شطرنج یحیی و فرهاد

آرمان‌ملي: نود‌ويکمين تقابل تيم‌هاي استقلال و پرسپوليس امروز در حالي در ورزشگاه آزادي برگزار مي‌شود که روي نيمکت هر دو تيم و برخلاف نيم فصل اول دو مربي جوان ايراني حضور دارند. پرسپوليس براي حفظ فاصله‌اش با ديگر رقبا و استقلال براي کاهش فاصله‌اش با صدر جدول به امتيازات اين مسابقه نياز دارند.
دربي
دربي شماره 91 تهران يکي از حساس‌ترين بازي‌هاي اين فصل ليگ‌برتر است. پرسپوليس با کسب 40 امتياز از 18 بازي قبلي خود در صدر جدول ليگ‌برتر قرارگرفته و به لطف فاصله 5 امتيازي نسبت به نزديک‌ترين تعقيب‌کننده‌اش، يعني سپاهان، با آرامش بيشتري پا به دربي بزرگ پايتخت مي‌گذارد. سرخ‌پوشان پايتخت بعد از باخت در بازي هفته يازدهم ليگ‌برتر مقابل نفت مسجدسليمان، هر 7 بازي بعدي خودشان را با برد پشت‌سر گذاشتند و در اين 7 بازي هم تنها يک گل مقابل گل‌گهر سيرجان دريافت کردند. شاگردان گل‌محمدي در صورت برتري در اين بازي، گام بلندي را براي فتح چهارمين قهرماني متوالي در ليگ برمي‌دارند. يحيي گل‌محمدي سرمربي اين روز‌هاي پرسپوليس، دومين دربي خود را به‌عنوان سرمربي روي نيمکت آغاز مي‌کند. پيش از اين، گل‌محمدي در ليگ سيزدهم هم به‌عنوان سرمربي پرسپوليس دربي را تجربه کرد که حاصل آن بازي يک تساوي بدون گل بود. در اردوگاه سرخپوشان، شجاع خليل‌زاده به‌دليل دريافت کارت زرد چهارم در بازي مقابل صنعت‌نفت آبادان، بازي بزرگ اين هفته ليگ‌برتر را از دست داد، اما سيامک نعمتي و آنتوني استوکس خود را به اردوي تيم رساندند و با تشخيص يحيي مي‌توانند در اين بازي به ميدان بروند. در آن سوي ميدان، بعد از رفتن آندره‌آ استراماچوني از استقلال، فرهاد مجيدي هدايت آبي‌پوشان را برعهده گرفت و در 2 بازي دشوار مرحله پلي‌آف ليگ‌قهرمانان آسيا، با دست پر به ايران بازگشت و تيمش را راهي دور گروهي ليگ‌قهرمانان آسيا کرد. مجيدي براي اولين‌بار به‌عنوان سرمربي مقابل حريف قرار مي‌گيرد. استقلال در 5 بازي اخير خود در ليگ‌برتر، 5 امتياز از دست داد و همين موضوع باعث شد تا صدر جدول ليگ را به حريف سنتي‌اش تقديم کند. استقلال بهترين خط‌حمله ليگ نوزدهم را با 35 گل در اختيار دارد و دوئل بهترين خط‌حمله ليگ نوزدهم با بهترين خط دفاعي ليگ، مي‌تواند يکي از جذاب‌ترين دربي‌هاي چند سال اخير باشد. استقلالِ مجيدي با کسب 32 امتياز از بازي‌هاي اخير و با احتساب يک بازي کمتر نسبت به رقبا، در جايگاه چهارم جدول قرار دارد و در صورت برتري در اين بازي تنور صدر جدول را داغ‌تر خواهد کرد. استقلال هم در اين ديدار چهار بازيکن مصدوم يعني شيخ دياباته، عارف غلامي، سياوش يزداني، فرشيد اسماعيلي و محمد بلبلي را در اختيار ندارد.
هماهنگي قبل از بازي


نشست هماهنگي مديران استقلال و پرسپوليس براي دربي روز چهارشنبه ساعت 11 در سازمان ليگ فوتبال برگزار شد. افشين پيرواني و عليرضا اشرف از طرف پرسپوليس در اين جلسه حاضر بودند. اين جلسه به رياست سهيل مهدي برگزار شد. محمدرضا کسرايي و رحيم رحيمي‌مقدم از حاضران در اين جلسه بودند. در اين نشست، افشين پيرواني نسبت به نحوه بليت‌فروشي بازي و مشکلات پيش‌آمده براي هواداران اعتراض کرد. او گفت: من به‌عنوان نماينده پرسپوليس و نماينده هواداران در اينجا حضور دارم. اين بازي اعتبار و ويترين فوتبال ايران است. بايد فضايي فراهم شود که هواداران بتوانند به‌راحتي بليت بازي را تهيه و با احترام وارد ورزشگاه شوند. موضوع بليت‌فروشي از مباحث جدي جلسه هماهنگي بود که در جريان آن، نماينده باشگاه استقلال نيز گلايه و اعتراض خود را مطرح کرد. رنگ لباس‌هاي 2 تيم پرسپوليس و استقلال تهران به ترتيب يک‌دست سرخ و يک‌دست آبي است. دروازه‌بان‌ها به ترتيب مشکي و سبز به تن خواهند کرد. در اين جلسه اعلام شد تا قبل از شروع نشست، 22 هزار قطعه بليت عرضه شده است و در‌هاي ورزشگاه براي ورود تماشاگران هم از ساعت 10 صبح پنجشنبه باز مي‌شود. سرپرست کميته مسابقه همچنين تاکيد کرد براي جلوگيري از بي‌نظمي ‌و ازدحام جمعيت، اعضاي دو تيم و خبرنگاران از آوردن نفرات همراه به ورزشگاه خودداري کنند.
