ثبت ملی شد

آفتاب‌یزد- گروه‌گردشگری: ربنای محمدرضا شجریان که چند سالی می‌شود با کج‌سلیقگی رسانه ملی زینت‌بخش سفره‌های افطار مردم نیست، ثبت ملی شد.
ربنای شجریان همچون صدای او سالهاست از رسانه ملی شنیده نمی‌شود و این کج‌سلیقگی تا جایی ادامه دارد که حسن روحانی نیز در مناظره‌های انتخاباتی به آن اعتراض می‌کند. با این حال دوستداران شجریان سالهاست به هر وسیله صدای او را به سفره‌های افطار می‌آورند تا این نوای خاطره و خیال‌انگیز با دعای آسمانی را آغازبخش افطار خود کنند. حالا با تلاش دولت، نوای ربنای محمدرضا شجریان همچون اذان موذن‌زاده اردبیلی ثبت ملی شده تا از آن به‌عنوان میراث ناملموس ملی پاسداشت شود.
عصر روز سه‌شنبه در نشستی که با حضور همایون شجریان و سهراب پورناظری برگزار شد، زهرا احمدی‌پور گفت: در آستانه ماه مبارک رمضان، ربّنای استاد محمدرضا شجریان که یکی از میراث‌ ناملموس فرهنگی کشور است ثبت ملی شده است.
معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، لوح ثبت‌ ملی دعای مشهور به «ربّنا» با اجرای محمدرضا شجریان را به همایون شجریان، فرزند این هنرمند اهدا کرد.


معاون رئیس‌جمهوری با آرزوی سلامت و طول عمر برای این هنرمند، افزود: استاد شجریان یکی از سرمایه‌های ملی ایران است و سازمان میراث‌فرهنگی به‌ دلیل علاقه و اهمیتی که مردم ایران برای ربنای شجریان قائل هستند و خاطرات‌شان در ماه مبارک رمضان با این نوای آسمانی گره خورده است، اهتمام خود را معطوف به ثبت این اثر در فهرست میراث ناملموس کرد.
همایون شجریان نیز با انتشار تصویر سند ثبت ملی ربنای استاد شجریان روی اینستاگرام خود نوشت: «دوستان عزیزم با سپاس از مهر و محبت همیشگى شما نازنینان و آرزوى شادى و تندرستى براى یک یک تان، متنى که تصویرش را مشاهده می‌کنید مربوط به لوحى است که در جلسه‌اى سرکارخانم دکتر احمدى‌پور، رئیس سازمان میراث فرهنگى براى رساندن به دست پدر به من سپردند. با همت دکتر احمدى‌پور و عزیزان در سازمان میراث فرهنگى ربناى همیشه جاودان و ماندگار پدر که متعلق به مردم عزیز و لحظات زیباى خلوت با آفریدگارشان بوده و هست ثبت میراث فرهنگى شد.
ربّنا یکی از آثار استاد محمدرضا شجریان و شامل ۴ دعا از آیات قرآن است که همه با عبارت ربّنا آغاز می‌شوند. این اثر در تیرماه سال ۱۳۵۸ ضبط شده و برای مدت ۳۰ سال، جزء برنامه‌های اصلی رادیو و تلویزیون ایران در ماه رمضان بوده ‌است. بنا به گفته محمدرضا شجریان، انگیزه اصلی او از خواندن این دعا، تدریس آن به دو هنرجو بوده و این اثر در یکی از استودیوهای رادیو ضبط شده‌ است.
شجریان ربّنا را در دستگاه سه‌گاه خوانده و با مرکب‌خوانی (مدولاسیون یا راه‌گردانی) سری به دستگاه‌ها و آوازهای دیگر ردیف موسیقی ایرانی از جمله آواز افشاری و گوشه عراق (صبا) می‌زند و سپس به سه‌گاه برمی‌گردد. ربّنا در نواری که محمدرضا شجریان با نام «به‌یاد پدر» ضبط کرده، منتشر شده است.
این اثر با شماره ١٣٩۶در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس ایران ثبت شده است.