نزاع‌های طبقاتی، ملی‌گرایانه و مذهبی در زمین فوتبال

دربی‌ها صرفاً مسابقات فوتبال و «جنگ بر سر تصاحب توپ و زمین» در مستطیل سبز نیستند؛ از نزاع‌های طبقاتی گرفته تا نزاع‌های ملی‌گرایانه و حتی مذهبی در حساس‌ترین دربی‌های دنیا یافت می‌شود. در دربی معروف آرژانتین، این تیم طبقه کارگر است که در برابر تیم ثروتمندان صف‌آرایی می‌کند و در اسکاتلند بازی بین دو تیم سلتیک و گلاسکو رنجرز، در عین حال نبرد بین کاتولیک‌ها و پروتستان‌ها است. حساس‌ترین مسابقه فوتبال در ایران، یعنی بازی پرسپولیس و استقلال هم جایگاه ویژه‌ای در میان دربی‌های دنیا دارد و حساس‌ترین دربی قاره آسیا است. مردم سالاری آنلاین در این گزارش حساس‌ترین دربی‌های دنیا را بررسی می‌کند. تاریخچه کامل بازی‌های پرسپولیس و استقلال هم در این گزارش در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است. به گزارش مردم سالاری آنلاین، از نظر بسیاری از کارشناسان، «سوپرکلاسیکوی آرژانتین» حساس‌ترین مسابقه فوتبال باشگاهی در دنیا است. دربی بوئنوس آیرس پایتخت آرژانتین بین دو تیم بوکاجونیورز و ریورپلاته برگزار می‌شود. این مسابقه، به نوعی ادامه نزاع طبقاتی در آرژانیتن در زمین فوتبال است. این مسابقی فوتبال، تجلی نبرد اجتماعی بین فقرا و ثروتمندان در آرژانتین است.
 نزاع طبقاتی بوکاجونیورز و ریورپلاته
بوکاجونیورز تیم طبقه کارگر آرژانتین و تیم اقشار فقیر جامعه است و در مقابل، ریورپلاته تیم ثروتمندان، تیم آریستوکراسی و بورژوازی است. این مسابقه فوتبال در اوج حساسیت، هم در بین بازیکنان و هم تماشاگران برگزار می‌شود و در ان خشونت در بالاترین سطح یک مسابقه فوتبال قرار دارد! مارتین کاپاروس نویسنده سرشناس آرژانتینی در مورد این مسابقه می‌گوید: «بوکاجونیورز همواره تعلق به طبقه کارگر و زحمتکش را تأیید کرده است. در همه شهرهای بزرگ جهان همیشه نزاعی طبقاتی میان باشگاه ثروتمندان و باشگاه کارگران وجود دارد. بوکا همیشه جایگاه مردمی را در اختیار داشته، نقطه مقابل ثروتمندان ریور؛ این موضوع روی جنگندگی زیاد بوکاجونیورز در زمین هم تأثیر داشته و بوکا دوست دارد تصویر فقیری را از خود ارائه دهد که با بزرگ‌تر خود می‌جنگد».
 ناسیونالیسم اسپانیایی 


در مقابل ناسیونالیسم کاتالانی
ال‌کلاسیکوی اسپانیا، حساس‌ترین مسابقه فوتبال باشگاهی است که در قاره اروپا برگزار می‌شود. در بازی بین دو تیم رئال مادرید و بارسلونا هم با یک فوتبالِ صرف روبرو نیستیم. تاریخ کشوری که اسپانیا نامیده می‌شود به‌نوعی در این بازی، کدگذاری شده و زبانِ فوتبالی به خود گرفته است. این بازی، تاریخی جدایی‌طلبی در اسپانیا را روایت می‌کند و در آن ناسیونالیسم اسپانیای واحد در مقابل جدایی‌طلبی و ناسیونالیسم کاتالانی قرار می‌گیرد. این بازی، جدال دو نوع ملی‌گرایی است. هر چقدر هم که شعار دهند فوتبال غیرسیاسی است، چیزی ذاتی مسأله را عوض نمی‌کند و برای بسیاری از طرفداران این دو تیم در اسپانیا، این بازی همچنان ادامه یک نزاع سیاسی قدیمی در مستطیل سبز است.
 کاتولیک‌ها در مقابل پروتستان‌ها
سومین دربی حساس دنیا نیز همچون دربی دوم در قاره اروپا برگزار می‌شود و اگر دربی دوم ناسیونالیستی است، این دربی را می‌توان یک دربی مذهبی نامید. این بازی در اسکاتلند و بین دو تیم سلتیک و گلاسکو رنجرز برگزار می‌شود. دربی اسکاتلند بین دو تیم سلتیک و گلاسکو رنجرز، فوتبال صرف نیست بلکه یک نزاع مذهبی نیز است. سلتیک تیم کاتولیک‌ها و رنجرز تیم پروتستان‌ها است. رنگ سبز و سفيد پيراهن باشگاه سلتيك، نمادى از رابطه اين تيم با ايرلند جنوبى و مخالفت اين تيم با پيوستن اسكاتلند به بريتانيا است و رنگ قرمز، سفيد و آبى باشگاه رنجرز نمادى به تعلق اين تيم به بريتانيای واحد است.
 سایر دربی‌های حساس اروپا
اروپا به جز این دو بازی، بازی‌های باشگاهی بسیار حساس دیگری نیز دارد. در کشور ایتالیا، دربی شهر میلان بین دو تیم اینتر و آ ث میلان از حساس‌ترین بازی‌های باشگاهی است و در کنار آن می‌توان به بازی لاتزیو و آ اس رُم و همچنین اینتر و یوونتوس اشاره کرد که از حساسیت بسیار بالایی برخوردار هستند.
در انگلیس از میان حساس‌ترین بازی‌های فوتبال می‌توان به بازی منچستریونایتد و لیورپول اشاره کرد. دربی شهر منچستر هم بین دو تیم منچستریونایتد و منچسترسیتی یکی از حساس‌ترین مسابقات فوتبال کشور انگلیس است. در آلمان هم بازی دو تیم بایرن مونیخ و بورسیا دورتمند حساسیت بالایی دارد و شایسته آن است که در این فهرست قرار گیرد. در کشور همسایه ما ترکیه نیز بازی بین فنرباغچه و گالاتاسرای یک دربی تمام‌عیار است. در پرتغال نیز بازی بنفیکا و پورتو حساسیت بسیار بالایی دارد.
 حساس‌ترین دربی قاره‌های آسیا و آفریقا
حساس‌ترین دربی قاره آفریقا در مصر و در شهر قاهره برگزار می‌شود. بازی فوتبال الاهلی و زمالک یکی از حساس‌ترین دربی‌های دنیا نیز است و تنها در مصر 50 میلیون نفر آن را به‌طور زنده می‌بینند. این دربی در سایر کشورهای شمال آفریقا و خاورمیانه نیز بینندگان زیادی را جذب خود می‌کند.
در قاره آسیا، حساس‌ترین دربی، بازی فوتبال پرسپولیس و استقلال است. این بازی نیز همچون دربی‌های معروف دنیا، یک پیشینه تاریخی-سیاسی دارد. در دوران پیش از انقلاب، تاج تهران (استقلال فعلی) نماد یک تیم سلطنتی محسوب می‌شد و در عوض پرسپولیس، نمادی از یک تیم مردمی بود. این نمادها باعث شد تا از همان دوران، حساسیت مسابقه فوتبال دو تیم پرسپولیس و استقلال دوچندان شود.