دخالت غیرقانونی دستگاه‌های دولتی در انتخابات اعتراض ده‌ها نماینده مجلس را برانگیخت

سیدمحمد جواد ابطحی نماینده مردم خمینی‌شهر به اتفاق 45 نفر از دیگر نمایندگان به رئیس‌جمهور و وزیر کشور لزوم اجرای ماده 68 قانون انتخابات ریاست جمهوری و تبصره 2 آن و ضرورت اقدام عاجل برای جلوگیری از اقدامات گسترده خلاف قانون در انتخابات ریاست جمهوری و دخالت سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی در اقدام علیه نامزدهای انتخاباتی را متذکر شدند.
مأموریت لاریجانی به کمیسیون اصل 90
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود در جلسه علنی دیروز گفت: با توجه به مطالبی که معاون اول و سخنگوی قوه قضائیه در مورد وزیر آموزش و پرورش و شرکتی که آقای دانش‌آشتیانی در هیئت مدیره آن عضویت دارد و با توجه به نص صریح اصل 141 قانون اساسی که کارمندان دولت را از حضور در هیئت مدیره و مدیرعاملی شرکت‌های خصوصی منع می‌کند لازم است کمیسیون اصل 90 در اسرع وقت به این موضوع رسیدگی کند.
وی ادامه داد: وزیر آموزش و پرورش و مسئولان قوه قضائیه به کمیسیون اصل 90 دعوت شوند و مطلب روشن شود که چنانچه تخلفی از این اصل قانون اساسی و قوانین مربوطه صورت گرفته باشد، نسبت به وزیر آموزش و پرورش تصمیم‌گیری شود.


لاریجانی همچنین با اشاره به حادثه معدن زغال‌ سنگ آزادشهر، خاطرنشان کرد: این حادثه همه ملت را عزادار کرد؛ از تلاش‌های همه مسئولان ملی و استانی که در جهت کمک به کارگران گرامی تلاش کردند تشکر می‌کنم و از همکارمان آقای ابراهیمی و کمیسیون صنایع که از لحاظ اولیه این حادثه هیأتی را برای بررسی اعزام کردند سپاسگزاری می‌کنم.
وی افزود: لازم است کمیسیون صنایع بررسی همه‌جانبه حادثه معدن آزادشهر و تخلفات صورت گرفته را انجام دهد و روشن سازد چرا ایمنی لازم در معدن وجود نداشته و کارگران این گونه در معرض خطر قرار گرفتند و نظارت دستگاه‌های ملی و محلی چرا به موقع عمل نکرده‌اند. این گزارش هم برای روشن شدن ابعاد این حادثه و سهم متخلفین مهم است و هم برای آینده کارگران معادن و رعایت ضوابط ایمنی آنها بسیار اهمیت دارد.
رئیس مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: از کمیسیون صنایع مجدداً می‌خواهیم با دقت لازم در اسرع وقت گزارش‌ خود را به مجلس ارائه کند و از خداوند متعال برای درگذشتگان این حادثه علو درجات را آرزومندیم و به خانواده محترم آنان تسلیت عرض می‌کنیم.
لاریجانی با اشاره به مسائل مطروحه در سند 2030، خاطرنشان کرد: لازم است کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس رسیدگی و نظارت جدی داشته باشد که اولاً نظرات رهبر معظم انقلاب در اسرع وقت تحقق یابد و ثانیاً رسیدگی شود که چرا این مسیر طی شده و نظرات کمیسیون آموزش و تحقیقات و مجلس اخذ نشد و نتیجه کار را به مجلس گزارش کند.
وی افزود: مخصوصاً با توجه به قانون برنامه ششم که وزارت آموزش و پرورش صرفاً موظف به اجرای سند تحول است باید به این موضوع رسیدگی جدی شود.
سوال از ربیعی در صحن علنی
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی صبح دیروز سوال محمدرضا پورابراهیمی نماینده کرمان و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی که درباره علت عدم پرداخت مستمری بازنشستگان صندوق فولاد بود را مورد بحث و بررسی قرار دادند و در نهایت پورابراهیمی از پاسخ‌های وزیر کار قانع شد.
پورابراهیمی در این سوال از وزیر کار پرسید: دلیل عدم پرداخت مستمری بازنشستگان صندوق فولاد و تعیین تکلیف در این خصوص چیست؟
مسعود پزشکیان نایب رئیس اول مجلس پس از استماع سخنان وزیر کار و نماینده سوال‌کننده، اظهار داشت: آقای ربیعی قبول کردند تا مطالبات هر چه سریعتر جهت رفع مشکلات پرداخت شود.
سپس پورابراهیمی نیز پاسخ داد: اگر وزیر برنامه زمان‌بندی شده‌ای برای پرداخت مطالبات بازنشستگان صندوق فولاد به هیئت رئیسه اعلام کند، بنده از پاسخ‌های وزیر قانع خواهم شد اما اگر طبق این برنامه زمان‌بندی شده اقدامی صورت نگیرد، دوباره سوال خود را در صحن مطرح خواهم کرد.
