پایان رزمایش دریایی ایران، چین و روسیه



گروه سیاسی/ سومین و آخرین روز رزمایش مرکب دریایی ایران، روسیه و چین دیروز برگزار شد و یگان‌های شناور سه کشور عملیات آزادسازی کشتی ربوده شده و اطفای حریق را تمرین کردند. در این روز براساس سناریو از پیش تعیین شده، عملیات آزادسازی دو کشتی تجاری که از خلیج فارس در حال عزیمت به سمت آب‎های بین‎المللی بودند و توسط دزدان دریایی ربوده شده بودند، توسط یگان‎های سطحی و پروازی انجام شد. به گزارش ایسنا، در این مرحله پس از ارسال پیام اضطراری کشتی‌های تجاری به مرکز  MRCC چابهار، ابتدا منطقه عملیات توسط بالگرد SH-3  نداجا مورد شناسایی و جست وجو قرار گرفت و سپس ناوشکن البرز به عنوان یگان فرماندهی رزمایش، شناورهای رزمی مستقر در منطقه را برای انجام عملیات آزادسازی به دو گروه متشکل از یگان‌های ایران، روسیه و چین تقسیم کرد. در ادامه نیروهای عملیات ویژه با فرود آمدن از هوا و سطح روی عرشه کشتی ربوده شده، دزدان دریایی را دستگیر و عملیات آزادسازی کشتی را اجرا کردند. اجرای عملیات اطفای حریق کشتی، دیگر تمرینی بود که در خلال عملیات آزادسازی کشتی تجاری ربوده شده تمرین شد. پس از اجرای این عملیات، یکی از کشتی‌های آزادسازی شده توسط یدک کش روسی برای تمرین، یدک کشیده شد. این رزمایش دیروز با برگزاری رژه یگان‌های شرکت کننده در منطقه شمال اقیانوس هند پایان یافت. در رژه پایانی ناوشکن‌های ایرانی البرز و بایندر، ناو موشک‌انداز نیزه، فریگت روسی «یاروسلو مودری»، ناوشکن چینی «شینینگ»، سوخترسان روسی «یلنیا»، یدک‌کش روسی، شناور تندر و شناورهای شهید ناظری و شهید ناصری‌نژاد نیروی دریایی سپاه از مقابل ناوشکن جمهوری اسلامی ایران سهند رژه رفتند. همچنین علاوه بر یگان‌های سطحی، بالگردهای SH-3 و AB-212 نیروی دریایی ارتش و بالگرد Mi-17 نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در رژه پایانی شرکت کردند.
جولان دادن امریکایی‌ها و ایادی آنها در منطقه به پایان رسیده


دریادار حسین خانزادی روز یکشنبه در حاشیه رزمایش مرکب دریایی ایران، روسیه و چین در جمع خبرنگاران گفت: مراحل مختلف تمرینات تاکتیکی در این رزمایش که برای اولین بار بین سه قدرت دریایی مهم جهان طرح‌‏ریزی شده بود، اجرا شد و تا امروز تمام مراحل با موفقیت به سرانجام خود رسیده است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ارتش، وی افزود: معتقدیم امنیت دریایی موضوعی است که حتماً نیازمند کار جمعی است و جمعی بودن آن متوجه کشورهایی است که ظرفیت و توان دریایی دارند.
فرمانده نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه جلوه جدیدی از توسعه روابط و همکاری بین سه کشور ایران، روسیه و چین در بالاترین سطح خود در حال به نمایش گذاشته شدن است، گفت: وقتی نیروهای نظامی رزمایشی را برگزار می‌کنند، به معنای این است که در سایر ابعاد سیاسی، اقتصادی و... اقدامات بخوبی انجام گرفته و امروز ما شاهد این رزمایش مهم و بزرگ هستیم که هدف آن برقراری امنیت در منطقه است. خانزادی، ادامه داد: دوستان جمهوری اسلامی ایران و دوستداران منطقه از این حرکت بسیار خوشحال خواهند شد، اما آنهایی که به دنبال تحمیل ترتیبات امنیتی نامطلوب هستند مثل امریکایی‌ها و ایادی آنها نشانه بسیار معنی‌داری از این رزمایش خواهند داشت. فرمانده نیروی دریایی ارتش با تأکید بر اینکه دوره جولان دادن امریکایی‌ها و ایادی آنها در منطقه به پایان رسیده و هرچه زودتر باید منطقه را ترک کنند، گفت: از همه کشورهای منطقه دعوت می‌کنیم تا برای نوبت‌های بعدی به این همگرایی و این ائتلاف منطقه‌ای بپیوندند و به این سطح از امنیت کمک کنند.