی روبه‌رو شده‌اند. نقوی‌حسینی ادامه داد: این رزمایش حاکی از توانمندی نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران در حاکمیت دریاها و حضور در آب‌های آزاد، برای پشتیبانی و حفاظت از منافع ملی کشور است.
نیروهای دریایی ایران به هیچ قدرتی اجازه جسارت نمی‌دهند
نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی گفت: نیروی دریایی ایران در چند دهه اخیر، توان کنترل آب‌های منطقه‌ای خود را نداشت اما با تلاش متخصصین و نیروهای دریایی ارتش و سپاه نه تنها در همه آب‌های منطقه‌ای و تنگه‌ها حاکمیت مطلق دارد بلکه به هیچ قدرتی اجازه جسارت نمی‌دهد و از منافع جمهوری اسلامی ایران در آب‌های دور دست حفاظت می‌کند. عضو هیات رئیسه فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: امروز نیروی دریایی ایران در حوزه‌های مختلف و دفاع از منافع کشور پیشرفت چشم‌گیری داشته است؛ بخصوص اینکه در حوزه زیردریایی و موشک‌های دریا به آسمان، دریا به خشکی، دریا به دریا، ساخت ناوچه‌ها و شناورهای پرسرعت پیشرفت های قابل توجهی داشته‌ایم و در این رزمایش تنها گوشه‌ای از توانایی‌های نیروی دریایی کشور نشان داده می‌شود.
رزمایش ایران، روسیه و چین‌ آخرین رزمایش سه کشور نخواهد بود
همچنین رییس ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه رزمایش دریایی ایران، روسیه و چین‌ آخرین رزمایش مرکب این سه کشور نخواهد بود، گفت: امنیت منطقه را ما می‌توانیم تامین کنیم و نیازی به حضور بیگانگان در منطقه نیست.
امیر دریادار حبیب الله سیاری عصر دیروز در نشست خبری تحلیلی درخصوص رزمایش مرکب دریایی ایران، روسیه و چین، اظهار کرد: این رزمایش با هدف نشان دادن توانمندی نیروی دریایی ارتش در منطقه و نشان دادن اقتدار این نیرو در جهان است. معاون هماهنگ کننده ارتش ادامه داد: برقراری امنیت نجات کشتی آسیب دیده و امداد و نجات، تبادل تک به و نزدیک شدن تفکر در تاکتیک‌ها و تقویت مناسبات بین المللی از اهداف مهم این رزمایش است. دریادار سیاری افزود: شمال اقیانوس‌هند یکی از مناطق استراتژیک جهان است که بین ۳ تنگه و مهم راهبردی جهان یعنی‌ تنگه هرمز، تنگه مالاکا و تنگه باب‌المندب واقع شده است.۹۰ درصد تجارت کشورهایی که به دریا راه دارند از طریق دریا انجام می‌شود، همچنین خلیج فارس یکی از انبارهای انرژی جهان است. خیلی از کشورهای اروپایی و جنوب شرق آسیا نیازمند نفت خلیج فارس هستند ‌ به همین دلیل امنیت این منطقه برای جهان بسیار مهم است.تقویت و افزایش تجربه در امنیت تجارت بین المللی، تبادل تجربه امنیت در میان کشورهای ایران و روسیه و چین و مقابله با تروریسم و دزدی دریایی از اهداف این رزمایش است.
سایر اخبار این روزنامه
جزئیات دومین روز رزمایش دریایی مشترک ایران، روسیه و چین رزمایش «کمربند امنیت دریایی» طرح منزوی کردن ایران را ناکام کرد «همدلی» از فرازونشیب‌های وضع سیاسی در عراق گزارش می‌دهد ملغمه بغداد مددکار اجتماعی و مدیر موسسه «نور سپید هدایت» در گفت‌وگو با همدلی از کمک به زنان آسیب‌دیده می‌گوید امروز پری‌شاهدخت شعر آدمیزادان به دنیا می‌آید ؛ طلوع فروغ همدلی، سناریوی مواجهه مخالفان دولت با سند مالی سال 1399 و پیامدهای این رفتار سیاسی بر شاخص‌های اقتصادی را ارزیابی کرد «همدلی» حال و هوای بازار مسکن در ماه‌های پایانی سال را ارزیابی کرد عقب‌نشینی قیمت‌های متوهم گزارش همدلی از 25هزار مدرسه‌ای که هنوز بخاری نفتی دارند تحصیل زیر هرم بخاری محسن امیر یوسفی از هیات انتخاب جشنواره فجر درخواست کرد که «آشغال‌های دوست داشتنی اصل» را با ضمیمه بهروز وثوقی بپذیرند ولی‌الله شجاع‌پوریان حال خوزستان خوب نیست نگرش ایران نسبت به گفت‌وگوهای صلح طالبان با آمریکا اپیدمی ویروس استراماچونی