طرح ويژه لباس؟
طي روزهاي گذشته اسپانسر البسه تيم استقلال اصرار داشت که آبي‌پوشان براي دربي همانند پرسپوليسي‌ها لباسي متفاوت را به تن کرده و با سيماي جديد در دربي 91 حاضر شوند اما فرهاد مجيدي با اين موضوع مخالف بود. سرمربي تيم استقلال در طول يکي دو هفته اخير چندين بار با اين خواسته مخالفت کرد زيرا اعتقاد داشت دليلي ندارد که براي بازي دربي پيراهني مجزا تهيه شود. مجيدي که اين تصميم را فني مي‌ديد معتقد بود نبايد براي بازيکنانش مسابقه دربي و ديگر بازي‌ها تفاوتي داشته باشد و اين کار خود به خود ايجاد حساسيت خواهد کرد و به همين دليل با درخواست اسپانسر البسه استقلال براي اين مسابقه مخالفت کرد اما امروز اتفاقي رخ داد که شايد آبي‌پوشان فردا با لباسي جديد و متفاوت نسبت به بازي‌هاي گذشته وارد زمين شوند. ظاهرا مسئولان اسپانسر استقلال اعلام کرده‌اند که براي ديدار فردا تنها يکدست از لباس‌هاي بازي‌هاي قبل اين تيم را در اختيار دارند و از آنجا که تيم‌ها در هر بازي دو دست لباس با خود به ورزشگاه مي‌برند شايد آبي‌پوشان فردا مجبور شوند با لباسي که اسپانسر براي دربي نود و يک تهيه کرده به زمين بروند. با اين شرايط مجيدي باز هم با اين موضوع مخالف است اما شايد در نهايت خبري که اسپانسر استقلال به باشگاه اعلام کرده باعث شود تا آبي‌پوشان با سيمايي جديد نسبت به بازي اخير مقابل نفت مسجدسليمان در دربي نود و يک وارد زمين شوند.
نيروي انتظامي‌
سردار حسين رحيمي‌ رئيس پليس پايتخت در حاشيه ششمين مرحله از طرح کاشف در جمع خبرنگاران به بازي پرسپوليس و استقلال در ورزشگاه آزادي اشاره کرد و گفت: پليس تمهيدات لازم براي برگزاري شهرآورد را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اتخاذ کرده و مشکلي در داخل و در محيط‌هاي پيراموني تامين امنيت و مديريت ترافيکي برعهده نيروي انتظامي ‌است. وي با تاکيد بر اين موضوع که پيش‌بيني مي‌کنيم ساعتي قبل از شروع بازي‌ها درب‌هاي پارکينگ‌ها باز شود، گفت: توصيه ما به تماشاگران اين است که از سيستم حمل و نقل عمومي ‌نظير مترو و اتوبوس استفاده کنند. رحيمي ‌با بيان اينکه تمهيدات ترافيکي از ابتداي روز پنجشنبه اطراف ورزشگاه اجرا مي‌شود، گفت: ماموران پليس راهنمايي و رانندگي در محل حاضر مي‌شوند. وي به ديدار پليس با ليدرهاي دو تيم اشاره کرد و گفت: در جلسات مشترک با ليدرهاي دو تيم از آنها خواسته شده که ضمن رعايت قوانين احترام و حرمت طرفين را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ حفظ کنند که ليدرها و طرفداران همکاري خوبي با پليس داشتند و در چارچوب ضوابط و قوانين فعاليت مي‌کنند. وي به طرفداران دو تيم که ممکن است از شهرهاي ديگر آمده و امشب در اطراف ورزشگاه مستقر شوند اشاره کرد و گفت: در اين زمينه هم هماهنگي‌هايي صورت گرفته چند تيم پليس از عصر امروز در اطراف ورزشگاه مستقر مي‌شوند. رحيمي ‌با بيان اينکه فروش بليت‌الکترونيکي است گفت: افرادي که بليت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به صورت اينترنتي خريداري نکرده‌اند، به ورزشگاه مراجعه نکنند چراکه اجازه ورود داده نمي‌شود و در محل بليت‌فروشي نداريم.