صدها روستا در جنوب و جنوب شرق کشور در محاصره سیل

رسول راشکی ، در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: این روستاها دارای ۲۴۵ نفر جمعیت هستند که به مکان‌های امن برای اسکان منتقل شدند.
وی رها سازی هشت دستگاه خودرو با ۴۴ نفر سرنشین و نجات ۲۱ نفر گرفتار در رودخانه‌های محلی را از دیگر اقدامات جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان در این مدت ذکر کرد.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت: همزمان با اعلام بروز سیلاب در استان ۱۲۶ تیم متشکل از ۶۱۴ نفر نجاتگر در آماده‌باش درآمدند.
برق ۵ روستای خراسان جنوبی قطع شد


مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: برق سه روستای پیرحاجات، حلوان و پیستان در بخش عشق‌آباد طبس و ۲ روستا در شهرستان بشرویه از بامداد روز یکشنبه بر اثر بارش سنگین برف قطع شده است.
مهدی دادگر ، افزود: برق این روستاها به دلیل بارش سنگین برف و شکستن تیرهای برق از بامداد دیروز قطع شده که نیروهای عملیاتی به محل اعزام شده‌اند.
وی با بیان اینکه مسدود بودن برخی مسیرهای روستایی و بالا بودن ارتفاع برف رفع مشکل را با تاخیر مواجه کرده است اظهار داشت: برق دو چاه کشاورزی هم در شهرستان بشرویه به دلیل بارش برف و خیس شدن و سقوط تیرهای برق قطع شده و نیروهای عملیاتی در روستاهای طبس تلاش می‌کنند تیرهای شکسته را تعویض کرده و برق را وارد مدار کنند اما با این وجود دستگاه دیزل از فردوس و بیرجند ارسال شده که در صورت نیاز برای برق‌دار شدن منطقه از آن استفاده شود.
وی اظهار داشت: شب شنبه نیز برق در روستاهای القورات و گردنه ثمن شاهی و بخش‌هایی از فردوس، قطع که با تلاش نیروهای شرکت توزیع نیروی برق استان در کمتر از یک ساعت وصل شد.
راه ارتباطی و برق 17 روستای ریگان قطع است
فرماندار ریگان گفت: در اثر بارندگی در شهرستان ریگان راه ارتباطی و برق 17 روستای این شهرستان قطع شد.
امین باقری ، با‌اشاره به اینکه بارش باران و برف در مناطق کوهستانی این شهرستان راه‌های ارتباطی این مناطق را قطع کرده است، اظهار داشت: بارش باران در مناطق کوهستانی باعث طغیان رودخانه‌ها شده است.
فرماندار ریگان گفت: در اثر بارندگی در شهرستان ریگان راه ارتباطی و برق 17 روستای این شهرستان قطع است و تلاش نیروهای برقرسانی برای وصل برق این مناطق ادامه دارد.
وی از امداد رسانی به 50 روستای محاصره در سیل خبر داد و اظهار کرد: با فروکش شدن رودخانه‌ها امدادرسانی به این روستاها انجام شده است.
۲۶ مسیر در سیستان و بلوچستان
 براثر سیل همچنان بسته است
معاون ستاد مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: ۲۶ مسیر در جنوب این استان بر اثر طغیان رودخانه‌های محلی از عصر روز جمعه همچنان بسته است و امدادرسانی به سیل زدگان با قوت ادامه دارد.
 روح الله سرگزی گفت: تلاش راهداران برای بازگشایی این مسیر‌ها ادامه دارد، اما در بسیاری از نقاط باید با پایان یافتن بارندگی شاهد فروکش کردن رودخانه‌های محلی و در نتیجه بازگشایی مسیر‌ها باشیم.
راه ارتباطی ۲۹۹ روستای کرمان
بسته است
مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان با‌اشاره به بسته بودن راه ارتباطی ۳۶۳ روستا در ۹ شهرستان بافت، رابر، قلعه‌گنج، رودبار، منوجان، ریگان، کرمان، رابر و جیرفت به دلیل بارش برف و باران تا شب یکشنبه ، گفت: تلاش برای بازگشایی این محورها ادامه دارد و با بازگشایی راه برخی روستاها اکنون راه ارتباطی ۲۹۹ روستای کرمان بسته است.
