از کی‌روش به اسکوچیچ رسیدیم!

آفتاب یزد- گروه شبکه: سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان و نام‌های زیادی که مطرح شد؛ دراگان اسکوچیچ به صورت رسمی هدایت تیم ملی فوتبال ایران را
بر عهده گرفت تا چهل و هفتمین سرمربی
تاریخ فوتبال ایران باشد. دراگان که سابقه حضوردر تیم‌های ملوان بندرانزلی، فولاد خوزستان، خونه به خونه بابل و صنعت نفت آبادان را دارد برای اولین بار در قامت سرمربی یک تیم ملی فعالیت می‌کند. او همچنین پس از استانکو پوکله‌پوویچ، تومیسلاو ایویچ، میروسلاو بلاژویچ و برانکو ایوانکوویچ به پنجمین سرمربی کروات تاریخ تیم ملی ایران تبدیل شد. اما آنطور که از واکنش‌ها پیداست، مردم و حتی برخی از بازیکنان فوتبال از اینکه او به عنوان سرمربی تیم ملی ایران انتخاب شده، رضایت ندارند.
> واکنش تند علیرضا منصوریان


در همین رابطه علیرضا منصوریان نسبت به انتخاب اسکوچیچ به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران واکنش تندی نشان داد. به گزارش عصر ایران،‌ او گفته است:« به نظر من تصمیم فدراسیون فوتبال یک فاجعه است. چون تمام چرخش‌ها را انجام دادند تا از ویلموتس (سرمربی سابق و بلژیکی) خارج شوند و یک مربی خوب را اعلام کنند. اما اینها کاری خواهند کرد که با ذره بین دنبال آقای کی‌روش بگردیم. این دوست عزیز البته باید خیلی خوش حال باشد که سرمربی شده اما به گزینه‌های داخلی توهین شده در حالی که می‌شد از آنها استقبال شود.» وی افزود:«داخل فوتبال‌مان این قدر توانایی مربی داخلی نداریم که این عزیز سرمربی تیم ملی ما شده؟ کسی که با ملوان بندر انزلی ششم شده، تیم «خونه به خونه» را نتوانسته بیاورد بالا، با فولاد ششم شده، الآن هم یک ماه است که مردم آبادان را گذاشته سرکار که قلبم درد می‌کند، فلان جایم درد می‌کند و می‌خواهم از فوتبال ایران بروم. چه سیستم مافیایی قوی‌ای پشت این صحنه است که این آدم را با این رزومه وارث فوتبال ملی می‌کنند و به جای کی روش می‌گذارند؟» منصوریان ادامه داد:«آن وقت امیر قلعه نویی، علی دایی، یحیی گل محمدی و ایکس و ایگرگ اصلا دیده نمی‌شوند و فدراسیون به ما توهین می‌کند... این تیم پالرمویی که این مربی را گذاشته چقدر بر فدراسیون ما مسلط است؟پس ما چرا این قدر کلاس «پرولایسانس» می‌رویم؟ رزومه‌های ما را داخل کشور در همین چند سالی که این عزیز بوده اعلام کنند. چطور ممکن است این جایگاه به این آدم برسد؟»
> فدراسیون، چرا سراغ یک گزینه بهتر نرفت؟
همچنین حمید درخشان پیشکسوت پرسپولیس و تیم ملی فوتبال درباره انتخاب دراگان اسکوچیچ به عنوان سرمربی جدید تیم ملی گفت:«به اعتقاد من با چنین انتخابی در حق مربیان داخلی اجحاف شد. اگر قرار بود فدراسیون مربی خارجی انتخاب کند، چرا از همان ابتدا سراغ گزینه‌های خارجی نرفت و گزینه‌های داخلی را به صف کرد؟»درخشان با انتقاد از تصمیم فدراسیون برای انتخاب اسکوچیچ گفت: «همه را به جان همه انداختید. یک مربی با باشگاهش اختلاف پیدا کرد تا برود رضایت باشگاهش را بگیرد برای این که سرمربی تیم ملی شود. در یک مقطع گفتند گزینه ما فقط داخلی است و در این تصمیم هیچ برگشتی نیست. تمام این گزینه‌ها را بررسی کردند و به جایی نرسیدند. حالا اگر می‌خواستند مربی خارجی بگیرند چرا سراغ یک مربی باکیفیت‌تر نرفتند؟ حالا که نگاه فدراسیون به گزینه خارجی بود، چرا چنین مربی‌ای که تمام باشگاه‌های ما را دور زده است انتخاب کردید؟ من برای سرمربی جدید تیم ملی احترام قائلم، اما کارنامه او مشخص است. نباید شان تیم ملی را به این راحتی پایین بیاوریم.»
> واکنش کاربران
اما انتخاب اسکوچیچ به عنوان سرمربی تیم ملی ایران نیز با انتقاد کاربران شبکه‌های اجتماعی روبه رو شد.
یکی از کاربران نوشته است:«اسکوچیچ مربی خوبیه ولی چقدر خوب؟ کسی که حتی یک تیم را به کورس قهرمانی نرسونده، چطور میشه گزینه مطلوب تیم ملی ایران؟»
کاربر دیگری گفته است:«تاریخ فراموش نمی‌کنه که دراگان اسکوچیچ دو فصل بعد از سرمربیگری خونه به خونه بابل و عدم صعود به لیگ برتر سرمربی تیم ملی ایران شد»
دیگری نوشت:«اول گفتن امیر قلعه نویی مربی تیم ملی میشه بعد اسکوچیچ رسما مربی تیم ملی شد به مرگ گرفتن که به تب راضی بشیم»
کاربران دیگر نوشته‌اند: «با سرمربیگری اسکوچیچ نهایت آرزومون باید قهرمانی
در رقابت‌های جنوب غرب آسیا باشه»،‌
«از کی روش به اسکوچیچ رسیدن»، «اسکوچیچ
سرمربی تیم ملی فوتبال شد. این که چه کسی سرمربی باشد از عشق و علاقه ما به این تیم کم نخواهد کرد. ولی رسیدن از کی‌روش و ویلموتس به اسکوچیچ نشانه کاملی است از ویران شدن فوتبال ایران در 2 سال اخیر. این ویرانی مستقیما حاصل تحریم‌ها و اوضاع خراب اقتصادی است و دریغ....»، ‌« اسکوچیچ را اینگونه شناخته‌ام.یک مربی پر انرژی، با شخصیت و علاقه‌مند به آموزش و حتی یادگیری. فنی اما نه در اندازه مربیگری تیم‌ ملی. نیمکت تیم‌ملی برای او بزرگ است و البته او را بزرگ می‌کند»،‌ «سوال اینجاست که این آقای اسکوچیچ که چند ساله فقط تو ایران کار کر‌ده در کلاس جهانی چه حرفی برای گفتن داره؟!»،‌ «وقتی نگران رفتن کی‌‌روش بودیم، برای این بود که می‌دانستیم فدراسیون فوتبال نه تنها نمی‌تواند مربی‌ای بزرگ‌تر از مربی پرتغالی استخدام کند، بلکه در حد آن چشم آبی هم نمی‌تواند بیاورد»