مجموع مطالبات کارکنان و رویکرد دارایی‌های صندوق باید اصلاح شود
محمدرضا پورابراهیمی نماینده کرمان و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی سوالش از علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی که در مورد علت عدم پرداخت مستمری بازنشستگان صندوق فولاد و تعیین تکلیف در این خصوص بود، اظهار داشت: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گزارشی در خصوص تاریخچه صندوق فولاد مبنی بر تأسیس آن در سال 1344 و واگذاری این صندوق در سال 1391 به مجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارائه کردند اما مشکل تعیین تکلیف مستمری 84 هزار عضو فعلی صندوق فولاد است.
وی با بیان اینکه کارکنان صندوق فولاد در سخت‌ترین دوران، سخت‌ترین خدمات را به کشور ارائه کردند، تصریح کرد: این افراد هم‌اکنون دچار بیماری‌های بسیار از جمله قلبی و عروقی هستند و متأسفانه با این حال کسوراتی که در طول سال‌های گذشته به این افراد تعلق می‌گرفت، مشخص نیست در چه بخشی هزینه شده است.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه منابع صندوق فولاد از محل کسورات باید تأمین شود، افزود: هم‌اکنون صندوق فولاد ورودی ندارد، کما اینکه سالانه 2 هزار نفر به علت کهولت سن از زیرمجموعه این صندوق از دنیا می‌روند، بنابراین نیاز به تأمین منابع جدید نیست و بهتر است با منابع پیش‌بینی شده فعلی مدیریت بهتری را رقم زد.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به انتقال 17 تا 20 هزار میلیارد دارایی این صندوق، یادآور شد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید در مقابل مشکلات این صندوق پاسخگو باشد؛ در سال‌های گذشته نیز مجلس تلاش کرده در لایحه بودجه کمک‌های مالی را برای این صندوق در نظر گیرد، از این رو در سال گذشته تا حدودی مشکلات آنها برطرف شد، اما مطالباتی همچنان باقیمانده که باید پیگیری شود.
نماینده کرمان در مجلس با یادآوری تجمع تعدادی از کارکنان صندوق فولاد مقابل اداره کار اصفهان، تأکید کرد: براساس محاسبات انجام شده حدود هزار میلیارد این افراد طلبکارند و 73 هزار میلیارد تومان مطالبات‌شان تحقق نیافته است، در واقع وضعیت پس‌انداز این افراد نیز مناسب نیست، ضمن آنکه در حوزه درمان کارکنان صندوق بازنشستگی فولاد خدمات در چند ماه گذشته ارائه نشده است.
وی همچنین با اشاره به بدهی 15 میلیارد تومان بیمه‌ها ناشی از حوزه درمان تنها در استان کرمان، گفت: حدود 75 میلیارد تومان بابت تعهدات صندوق فولاد به بیمه‌ها که خدمات درمانی دریافت کنند باقیمانده، در بحث تفاوت 3 ماهه سال 95 نیز براساس قوانین این میزان می‌بایست 12 درجه افزایش یابد که تاکنون پرداخت نشده است، در واقع مجموع مطالبات در بخش‌های مختلف و رویکرد دارایی‌های صندوق بازنشستگی فولاد نیازمند اصلاح مدیریتی است هر چند مدیر فعلی این صندوق زحمات بسیاری کشیده است.
پورابراهیمی خطاب به ربیعی با اشاره به اینکه حکم همسان‌سازی بازنشستگان توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی چه زمانی باید اجرایی شود، متذکر شد: متأسفانه در هر روز حدود 7 نفر از بازنشستگان فوت می‌شوند، لذا مسئولان چه زمانی قصد دارند مطالبات این افراد را پرداخت کنند.
علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه علنی دیروز و  در پاسخ به سوال نماینده کرمان در خصوص صندوق بازنشستگی فولاد گفت: در زمانی که صندوق فولاد زیرنظر وزارت صنعت وقت بود، تا سال 90 هر زمان که دچار کسری بودجه می‌شده، به شرکت فولاد گفته می‌شد مبلغی را پرداخت کند و به این شکل حقوق کارگران فولاد پرداخت می‌شده و این به آن معناست که اصلاً صندوقی وجود نداشته است.
وی افزود: وقتی که خصوصی‌سازی آغاز می‌شود، در این زمان است که مصیبت این صندوق شروع می‌‌شود. ذوب‌آهن، فولاد خوزستان، فولاد مبارکه به بخش خصوصی واگذار می‌شوند و در این زمان است که تازه صندوق می‌خواهد روی پای خود بایستد و این اول بحران در وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌شود.
وزیر کار اظهار داشت: در سال 91 هیئت وزیران مصوب می‌کند تا صندوق بازنشستگی فولاد به وزارت کار واگذار شود و وزارت کار وقت حاضر به پذیرش آن نمی‌شود و موضوع تا زمان وزارت من می‌رسد.