مجید سعیدی، با بیان اینکه حال و هوای استان کرمان در چند روز اخیر به شدت زمستانی است افزود: ۹۵ روستای استان کرمان نیز در محاصره سیلاب و ۵۶ روستا در محاصره برف قرار دارند.
وی با‌اشاره به قطع برق ۱۰۰ روستای استان کرمان به دلیل بارش نزولات جوی طی روز شنبه تصریح کرد: با توجه به تلاش ماموران اداره برق در راستای وصل برق این روستاها اکنون فقط برق ۲۶ روستا قطع است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان اظهار داشت: بارش برف و باران و جاری شدن سیلاب خسارت زیادی به بخش‌های کشاورزی، راه، برق و امور زیرساختی استان کرمان وارد کرده است.
وی با بیان اینکه خطوط انتقال برق، جاده‌ها و برخی ابنیه به دلیل بارش نزولات جوی دچار خسارت شده‌اند تصریح کرد: مسئولان ذیربط در حال برآورد خسارت هستند.
سعیدی همچنین از مسدود بودن محور ارتباطی قلعه گنج به رمشک و رودبار به ایرانشهر به دلیل جریان شدید سیلاب‌ها خبر داد.
وی از گلخانه‌داران، کشاورزان، دامداران خواست تمهیدات لازم را برای جلوگیری از وارد شدن خسارت به محصولات خود بیندیشند.
برف و کولاک
راه ارتباطی ۲۳ روستای سبزوار را بست
بخشدار بخش ششتمد سبزوار گفت: بر اثر بارش شدید برف و کولاک شب یکشنبه راه‌های ارتباطی ۲۳ روستای این بخش مسدود شده است.
محمد کلاته ، افزود: بارش شدید برف موجب بسته شدن راه ارتباطی شش روستای دهستان شامکان، چهار روستای دهستان ربع شامات و ۱۳ روستای دهستان‌های تکاب کوه میش و بیهق بخش ششتمد از توابع سبزوار شد.
وی با‌اشاره اینکه رانندگان از سفرهای غیرضروری در این جاده های برفی خودداری کنند ادامه داد: کار بازگشایی محورهای روستایی این منطقه با کندی رو به رو شده است.
۴ روستای در معرض سیلاب جاسک تخلیه شد
چهار روستا در جاسک برای جلوگیری از خسارت ناشی از حجم گسترده بارندگی و سیلاب رودخانه گابریک تخلیه اضطراری شد.
فرماندار جاسک گفت: هزار و ۳۰۰ نفر از اهالی روستاهای حاجی آباد، گرندو، کروچ و لیره با کمک نیروهای امدادی به نقاط امن منتقل شدند.
محمد رادمهر ، در بازدید از روستاهای سیل‌زده جاسک افزود: ۲۰ نفر از اهالی در محاصره سیلاب روستای کروچ نیز که به پشت‌بام‌ها پناه بردند، جهادگران برای نجات آنها شتافتند.
وی بیان داشت: نیروهای دریایی ارتش و سپاه پاسداران درحال انتقال و اسکان آنها به محل‌های امن هستند.
رئیس‌شورای هماهنگی مدیریت بحران جاسک اظهارداشت: سد جگین برای نخستین بار سرریز شده و   رودخانه گابریگ نیز به شدت طغیان کرده است.
رادمهر ادامه داد: راه‌های مواصلاتی جاسک به میناب، جاسک به بشاگرد و جاسک به کنارک نیز بسته شده است.
وی در پایان از مردم جاسک و مسافران خواست به هیچ وجه در جاده‌ها رفت وآمد نداشته باشند.
اقدامات رفع مشکل فاضلاب در اهواز
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب اهواز آخرین وضعیت اقدامات درحال انجام برای کاهش مشکل فاضلاب و بالازدگی آب در این کلانشهر را تشریح کرد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، بهنام مریدی با بیان اینکه در این کلانشهر حدود ۱۸۶ ایستگاه پمپاژ وجود دارد که حدود ۱۵ ایستگاه مادر، از جمله ایستگاه پیچ‌وار مادر گفت: با انجام تعمیرات اساسی در این ایستگاه، مشکلات پس‌زدگی فاضلاب و آبگرفتگی معابر شرق اهواز کاهش یافت.
