اين بار مستند «مه شكن» عليه روحاني

آرمان ملي: در حالي که کشور درگير جنگ اقتصادي و بيش از هر زمان ديگري نيازمند وحدت است، يک مستند تلويزيوني با 11 بار بازپخش، به صراحت دکتر حسن روحاني رئيس‌جمهور فعلي و نماينده مجلس اول را هدف قرار داد.اين مستند روايت مذاکرات مجلس است از خنثي‌سازي عمليات خرابکاري يک زاغه مهمات در حاشيه تهران که توسط برخي عناصر باقي‌مانده از کودتاي نوژه در حال انجام بود. حسن روحاني در صحبت‌هاي خود با تشريح اهميت اين موضوع از اعدام خرابکاران در نماز جمعه و قطع حقوق برخي بازنشستگان ارتشي صحبت مي‌کند و با حمايت آقاي خلخالي همراه مي‌شود.در مقابل آقايان هاشمي رفسنجاني و دکتر مصطفي چمران به حمايت از کليت ارتش مي‌پردازند. ديروز پايگاه اطلاع‌رساني نمايندگي قوه مجريه در شوراي نظارت بر سازمان صداوسيما با صدور اطلاعيه‌اي اعلام کرد: دومين جوابيه تصويري دولت به صداوسيما در پاسخ به تحريف و تقطيع سخنان حسن روحاني در قسمت 33 مستند «مه‌شکن» تهيه شده‌است.متن اين اطلاعيه به شرح زير است: «براساس قانون الحاق يک ماده و دو تبصره به قانون اساسنامه سازمان صداوسيما، چنانچه در برنامه‌هاي پخش شده سازمان، مطالبي مشتمل بر توهين، افترا يا خلاف واقع نسبت به هر شخص حقيقي يا حقوقي پخش شود و يا به هر نحوي اظهارات اشخاص تحريف گردد، حداقل دو برابر زمان اصل مطلب جهت پاسخگويي به شخص شاکي اختصاص مي‌يابد. در مستند «مه‌شکن» با تقطيع صحبت‌هاي حسن روحاني و نيز حذف برخي جملات ساير نمايندگان، تلاش مي‌شود تا ميان روحاني و وزير دفاع وقت(مصطفي چمران)، تقابلي ايجاد و روحاني را فردي معرفي کند که خواهان انحلال کل ارتش و اعدام ارتشيان در ملأ عام است. مه‌شکن با برجسته کردن يک جمله از روحاني و با حذف کردن جملات قبل و بعد آن، روحاني را خشن و بي‌منطق تصوير مي‌کند.روايت تاريخ نيازمند نگاهي جامع، بي‌طرفانه و مستند به منابع معتبر و متعدد و سرشار از دقت و حساسيت نسبت به تمام جزييات است. اما آن چه در مستند مه‌شکن تصوير شده روايت جانبدارانه، عجولانه، جناحي، سياست‌زده و غيرصادقانه از تاريخ معاصر ايران است. به‌نظر مي‌رسد برآيند پخش 13 باره مستند مه‌شکن، تخريب رئيس جمهور منتخب مردم و روايت مغشوش تاريخ با اهداف سياسي و انتخاباتي است.اين جوابيه تصويري براي سازمان صداوسيما ارسال شده‌است، اما اين سازمان هم‌چون جوابيه تصويري اول درباره دختر آبي، از پخش جوابيه دوم نيز امتناع کرده است. لازم است يادآوري شود صدا و سيما طبق قانون موظف به پخش اين جوابيه است؛ هرگونه امتناع از پخش جوابيه دولت به اتهامات مطرح شده «غيرقانوني» است.»
ربيعي: روحاني هدف سازندگان مستند بوده است
در بخش‌هايي از جوابيه تصويري دولت به صداوسيما علي ربيعي سخنگوي دولت و دستيار ارتباطات اجتماعي رئيس جمهوري با اشاره به نظريه «بازنمايي» اظهار کرد: براساس نظريه بازنمايي افراد معمولاً آنچه را که دل‌شان مي‌خواهد، به جامعه نشان مي‌دهند و از ميان متني طولاني بخشي را انتخاب مي‌کنند و در واقع بخشي از واقعيت را به جامعه نشان مي‌دهند و القا مي‌کنند. وي گفت: سازندگان اين مستند مبتني بر نظريه بازنمايي خواسته‌اند وجهي را که دکتر روحاني در سال‌هاي حضور خود در کنار افرادي همچون شهيد ستاري، بابايي و لشگري داشته‌اند، ناديده بگيرند. اگر بيننده‌اي به صورت ابتدايي اين مستند را مي‌ديد به نظرش مي‌آمد که هدف از ساخت اين مستند اطلاع‌رساني نبوده، بلکه آقاي روحاني بوده است.
نبايد به موضوعات ملي سَرسَري نگاه کنيم


حسام‌الدين آشنا مشاور رئيس جمهوري نيز در بخش‌هايي از جوابيه تصويري دولت به صداوسيما درباره‌ي پخش مطالبي در قسمت 33 مستند مه شکن با تاکيد بر اين‌که موضوعات و وقايع اصلي تاريخ انقلاب جمهوري اسلامي محدود ولي بسيار تاثيرگذار هستند، گفت: مردم درباره موضوعاتي از جمله کودتاي نوژه 10 مرتبه يک فيلم يا مستند را نگاه نمي‌کنند؛ در همين راستا ما بايد يک مستند درباره‌ هر موضوع بسازيم که کسي روي دست آن مستند نسازد. وي ادامه داد: موضوعاتي نظير کودتاي نوژه موضوعات ملي هستند و نبايد براي اين‌که يک نفر را تخريب و به او حمله کنيم و حال او را بگيريم به موضوعات ملي با نگاهي سَرسَري نگاه کنيم؛ چرا که نتيجه اين اقدامات چيزي مي‌شود که در پايان اين مستندها مردم بگويند اين بود؟! مشاور رئيس جمهوري ادامه داد: محققان اطلاعاتي، بازجويان، بازپرسان و قضات آن موضوع (واقعه کودتاي نوژه) هنوز زنده هستند و در مستندي که تهيه شده جاي خالي آنها را مشاهده مي‌کنيم که به ما بگويند اين ماجرا چگونه کشف شد و چه ابعادي داشت. آشنا با تاکيد بر اين‌که مهم‌ترين بخش‌هاي کودتاي نوژه در مباحثات مجلس شوراي اسلامي وجود ندارد، بلکه در جاهاي ديگري است، خاطر نشان کرد: حسن روحاني در مجلس شوراي اسلامي اظهارات بسياري داشته است؛ اجازه دهيم يک مستند نيز با عنوان «حسن روحاني به مثابه نماينده مجلس» ساخته شود تا طي آن طول دوران نمايندگي او را آناليز کنيم.