تجلیل از 166 کشاورز نمونه و فعالان برتر عرصه جهاد کشاورزی

سی و چهارمین دوره انتخاب و معرفی نمونه‌های ملی بخش کشاورزی دیروز - سه شنبه با حضور «حسن روحانی» رئیس جمهوری و سرپرست، معاونین، مدیران و کارشناسان و محققان بخش کشاورزی و کشاورزان و تولیدکنندگان نمونه و پیشرو در اجلاس سران تهران برگزار شد.
«عباس کشاورز» سرپرست وزارت جهاد کشاورزی در این مراسم گفت: با توجه به پیشرفت‌ها در بخش کشاورزی، وابستگی به واردات دانه‌های روغنی و کنجاله، مایه ننگ این بخش است و تلاش داریم در دو سال درصد خودکفایی را به 28 درصد و در برنامه پنج ساله به بیش از 50 درصد برسانیم.
وی با بیان اینکه صیانت از جنگل‌های شمال کشور خط قرمز بخش کشاورزی است، گفت: در دوره صیانت و احیای از جنگل‌های شمال کشور کسی ورود نکند و نظریه‌ای مطرح نکند.
کشاورز افزود: در ابتدای دولت تدبیر و امید ضریب امنیت غذایی کشور 55 درصد بود و در سال 93 به دولت قول دادیم توان ضریب امنیت غذایی را به 80 درصد برسانیم که امروز به این رقم رسیده‌ایم.


سرپرست وزارت جهاد کشاورزی اظهارداشت: تلاش داریم تا سال 1400 ضریب امنیت غذایی را به 85 درصد ارتقا دهیم.
وی نگرانی بخش کشاورزی را مشکل آب دانست و گفت: ما باید بدون نگرانی از آب تولید و برداشت محصول داشته باشیم.
کشاورز اضافه کرد: مشکل آب کشور از طریق خانواده بخش کشاورزی قابل حل است.
وی درباره تغییر کاربری اراضی کشاورزی افزود: وزارت جهاد کشاورزی در مقابل تغییر کاربری اراضی کشاورزی می‌ایستد و به کسی اجازه دست اندازی به اراضی مرغوب این بخش را نمی‌دهد.
سرپرست وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه بنای توسعه بخش کشاورزی هر کشور خاک است، گفت: امروز با استفاده از تجربیات خود می‌توانیم خاک بخش کشاورزی را حفظ و تقویت کنیم که همین امر موجب مدیریت آب در این بخش می‌شود که در این صورت تولیدات کشاورزی بین 30 تا 40 درصد افزایش می‌یابد.
کشاورز با تاکید بر اینکه کشور باید همچنان در تولید گندم خودکفا بماند گفت: در سه تا چهار سال آینده باید مشکل جو را در کشور حل کنیم.
وی با اشاره به اینکه افزایش تولید پنبه از اهمیت بالایی برخوردار است افزود: سال گذشته در تولید شکر دچار غفلت‌ شدیم و باید تلاش کنیم میزان تولید این محصول را به وضعیت سال 96 باز گردانیم.
سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر لزوم افزایش تولید شیرخام گفت: تولید مرغ، گوشت و تخم‌مرغ نیز باید به اندازه نیاز کشور باشد.
وی براین باور است که ظرفیت دیم کشور مغفول مانده و اکنون با شناسایی ظرفیت‌های این بخش افزایش تولید دو میلیون تن گندم، 800 هزار تن جو، دو تا سه میلیون تن علوفه و 700 هزار تن دانه روغنی را داریم که بهره گیری از این ظرفیت، به درآمد پایدار کشاورزان و احیای خاک‌ کشاورزی منجر می‌شود.
وی افزود: اکنون در تولید شیر و گوشت مورد نیاز کشور به دلیل وابستگی به یونجه، شکننده هستیم زیرا یونجه گیاهی آب‌بر است و بیشترین مصرف آب را در بخش کشاورزی دارد.