وی اظهار کرد: در این ایستگاه پمپاژ ۵ عدد پمپ تخلیه فاضلاب وجود داشت که به دلیل خرابی قطعات از مدار خارج شده بودند و شرکت آمریکایی سازنده این قطعات پس از تحریم‌ها حاضر به فروختن قطعه به ما نبود.
حجم خسارت بارندگی در دلگان
بسیار زیاد است
فرماندار دلگان گفت: حجم خسارت به زیرساخت‌ها، اموال، کشاورزی و دام مردم در مناطق مختلف این شهرستان بسیار بالاست.
مجتبی شجاعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پس از فروکش کردن بارندگی‌ها، ۱۳ تیم متشکل از ادارات معین شهرستان به همراه نمایندگان هلال احمر به منظور حضور در مناطق آسیب دیده و ارزیابی اولیه، مدیریت میدانی و روانی و همچنین تنظیم شیوه کمک‌رسانی در محل، به روستاها و مناطق عشایری دلگان اعزام شدند.
وی افزود: بیشینه بارش‌ها که به صورت مستمر و بدون توقف از روز جمعه تا شب گذشته، در دلگان در طی حدود ۳۵ ساعت اتفاق افتاد به ۱۱۷ میلی‌متر رسید در حالیکه حجم متوسط بارندگی سالانه استان ۱۱۳ میلی‌متر در طول یک سال است.
شجاعی با تقدیر از ستاد مدیریت بحران سیستان و بلوچستان ادامه داد: مردم دلگان در این بحران با نجابت زیاد صحنه‌هایی از فداکاری را در روستاها و مناطق عشایری خلق کردند.
سیل و آبگرفتگی در ٢٦ استان کشور
رئیس‌سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از امدادرسانی به 12 هزار و ٨٧٢ نفر در ٢٦ استان کشور خبر داد.
«مرتضی سلیمی» در گفت‌وگو با ایلنا با‌اشاره به گزارش امدادرسانی در کولاک برف و سیل و آبگرفتگی از ١٨ لغایت ٢٢ دی ماه گفت: ٢٦ استان به جز تهران، خراسان شمالی، گیلان، اردبیل و همدان درگیر سیلاب و آبگرفتگی هستند.
وی با بیان اینکه به ٥٣ شهر و روستا و ٥٠ محور کوهستانی امدادرسانی شده است، گفت: به 12 هزار و ٨٧٢ نفر امدادرسانی شده است، ٣٩ نفر به محل امن منتقل شده‌اند و برای سه هزار و ١٣٢ نفر اسکان اضطراری فراهم شده است.
رئیس‌سازمان امداد و نجات با‌اشاره به اینکه ٤٢٢ دستگاه در کولاک و برف رهاسازی شده‌اند، گفت: از ٩٦ واحد مسکونی تخلیه آب صورت گرفته است.
سلیمی با بیان اینکه ٢١٤ تیم شامل یکهزار و ٧١ نفر در این عملیات حضور داشتند، خاطرنشان کرد: امدادرسانی در هرمزگان، کرمان، سیستان و بلوچستان، کهگیلویه و بویراحمد و اصفهان ادامه دارد.
باران سیل آسا و بی‌سابقه درهرمزگان
بارش شدید باران در اقصی نقاط استان هرمزگان بویژه بندرعباس بدلیل شدت بارش؛ آبگرفتگی معابر، تعطیلی بنادر و مسدود شدن برخی از راه‌های ارتباطی در استان را به همراه داشت.
شدت بارندگی در روز جمعه وشنبه (۲۰ و۲۱ دیماه) در استان هرمزگان به حدی بود که به علت آسیب در زیرساخت‌های شهری و روستایی شاهد خسارت هنگفتی به راه‌ها، پل‌ها، تاسیسات آب وفاضلاب و محصولات کشاورزی بودیم که هنوز بطور قطعی این خسارت‌ها اعلام
نشده است.
به عقیده سازمان هواشناسی هرمزگان دراین فصل از سال میزان بارش باران در استان نسبت به سال گذشته و دوره‌های قبل بی‌سابقه بوده به‌طوری که جزیره قشم با ۲۱۵.۳ میلی‌متر و بندرعباس ۱۶۴.۹ با میلی‌متر بارندگی، رکورد زدند.
