سیف از پاسخ به سؤالات منتقدان طفره رفت اما برای تخریب رقبای روحانی سنگ‌تمام گذاشت


سرویس اقتصادی-به گزارش خبرگزاری‌ها، ولی الله سیف سرانجام بعد از 4 سال در آستانه انتخابات ریاست جمهوری درحالی میزبان خبرنگاران بود که اولین نشست مطبوعاتی‌اش رنگ و بویی کاملاً سیاسی و انتخاباتی به خود گرفت و به محفلی برای حمله به رقبای انتخاباتی روحانی تبدیل شد. مصداق بارز این موضوع، پرسش‌های جانب‌دارانه برخی مطبوعات و خبرگزاری‌ها در تخریب رقبای حسن روحانی و پاسخ‌های خاص سیف بود که  برنامه‌های اقتصادی دو تن از رقبای روحانی را نقد کرد.
این موضوع تا آنجا پیش رفت که یکی از خبرنگاران درباره اینکه چرا تمام کابینه عزم خود را برای تخریب رقبای روحانی جزم کرده‌اند و الان چه کسی کشور را اداره می‌کند، پرسید و سیف پاسخ داد: حق هر دستگاهی است که عملکردش را پس از یک دوره تشریح کند!
بی‌اطلاعی از آمار بانک مرکزی!
با این حال سیف در برابر برخی سوالات جدی خبرنگاران که به موضوعات اساسی‌تر کشور در این 4 سال می‌پرداخت پاسخ قانع‌کننده‌ای ارائه نکرد و در مواردی اظهار بی‌اطلاعی یا سکوت کرد! رئیس کل بانک مرکزی در اظهاراتی عجیب، درمورد رقم رشد 55 هزار میلیارد تومانی بدهی بانک‌های تجاری، دولتی و خصوصی و رسیدن حجم کل بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی به 115 هزار میلیارد تومان به نقل از نماگرهای همین بانک، گفت: رقمی که ما داریم بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی 25 تا 26 هزار میلیارد تومان است، ضمن اینکه باید مسکن مهر را هم در نظر بگیریم.


خبرنگار فارس در واکنش به این نکته رئیس کل بانک مرکزی، گفت: خط اعتباری پرداخت شده به مسکن مهر در این ارقامی که بنده اعلام کردم نیست و تنها بدهی بانک‌های خصوصی و بانک‌های تجاری دولتی در  این مدت 55 هزار میلیارد تومان طبق گزارش بانک مرکزی افزایش یافته است، که سیف، پاسخ داد: بنده چنین آماری ندارم و آن آمار را به ما نشان بدهید(!). این اظهارات سیف در حالی بود که آمار فوق از نماگرهای اقتصادی بانک مرکزی استخراج شده بود!
رئیس کل بانک مرکزی درباره افزایش 78 درصدی پایه پولی در این دولت اظهار کرد:هدف بانک مرکزی متغیرهای اصلی و کلان اقتصاد از جمله تورم و ثبات بازار ارز است و همانطور که می‌بینید تورم تک‌رقمی شده و بازار ارز ثبات دارد.
آمار چک‌های برگشتی محرمانه نیست!
در حالی که در چند سال اخیر یکی از مطالبات جدی کارشناسان کشور، تبیین وضعیت اقتصادی بنگاه‌ها از طریق انتشار آمار چک‌های برگشتی بوده، رئیس کل بانک مرکزی درباره این آمار تصریح کرد: این کار هیچ وقت محرمانه نبوده است و یکی از افتخارات بانک مرکزی و دولت یازدهم این است که آمار و اطلاعات را شفاف اعلام می‌کنیم(!)
سیف در خلال این توضیحات از یکی از همکاران خود درباره وضعیت انتشار این آمار پرسید که وی عنوان کرد آمار مذکور در اختیار آقای قربانی (معاون سیف) قرار دارد! بعد هم به دستور سیف قرار شد این آمار از امروز روی سایت بانک مرکزی قرار بگیرد.
اظهار نظر نمی‌کنم!
در ادامه نشست، خبرنگار کیهان درباره اینکه سال گذشته اعلام شد یکی از اعضای گروه اقتصادی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای به جاسوسی متهم شده، پرسید چه کسی این فرد را به تیم مذاکره‌کننده معرفی کرده است، ولی رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به این پرسش اظهار داشت که در این باره اظهار نظر نمی‌کند و تا اعلام حکم قضایی چیزی نباید بگوید.
سیف در ادامه با طرح این موضوع که برخی عنوان می‌کنند بانک مرکزی مخالف پیمان پولی است، اعلام کرد: یکی از موضوعات مهمی که از روز اول در ذهن ما بود و در هر مذاکره‌ای از بحث‌های جدی ماست، پیشنهاد قابل عملیاتی شدن برای پیمان‌های پولی است.
انتظار از برجام بانکی برآورده نشد
رئیس کل بانک مرکزی در مورد وعده یکسان‌سازی نرخ ارز 6 ماه پس از برجام هم گفت: قبل از اجرای برجام اعلام کردم که پس از شش ماه از لغو تحریم‌ها و بعد از اجرای برجام، ارز تک نرخی می‌شود اما شرایط در نظام بانکی با سرعتی که انتظار داشتیم، عادی نشد.
سیف اظهار کرد: این امر هدفی بود که بانک مرکزی به دنبال تحقق آن است و بارها نیز گفته شد که در اولین فرصت که شرایط مهیا باشد اجرایی می‌شود.
وی درباره وصول درآمدهای نفتی هم گفت: هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
این اظهارات سیف در حالی است که به گفته گروهی از کارشناسان، همچنان مشکلات ورود ارزهای فروش نفت برقرار است و غربی‌ها عموما کانال‌هایی که عمدتا مربوط به واردات مصرفی است باز گذاشته‌اند.
باید بابت کاسپین از ما تقدیر شود!
نکته دیگر، واکنش سیف به دغدغه جمع زیادی از سپرده‌گذاران مؤسسه مجوزدار کاسپین بود. رئیس‌کل بانک مرکزی درباره سردرگمی ۶ماهه این افراد اظهار تأسف کرد و با مقصر جلوه دادن دیگران گفت: باید بابت مؤسسه کاسپین از بانک مرکزی تقدیر شود! وی در ادامه هم به تکرار اظهارات هفته‌های گذشته خود پرداخت.
گفتنی است، در طول این جلسه که می‌بایست کاملا به نقد عملکرد دولت فعلی می‌پرداخت، بسیاری از پرسش‌های رسانه‌های همسو با  دولت، در جهت نقد کاندیداهای رقیب، نقد دولت دهم، تضعیف دو کاندیدای خاص و رقیب‌هراسی این روزهای فضای رسانه‌ای بود که برای دریافت بسیاری از آنها می‌توان به مطالب زرد تلگرامی مراجعه کرد.