اختلاف دیدگاه برجامی اروپا با آمریکا

«جوسپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنانی در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت: از منظر اروپا برجام تمام نشده است.
به گزارش روز یکشنبه ایرنا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیروز در سخنان خود به اختلاف دیدگاه کشورهای اروپایی با آمریکا در جریان کنفرانس امنیتی مونیخ پرداخت.
بورل با اشاره به برخی اختلاف نظرهای اروپا با واشنگتن گفت: آمریکا خواهان پایان بخشیدن به برجامی که اوباما به امضا رساند، بود؛ همچنین آمریکا خواستار اعمال سیاست فشار حداکثری بر ایران شد، اما من فکر نمی کنم که اروپا چنین برآورد و برداشتی داشته باشد.
وی گفت: برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تنها محدود به تعهدات هسته‌ای ایران در قبال سایر طرف‌ها نیست و دیگر کشورهای امضا کننده این توافق نیز تعهدات اقتصادی درقبال ایران داشته‌اند.


مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادامه داد: برجام از منظر اروپا هنوز تمام نشده است، این توافق بنابر تصمیم جمعی بود  که جهان را امن تر سازد، اروپا خواستار صلح در خاورمیانه است و اینها مواردی است که ما باید (با آمریکا) درباره آنها صبوری به خرج دهیم.
بورل افزود: اروپا به روابط فرا آتلانتیکی نیاز دارد، اروپا با آمریکا دارای ارزش های مشترکی است و هردو در یک سمت قرار دارند، درهرحال ما باید با ترامپ و یا هر فردی که در کاخ سفید حضور دارد خود را منطبق ساخته و به مذاکره بپردازیم.
بورل همچنین با اشاره به اینکه آمریکا به‌طور یک‌جانبه از برجام خارج شده است، تصریح کرد که وظیفه او قانع کردن آمریکایی‌ها نیست  اما تلاش می‌کند، اروپا که مایل به حفظ برجام است از طریق سازوکار اینستکس که تا کنون نتیجه بخش نبوده، این کار را (حفظ توافق) به پیش ببرد.
وی در ادامه درباره درخواست طرف ایرانی از اروپایی‌ها در زمان خروج آمریکا از برجام گفت: آنها از ما خواستند که به تعهداتمان پایبند بمانیم و خودشان نیز دست‌کم برای چهارده ماه این کار را کردند. اکنون دیگر ادامه نمی‌دهند ولی ما اروپایی‌ها باید قبول کنیم که در ایفای تعهدات برجامی خود موفق نبوده‌ایم.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به طرح فرانسه برای برقراری تامین و کنترل امنیت تنگه هرمز، این طرح را فاقد وجاهت لازم برای رسیدن به اجماع در اتحادیه اروپا دانست و در ادامه یادآور شد: از آنجایی که برخی کشورهای عضو اتحادیه اساسا فاقد نیروی دریایی برای اعزام نیرو هستند، این پیشنهاد پاریس مورد بازبینی قرار گرفت و عملیات کنترل ترافیک در سطح هفت کشور اروپایی و بدون پرچم اتحادیه اروپا در منطقه مزبور درحال اجراست.پنجاه‌ و ششمین کنفرانس امنیتی مونیخ از ۲۶ تا ۲۷ بهمن ماه با حضور  رهبران ۳۵ کشور، در آلمان برگزار شد.
دیدارهای پرشمار ظریف
در حاشیه نشست کنفرانس امنیتی مونیخ، وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و اسلوونی، راه‌های گسترش همکاری‌های دو کشور، تحولات مربوط به برجام و همچنین موضوعات مرتبط با امنیت منطقه را مورد گفت‌وگو قرار دادند.
ظریف همچنین در دیدار با نخست وزیر اقلیم کردستان عراق، علاوه بر روابط کشورمان با اقلیم، در خصوص مسائل عراق و سوریه و همچنین امنیت و مبارزه با تروریسم  گفتگو و تبادل نظر کرد.
طرفین در این دیدار درخصوص بازسازی داعش و فعالیت مجدد آن در عراق و افغانستان ابراز نگرانی کردند.
در دیدار وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و لهستان هم دو وزیر در خصوص موضوعات مختلف از جمله برجام، تعهدات اروپا در قبال برجام و اقدامات ایران در این چارچوب و همچنین امنیت منطقه گفت‌وگو وتبادل نظر کردند.
در دیدار وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و کویت علاوه بر موضوعات روابط دوجانبه، امنیت منطقه  و روابط با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس  و همچنین  تحولات یمن مورد گفت‌گو و تبادل نظر قرار گرفت.
بحث فشرده با وزیرخارجه فرانسه
وزیر امور خارجه فرانسه در دیدار با همتای ایرانی خود، بار دیگر عزم پاریس را برای کاهش تنش‌ در منطقه خلیج فارس اعلام کرد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی این کشور در بیانیه‌ای با اشاره به دیدارهای مختلف «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ، درباره دیدار او با «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران گفت: در این دیدار لودریان عزم فرانسه را برای کاهش تنش‌ها در منطقه خلیج(فارس) اعلام کرد. لودریان در این دیدار از آنچه از آن به عنوان نقض تعهدات هسته‌ای از سوی ایران نام برد، ابراز نگرانی کرد.
در این دیدار، وزیر خارجه فرانسه همچنین به اتباع بازداشت شده این کشور در ایران پرداخت.
بازگشت اروپا به تعهدات برجامی
تنها راه صحیح حل مشکلات
وزیر امور خارجه ایران روز گذشته در دیدار با همتای فرانسوی خود بر ضرورت بازگشت اروپا به «انجام تعهدات ذیل برجام» به عنوان تنها راه صحیح حل مشکلات تاکید کرد.
در این دیدار که در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ برگزار شد، «محمد جواد ظریف»  و «ژان ایو لودریان» وزرای خارجه ایران و فرانسه در خصوص موضوعات دو جانبه و آخرین تحولات منطقه و برجام گفت وگو کردند. ظریف با یادآوری و بر شمردن تعهدات انجام نشده اروپا در برجام تاکید کرد: مسیری که اروپا در پیش گرفته‌ کمکی به حل مشکلات نمی کند و تنها راه درست، بازگشت اروپا به انجام تعهدات ذیل برجام است.
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران همچنین جمعه شب در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ در گفت وگو با خبرنگاران گفت که در صورتی که اروپا به تعهدات برجامی خود عمل کند، ایران نیز از روند کاهش تعهدات خود نسبت به توافق هسته‌ای باز خواهد گشت. وزیر امور خارجه همچنین گفت: اگر اروپا منافع اقتصادی ایران را تامین کند، تهران مایل خواهد بود به سمت تعهدات توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ باز گردد. ایران آماده است متناسب با کارهایی که اروپا انجام می‌دهد، اقدامات خود را در زمینه برجام کند و یا معکوس کند. ایران تصمیم خواهد گرفت که آیا اقدامات اروپا در این خصوص، برای کند یا معکوس کردن برخی از اقدامات کافی است یا نه.