تجربه یک حال خوب داوطلبانه

   [ملیحه محمودخواه]  دوچرخه تریالش برای او همه چیز است و سکوهای قهرمانی را یکی‌یکی بالا می‌رود، اما این همه چیزی نیست که به دنبالش است.  او دلش می‌خواهد حالش خوب باشد و معتقد است وقتی به این حال خوب می‌رسد که بتواند باری از دوش کسی بردارد. او عضو جمعیت هلال‌احمر شده است تا حالش بهتر شود و در تلاش است گروهی از ورزشکاران را برای همراهی با هلال‌احمر در بازیابی روحیه مردم در مناطق آسیب‌دیده هماهنگ کند. دوچرخه‌سواری رویای کودکی‌اش بود، از روزی که سوار بر دوچرخه شد، احساس کرد دیگر نمی‌تواند فرمان‌های ثابت دوچرخه را رها کند و همین امر باعث شد تا سال‌ها با دوچرخه‌اش به قول خودش زندگی کند. علی اختر، قهرمان رشته تریال است و می‌خواهد با دوچرخه‌اش وقف هلال‌احمر باشد و در کنار هلال‌احمر حال خوب خودش را با مردمی که بدترین شرایط خود را در بحران‌ها و حوادث سپری می‌کنند، قسمت کند.  
دوچرخه برای او معنایی فراتر از مسابقه و هیجان و تفریح دارد و می‌خواهد همان اندازه که خودش از ورزش لذت می‌برد، با این وسیله دو چرخ زندگی دیگران را نیز پر از خوشی کند. همین تفکرش هم باعث شد به هلال‌احمر برود تا به‌عنوان یک داوطلب تأثیرگذاری بیشتری بر زندگی دیگران داشته باشد. او می‌گوید: «در محدوه جغرافیایی که ما زندگی می‌کنیم، حوادث طبیعی بدون تردید رخ می‌دهد و در سال‌های اخیر در شمال و جنوب و شرق و غرب کشور بارها شاهد حوادثی مانند سیل و زلزله یا حوادث طبیعی بوده‌ایم، اما هیچ حادثه‌ای رخ نداده که بعد از آن اسم هلال‌احمر به‌عنوان نخستین حامی مردم پس از حادثه مطرح‌نشود.»
پس از یک حادثه در نخستین قدم هلال‌احمر تلاش می‌کند از آلام انسانی بکاهد و به بازسازی خانه‌ها و مشکلات ابتدایی مردم بپردازد. اما در دومین مرحله بحث بازسازی جسمی و روانی مردم مطرح می‌شود که بسیار اهمیت دارد. در زمان حوادث عده‌ای جان خود را از دست می‌دهند، اما در کنار آنها تعداد زیادی از افراد تحت‌تأثیر مشکلاتی که به دنبال یک حادثه طبیعی رخ می‌دهد، دچار مشکلات روانی می‌شوند که این گروه دوم به شدت آسیب‌پذیر هستند و باید برنامه‌هایی برای کاهش میزان آسیبی که عواقب یک حادثه به دنبال دارد، تدوین شود. درواقع باید حال نامساعد و انرژی منفی را از این افراد دور کرد. اختر معتقد است نیرویی که در ورزش وجود دارد، می‌تواند انرژی مثبت زیادی را پس از  حوادث در مناطقی که تحت‌تأثیر قرار گرفته‌اند، تزریق‌کند، اما نه اینکه پس از آنکه در محدوده‌ای سیل یا زلزله آمد، از مردمی که دچار حادثه شده‌اند، بخواهیم ورزش کنند، بلکه باید گروه‌های ورزشی در قالب گروه‌های تشکیلاتی شکل بگیرند و در بازسازی روحی افراد نقش موثری ایفا کنند.