کشاورز به تدوین بسته اصلاح مدل علوفه با تاکید بر علوفه‌های جدید اشاره کرد و افزود: در دو سال گذشته این طرح در دامداری‌های نمونه اجرا شده و با تعمیم آن می‌توانیم سالانه چهار درصد تولید شیرخام کشور را بدون نگرانی از تامین علوفه افزایش دهیم.
تقدیر رئیس‌جمهور از تلاشگران عرصه تامین امنیت غذایی کشور در سال رونق تولید
دکتر روحانی رئیس‌جمهور دیروز در مراسم سی و چهارمین دوره انتخاب و معرفی نمونه‌های ملی بخش کشاورزی با حضور در غرفه‌های مختلف نمایشگاه دستاوردهای فن آورانه و توانمندی‌های وزارت جهاد کشاورزی از جدیدترین دستاوردهای حوزه تحقیقاتی، پژوهشی و تولیدات سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی این وزارتخانه بازدید و از تلاشگران عرصه تامین امنیت غذایی کشور در سال رونق تولید تقدیر کرد.
در این نمایشگاه که در حاشیه مراسم سی و چهارمین دوره انتخاب و معرفی نمونه‌های ملی بخش کشاورزی برگزار شد، 20 موسسه تحقیقاتی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی این وزارتخانه جدیدترین دستاوردهای خود را در زمینه پژوهشی و فناوری به منظور اثربخشی رونق تولید و امنیت غذایی کشور ارائه کردند.
پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی، موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، موسسه تحقیقات علوم دامی کشور، موسسه علوم شیلاتی کشور، موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی، موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور، موسسه تحقیقات پنبه، موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور، موسسه تحقیقات خاک و آب و موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع از جمله موسساتی هستند که محصولات، دستاوردها و پژوهش‌های علمی و تحقیقاتی خود را معرفی کردند.
همچنین سامانه پیام رسان آموزش و ترویج کشاورزی (پات) که به منظور انتقال با سرعت و به موقع پیام‌های آموزشی، ترویجی و اطلاع‌رسانی فنی ده هزار نفر از مروجین و کارشناسان کشاورزی سراسر کشور راه‌اندازی شده است، با حضور دکتر روحانی آغاز به کار کرد.
بانک اطلاعات 4 میلیون بهره بردار کشاورزی درحال جمع‌آوری و اتصال به این سامانه است.
دکتر روحانی در پیامی برای آغاز به کار این سامانه خطاب به کشاورزان، مروجان، کارشناسان و پژوهشگران وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: تلاش و مسئولیت پذیری همه شما عزیزان در تامین امنیت غذایی کشور در سال رونق تولید شایسته تقدیر است.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس کل بیمه مرکزی: همه واحدهای مسکونی و تجاری در کشور بیمه می‌شوند رئیس جمهور در همایش تجلیل از نمونه‌های ملی بخش کشاورزی: پرونده هواپیمای اوکراینی، یک پرونده عادی و معمولی نیست سخنگوی قوه قضائیه: افرادی در رابطه با سقوط هواپیمای اوکراین بازداشت شدند ادعای نیویورک‌تایمز: هواپیمای اوکراینی 30 ثانیه قبل از اصابت موشک ارسال سیگنال را متوقف کرده بود تجلیل از 166 کشاورز نمونه و فعالان برتر عرصه جهاد کشاورزی بغداد: هیچ توافق جدیدی برای ابقای نیروهای آمریکایی وجود ندارد برای تولید ریل شرکت‌های مترو و شرکت ساخت و توسعه حمل و نقل کشور؛ سه تفاهم نامه تولید ریل با ذوب آهن اصفهان به امضاء رسید سخنگوی وزارت خارجه ایران: اقدام 3 کشور اروپایی، کاملاً انفعالی و از موضع ضعف است امشب پس از اقامه نماز مغرب و عشا مراسم بزرگداشت جانباختگان سقوط هواپیما‌ی اوکراینی ازسوی حوزه علمیه قم برگزار می‌شود‌ پیشنهاد به شورای نگهبان 2 آزمون استخدامی 27 دی ماه برگزار می‌شود عناوین روزهای دهه فجر سال 1398 اعلام شد توئیت وزیر فرهنگ در انتقاد از سنگ قبر سردار سلیمانی