بارندگی ۱۰مسیرارتباطی درهرمزگان را قطع کرد
معاون اداره‌کل مدیریت بحران استانداری هرمزگان نیز گفت: در روزهای اخیر به علت شدت بارندگی، طغیان رودخانه‌ها و آبگرفتگی آبنماها ۱۰ مسیر ارتباطی دراستان به صورت موقت مسدود است.
احمد غیبی اظهارداشت: این مسیرها شامل جاسک به میناب، میناب به هشت‌بندی، سردشت(بشاگرد) به گافر و پارامون، دهبارز (رودان) به زیارتعلی، میناب به کرگان، بستک به لار، بندرلنگه به پارسیان، اَرمک به پارسیان، رویدر به کهورستان و جاسک به بشاگرد بود.
۳۵ منزل مسکونی در سیریک
دچار آبگرفتگی شد
بارش سیل آسا و طغیان رودخانه‌های سیریک در ۲ روز اخیر، بیش از ۳۵ منزل مسکونی در این منطقه را دچار آبگرفتگی کرد و راه ارتباطی ۱۶ روستای این شهرستان با مرکز وبخش قطع شد.
فرماندار سیریک گفت: طغیان رودخانه چالاک در بخش بمانی راه ارتباطی روستاهای دودر، کنارجو، زمین ملا، سرگلم و روستای لبنی بالا را مسدود کرد و همچنین طغیان رودخانه مرگ، دهارن و گز نیز موجب بسته شدن راه ارتباطی روستاهای مهمانی، گرائیگ، پاراف، سردرنگ، گوجگ، میاندر، جوشکی، دل آسا، گدو، پگو و قلموئی در بخش مرکزی با سیریک شد.
احمد جمالدینی بیان داشت: بیشترین خسارت بارندگی مربوط به شهرهای بندرکوهستک، سیریک، گروگ و روستاهای مهرگی، سرگلم، کنارجو، شهید مردان، سیکوئی، گز ، کردر و پگو بوده است.
رئیس‌ستاد مدیریت بحران سیریک اظهارداشت: طغیان رودخانه‌ها و سیل همچنین لوله اصلی انتقال آب چاه‌های راونگ میناب به سیریک را با خود برد و موجب قطعی آب آشامیدنی در این منطقه شد.
وی یادآورشد: تاکنون خسارت وارده به تاسیسات زیربنایی سیریک شامل راه‌های روستایی، برق و کشاورزی در شهرستان سیریک ۱۲۰ میلیارد ریال برآورد شده است.
سیلاب خط انتقال آب بندرخمیر را
با خود برد
فرماندار بندرخمیر گفت: براثر سیلاب و طغیان رودخانه فصلی در بندرخمیر، خط لوله انتقال آب این منطقه وروستاهای اطراف این شهر در هشت نقطه دچار شکستگی و آب بردگی شد.
میرهاشم خواستار گفت: براثر آب بردگی خط انتقال، آب شُرب بندرخمیر و روستاهای اطراف آن قطع شد و سه اکیپ برای ترمیم این شکستگی‌ها مشغول کار شدند و امید می‌رود این خط لوله در کوتاه‌ترین زمان ممکن
ترمیم شود. احمد غیبی، معاون اداره‌کل مدیریت بحران استانداری هرمزگان نیز به ایرنا گفت: خط لوله ۷۰۰ میلی‌متر انتقال آب شرب بندرخمیر که دچار آب‌بردگی شده به زودی ترمیم خواهد شد و تا آن زمان از‌تانکر برای تامین آب شرب استفاده می‌شود.
بارندگی بخشی از مدرسه‌های
هرمزگان را نیز تعطیل کرد
مدیر روابط عمومی اداره کل آموزش وپرورش هرمزگان نیز گفت: براثر بارندگی‌ها، آبگرفتگی معابر و طغیان رودخانه‌ها در روز شنبه و یکشنبه مدرسه‌های برخی از شهرهای استان در نوبت صبح و عصر تعطیل شد.
نعمت روزپیکر بیان داشت: همچنین در شیفت صبح روز شنبه به علت بارش شدید باران و آبگرفتگی معابر، دانشگاه‌ها و تمامی مدرسه‌های شیفت صبح شهرستان بندرعباس نیز تعطیل شد.