ربیعی خاطرنشان کرد: زمانی که من وزیر شدم این صندوق با 5 ماه حقوق عقب‌افتاده کارگران مواجه بود و شاهد تجمع و تحصن کارگران مقابل مجلس و فرمانداری‌های استان‌های دیگر بودیم.
وی افزود: در هر صندوق بازنشستگی باید 35 نفر کار کند و یک نفر بازنشستگی بگیرد و صندوقی که در نقطه بحرانی است باید 7 نفر کار کنند و یک نفر بازنشستگی بگیرد و صندوق بازنشستگی فولاد در وضعیتی است که 10 نفر بازنشستگی می‌گیرد و یک نفر کار می‌کند.
وزیر کار اظهار داشت: صندوق بازنشستگی فولاد در شرایطی است که ورودی آن قطع شده، منابعی که باید به صندوق می‌آمد، چون خصوصی‌سازی انجام شده دیگر وجود ندارد.
ربیعی خاطرنشان کرد: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات در دوران وزارت من که بیشترین انرژی و وقت را از من گرفت و حتی بیش از صندوق تأمین اجتماعی زمان و انرژی برد، صندوق بازنشستگی فولاد بود.
وی افزود: ما امروز در شرایطی هستیم که بازنشستگان صندوق فولاد حقوق عقب‌افتاده ندارند و ما توانستیم حقوق عقب‌افتاده بازنشستگان این صندوق را به این نقطه برسانیم و حتی حقوق فروردین آنها نیز پرداخت شده است.
وزیر کار اظهار داشت: در ارتباط با صندوق بازنشستگی فولاد من مسئول دوران خودم هستم و همه تلاش خود را در ارتباط با این صندوق کرده‌ام و عملکرد ما در این باره عملکرد موفقی بوده که البته کافی نیست و ما باید بیشتر به این کارگران برسیم.
مصوبات نمایندگان
نمایندگان مجلس در جریان رسیدگی به مواد ارجاعی لایحه هوای پاک،‌ تعدادی از مواد این لایحه را اصلاح و مصوب کردند که قوانین جلوگیری از آلودگی هوا با لازم‌الاجرا شدن لایحه هوای پاک نسخ می‌شود.
لایحه معاهده استرداد مجرمان بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری کره جنوبی نیز در صحن علنی مجلس تصویب شد.
خبر دیگر اینکه هیئت رئیسه مجلس طرح تعالی جمعیت و خانواده را در جلسه علنی دیروز خانه ملت اعلام وصول کرد.
تذکرات
و نطق‌های نمایندگان
تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور در جلسه علنی دیروز  از سوی هیئت رئیسه قرائت شد.
علی وقفچی و شهرام کوسه‌قراوی نمایندگان زنجان و مینودشت در تذکری به وزیر آموزش و پرورش عنوان کردند دلیل عدم پرداخت حقوق معلمان حق‌التدریس بعد از گذشت 8 ماه چیست؟
سیدعلی ادیانی نماینده مردم قائمشهر به وزیر صنعت لزوم تسریع در تدوین اساسنامه صندوق حمایت از تولیدات صنعتی را متذکر شد.
حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در تذکری به رئیس جمهور خواستار صدور دستور ارسال لوایح جدید یا تمدید قوانین آزمایشی که مدت اعتبار آنها به اتمام رسیده است شد.
نادر قاضی‌پور و علیرضا محجوب نمایندگان ارومیه و تهران به وزیر صنعت در مورد عدم استقرار مانیتورینگ در معدن زمستانی یورت آزادشهر و عدم ایفای تعهدات توسط پیمانکاران تذکر دادند.
نادر قاضی‌پور و علیرضا محجوب و احمد امیرآبادی فراهانی نمایندگان ارومیه، تهران و قم در تذکری به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواستار توجه به بازماندگان و ریشه‌یابی و اعلام دقیق حادثه معدن زمستانه یورت گلستان شدند.
سید قاسم جاسمی نماینده کرمانشاه در مجلس در نطق میان دستور خود گفت: متأسفانه اخیرا به سرمایه کرمانشاه یعنی پالایشگاه این شهر چوب حراج زدند، حال طبق نظرات کارشناسان، ارزش اقتصادی این پالایشگاه در سال ۹۲ بیش از ۱۳۰۰ میلیارد بوده است.
علی مطهری نماینده تهران و عضو فراکسیون امید نیز در نطق میان دستور خود خواستار قطع یارانه مردم شد و گفت: مردم باید کار کنند و مالیات بپردازند نه اینکه آخر هر ماه دستشان به سمت دولت دراز باشد که یارانه نقدی بگیرند. یک کاندیدای مصلح و خیرخواه مردم و حکومت، از نظر من باید بگوید من یارانه نقدی را قطع می‌‌کنم!
محمود بهمنی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در نطق میان دستور خود گفت: بخش عظیمی از کاهش نرخ تورم ناشی از رکود، عدم تقاضا، عدم توان خرید مردم و بیکاری بوده و رشد اقتصادی نیز حاصل خام‌فروشی نفت است.