نتایج انتخابات آیووا چه معنایی دارد؟

علی بیگدلی‪-‬ حزب دموکرات پس از تاخیری طولانی در انتشار نتایج آرا، پت بوتیجیج را رسما به عنوان برنده انتخابات درون حزبی دموکرات‌ها در ایالت آیووا در نخستین ایالتی که در آن این انتخابات برگزار شده است معرفی کرد. جالب اینجاست که در این رای گیری برنی سندرز در جایگاه دوم قرار گرفت، الیزابت وارن نفر سوم شد و جو بایدن که بسیاری او را رقیب اصلی ترامپ و کاندیدای نهایی حزب دموکرات ارزیابی می‌کردند در جایگاه چهارم قرار گرفت.درباره نتایج انتخابات آیووا ذکر چند نکته حائز اهمیت است.
نخست اینکه هرچند تاخیر در اعلام نتایج انتخابات درون حزبی در آمریکا مسبوق به سابقه است اما مطمئنا این موضوع یک ضعف به حساب می آید . نکته دوم اما نحوه چینش برگزیدگان کاندیداهای دموکرات در این ایالت است. ظاهرا تبلیغات وسیعی که روی پسر بایدن و موضوع سوء استفاده وی از جایگاهش و اخذ سمت‌های حیاتی در اوکراین از سوی جمهوریخواهان مطرح شد تاثیر خودش را در ریزش رای بایدن در این انتخابات گذاشت، به نحوی که در آیووا تبدیل به نفر شماره چهار دموکرات ها شد.
مطلب بعدی آنکه آیووا به صورت سنتی از همان اواخر قرن هفدهم میلادی به صورت انجمن انتخاباتی مطرح بود اما به طور قطعی این مرحله از انتخابات یا نتایج این انجمن انتخاباتی را نمی‌توان تعیین کننده نتیجه نهایی کاندیدای حزب دموکرات درنظر بگیریم. اما به هر حال این نتایج نشان میدهد که دموکرات ها با روزهایی که آقای بایدن را پیشتاز نامزدهای ده نفره خود می‌دانستند فاصله گرفته اند و به جای او امروز بوتیجیج انتخاب شده است . از طرفی در این میان نباید یکسری از مسائل را نادیده گرفت. بایدن متولد سال ۱۹۴۲ است یعنی 77 سال سن دارد که سن بالایی است، از سویی دیگر آقای سندرز شکل و شمایل کمونیستی و نئو سوسیالیستی دارد و از همین رو مورد انتقاد است. در مورد خانم الیزابت وارن هم باید گفت برخلاف تصورات عامه هنوز خانم ها در آمریکا از فرصت برابری در انتخابات با مردان برخوردار نیستند. حتی چهار سال پیش هم دیدیم در نهایت هیلاری کلینتون رئیس جمهور نشد . و دراین میان شاهد ظهور بوتیجیج در میان دموکرات ها هستیم یک جوان حدودا 37 ساله . انتخاب او بیانگر همان جوانگرایی است که در سطح دنیا در حال شکل گیری است.
بوتیجیج جوان است، شهردار بوده است. برای همین امروز شاهد چنین انتخابی در آیووا هستیم . اما در هرصورت نتایج انتخابات آیووا نتیجه نهایی نیست . ولی در هر شرایطی پیرامون انتخابات 2020 باید به این حقیقت اشاره کرد که استیضاح ترامپ هیچ لطمه ای به ساختار رای وی نزد و حتی میزان آرای او را بالاتر برد و موقعیت وی را بهتر کرده است از سویی حجم آرای جمهوریخواهان آنقدر به هم پیوسته است که هیچ موضوعی باعث ریزش رای ترامپ نمی شود جمهوریخواهان وابستگی سرمایه ای ، مذهبی و سیاسی دارند.این درحالی است که انتخابات آیووا نشان می‌دهد دموکرات ها اکنون کمی آشفته عمل می کنند و دستپاچه هستند؛ موضوعی که می تواند دلیل دیگری بر شانس ترامپ برای پیروزی در انتخابات آینده باشد.