این قهرمان ورزشی که افتخارات زیادی مانند چندین مقام کشوری در رشته دوچرخه‌سواری تریال دارد، می‌گوید: «یکی از دلایلی که به هلال‌احمر وارد شدم تا بتوانم تأثیرگذاری زیادی داشته باشم این بود که هلال‌احمر نقش بسیار موثری در کاهش آلام مردم دارد و می‌تواند مردم را پس از حادثه مدیریت کند. نیروهای هلال‌احمر تا آنجا که می‌توانند تلاش می‌کنند از آسیب‌های روانی مردم در مناطق حادثه‌دیده بکاهند، به همین دلیل پیشنهاد دادم گروه‌های ورزشی شکل گیرد تا ورزشکاران هر کدام به نوبه خود بتوانند در کنار هلال‌احمر نقش کوچکی ایفاکنند. پیشنهاد تشکیل گروه‌های ورزشی داوطلب برای پاسخگویی به بحران‌ها


هنوز گروه ورزشی برای اعزام در زمان‌های خطر شکل نگرفته است، اما اختر امیدوار است با پیگیری‌هایی که انجام می‌دهد این گروه‌ها تشکیل شود و در مواقع آسیب و خطر تأثیرگذار باشند و کاری برای مردم انجام دهند. او از تجربه‌های قبلی‌اش در تقویت روحیه افراد می‌گوید‌: «نوع ورزش ما یک ورزش نمایشی است و برای بسیاری از افراد این ورزش به شدت جذاب است. تا پیش از اینکه به عضویت هلال‌احمر دربیایم، تصمیم گرفتم برنامه‌هایی را برای زندانیان برگزار کنم، زیرا گاهی گرفتارشدن چندین ساله افراد در زندان آنها را به شدت عصبی می‌کند و همین موضوع موج منفی را در زندان‌ها افزایش می‌دهد، اما برگزاری چند برنامه در همین زندان‌ها نشان داد که این ورزش‌ها می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در افزایش روحیه زندانیان داشته باشد.»
دانشجوی فوق‌لیسانس رشته برق قدرت است که هدف از زندگی‌کردن را داشتن حال خوب می‌داند و می‌گوید با کمک به دیگران در هلال‌احمر می‌توان این حال خوب را پیدا کرد، زیرا هلال‌احمر خط اول کمک به مردم در بدترین شرایط روحی و روانی است و می‌توان در هلال‌احمر تأثیرگذاری مثبتی داشت. این قهرمان کشوری رشته تریال، این ورزش را متفاوت از سایر رشته‌های ورزشی می‌داند: «دوچرخه‌ها در رشته تریال زین ندارند و افراد با دوچرخه باید از موانع عبور کنند که سختی کار را دوچندان می‌کند و در کنار آن هم جذابیت زیادی دارد.» او توضیح می‌دهد از آنجا که این ورزش جست‌وخیز خاصی دارد، ورزشکاران این رشته ورزشی بسیار آماده هستند و به همین علت می‌توانند در حادثه‌ها به‌عنوان بازوی کمکی هلال‌احمر باشند. حضور در کوهستان و عبور از موانع در تخصص این ورزشکاران است و می‌توان در مناطقی که امدادرسانی با مشکل روبه‌رو است، از آنها استفاده کرد.
او ادامه می‌دهد: «حضور در جمعیت هلال‌احمر به‌عنوان آرزوی همیشگی‌ام بود که چند ماهی است محقق شده، زیرا معتقدم نگاه مردم به جمعیت هلال‌احمر ورای سازمان‌های دیگر است. من به‌عنوان یک ورزشکار فکر می‌کنم پس از وقوع حوادث در کشور اگر فردی روحیه‌اش بازسازی شود، می‌تواند کوه را جابه‌جا کند و بهتر به زندگی برگردد. اما برای آنکه سایر ورزشکاران نیز بتوانند در قالب یک تیم متشکل در حوادث با مدیریت هلال‌احمر ورودکنند، همت مجموعه هلال‌احمر بسیار اهمیت دارد تا ورزشکاران را دور هم جمع و آنها را با آموزش‌های مورد نیاز برای حوادث مختلف آماده کند.