وزرای خارجه اتریش و هلند هفته آینده به ایران سفر می‌کنند تحرکات تازه اروپا برای حفظ برجام

گروه ایران و جهان - در حالی که جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در تازه‌ترین سخنانش پیرامون برجام اذعان کرده که اروپایی‫ها برای حفظ توافق هسته‌ای از خود بی‫عملی نشان داده‌اند، قرار است هفته آینده وزرای خارجه اتریش و هلند به ایران سفر کنند.
در همین راستا، آلکساندر شالنبرگ وزیر خارجه اتریش قرار است روز یکشنبه 4 اسفند با سفر به تهران با حسن روحانی و ظریف دیدار داشته باشد و آنطور که خبرگزاری دویچه وله آلمان به نقل از منابع هلندی عنوان کرده، طی دو روز آینده نیز استیف بلوک وزیر خارجه هلند به تهران سفر خواهد کرد. این موضوع در پیوند با شرایط حساس منطقه و نیز وضعیت برجام به گفته کارشناسان حاکی از اقدام جدید اروپایی‌ها برای گفت‫و‫گو و رایزنی بیشتر با تهران است. حدود یک ماه قبل و در حالی که توافق هسته‌ای به واسطه فشارهای آمریکا سخت‌ترین روزهای خود را پشت سر می‌گذاشت، سه کشور اروپایی آلمان، انگلیس و فرانسه با فعال کردن مکانیسم ماشه، برجام را در آستانه فروپاشی کامل قرار دادند. سه کشور اروپایی علت این اقدامشان را گام پنجم هسته‌ای ایران عنوان کرده و خواستار بازگشت تهران به تمامی تعهدات هسته‌ای شدند. در این میان و در حالی که اخبار ضد و نقیضی از احتمال بازگشت یا عدم بازگشت تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران از سوی اروپایی‌ها مطرح می‌شد و برخی از مقامات اروپا خاطرنشان می‌کردند که قصدی برای بازگشت تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران فعلاً وجود ندارد، خبر رسید که سه کشور اروپایی با تهدید دونالد ترامپ مبنی بر افزایش 25 درصدی تعرفه واردات خودرو اقدام به فعال کردن مکانیسم ماشه کرده‌اند.
این موضوع که با واکنش شدید وزیر خارجه کشورمان روبه‫رو شد در حالی رقم خورد که بوریس جانسون نخست وزیر بریتانیا نیز صراحتاً اعلام کرد که در توافق جدید با ایران دنباله روی ترامپ خواهد بود.
اذعان به کم کاری اروپا


پس از این ماجرا جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران سفر کرده و در دیدار با مقامات کشورمان بر اهمیت حفظ و تداوم توافق هسته‌ای برای اروپا تاکید کرد. بورل همچنین در کنفرانس امنیتی مونیخ که یکشنبه گذشته پس از سه روز به کار خود پایان داد، در یک پنل تخصصی با اشاره به خروج یکجانبه آمریکا از برجام گفت که اروپا مایل به حفظ این توافق از طریق فعال کردن سازوکارهایی نظیر اینستکس است. او همچنین با بیان اینکه ایران چهارده ماه به تمامی تعهدات برجامی خود پایبند ماند، تصریح کرد که ما اروپایی‌ها باید قبول کنیم که در ایفای تعهدات خود موفق نبوده‌ایم زیرا برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تنها محدود به تعهدات هسته‌ای ایران در قبال سایر طرف‌ها نیست و دیگر کشورهای امضاکننده این توافق نیز تعهدات اقتصادی در قبال ایران داشته‌اند. همچنین روز دوشنبه گذشته وب سایت اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که مسئول سیاست خارجی این اتحادیه در دیدار با وزرای خارجه چین و روسیه به آنها اطمینان داده که اروپا با سایر طرف‌های برجام به منظور حفظ آن همکاری خواهد کرد. در این بیانیه تصریح شده که بورل به لاوروف و وانگ یی اطمینان داده که به عنوان هماهنگ کننده به صحبت‌های تمام طرف‌های برجام گوش خواهد داد و به همکاری با تمامی آنها به منظور زنده نگهداشتن این توافق ادامه می‌دهد.
اتریش به دنبال میانجی‌گیری
متعاقب این موضوع و در حالی که محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران نیز در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ رایزنی‌هایی را با مقامات و همتایان اروپایی خود داشته است و با جمعی از سناتورهای آمریکایی مانند کریس مورفی دیدار کرده است، دویچه وله آلمان گزارش داده که سفر یکشنبه وزیر خارجه اتریش به ایران در چارچوب تلاش‌های اتحادیه اروپا برای میانجی‫گری بین ایران و آمریکا صورت می‌گیرد. خود شالنبرگ مدعی شده که اگر ایران و آمریکا حاضر نباشند پای میز مذاکره بیایند، آنگاه ما میز مذاکره را به نزد آن‌ها خواهیم برد.
در همین راستا، نشریه اتریشی «دی پرسه» در گزارش خود درباره سفر شالنبرگ به ایران نوشته است که او در اوایل ماه فوریه و در جریان سفر خود به واشنگتن با مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا نیز درباره تصمیم خود مبنی بر سفر به ایران و تلاش برای میانجی‫گری بین ایران و آمریکا گفت‌وگو کرده است. افزون بر آن گفته شده است که وزیر امور خارجه اتریش در همین رابطه با وزیران امور خارجه کشورهای دیگر و از جمله با کشورهای خاورمیانه نیز درباره سفر خود مشورت کرده است. همچنین منابع هلندی نیز اعلام کرده‌اند که وزیر خارجه این کشور روزهای جمعه و شنبه در تهران خواهد بود که در این سفر منطقه‌ای علاوه بر ایران، دیدار با مقامات امارات و عربستان نیز در دستور کار رئیس دستگاه دیپلماسی این کشور قرار دارد.
سایر اخبار این روزنامه
سامانه ملی املاک و اسکان رونمایی شد خط پایان برای مالکان خانه‌های خالی؟ محمد مرادی همه با هم زیر سقف خانه ملت «ابتکار» برخی از نمایشگاه‌های هنری هفته پیش ‌رو را مرور می‌کند از جشنواره تجسمی تا گالری‌های سطح شهر وزرای خارجه اتریش و هلند هفته آینده به ایران سفر می‌کنند تحرکات تازه اروپا برای حفظ برجام گروه بهمن بومی‌سازی تولید موتورهای کم مصرف و پرقدرت یورو 6 را کلید زد ورود کروناویروس جدید با ثبت 2 فوتی در قم کووید 19 به ایران رسید «ابتکار» از میران مشارکت در انتخابات و تفاوت آن با دوره‌های قبل گزارش می‌دهد سوت پایان رقابت! رئیس‌جمهوری: برای حل مشکلات مردم همه باید با هم و در کنار هم باشیم سخنگوی شورای نگهبان: مشارکت زیر ۵۰ درصد هم اشکالی در دموکراسی ایجاد نمی‌کند جهانگیری مجلس با رای بالای مردم قویتر و اثرگذاری بیشتری دارد امیر دریادار سیاری: حضور گسترده در انتخابات، اقتدار نظام اسلامی را به تصویر می‌کشد ناطق نوری: قهر کردن با صندوق رای باعث پیشروی معاندان به منافع ملی است رئیس ستاد انتخابات استان‌ تهران: ستاد انتخاباتی نامزدها باید پنجشنبه و جمعه به طور کامل تعطیل باشند