برف، باران و باد شدید در راه است

[شهروند] سامانه بارشی جدید در مسیر کشور با خود برف، باران و باد شدید به همراه دارد. براساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی با عبور امواج ضعیف‌ تراز میانی در برخی نقاط ارتفاعات البرز مرکزی بارش پراکنده برف و باران پیش‌بینی می‌شود و در استان‌های واقع در دامنه‌های زاگرس باران و برف و وزش باد شدید رخ خواهد داد. همچنین اواسط وقت دوشنبه پنجم اسفندماه تا چهارشنبه هفتم اسفندماه ارتفاع موج در مناطق شمال و مرکز خلیج فارس ۲ تا ۳ متر و دریای خزر تا ۲.۵ متر افزایش خواهد یافت.
صادق ضیائیان، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی، در این‌باره به ایسنا گفت: «از اواسط دیروز (سوم اسفند) و طی فردا چهارم اسفند با عبور امواج ضعیف تراز میانی در برخی نقاط شمال غرب ارتفاعات البرز مرکزی و به‌تدریج در برخی از نقاط شمال شرق بارش پراکنده برف و باران پیش‌بینی می‌شود. بعدازظهر روز دوشنبه (پنجم اسفند) با ورود یک سامانه بارشی به کشور در استان‌های واقع در دامنه‌های زاگرس مرکزی غرب و جنوب غرب کشور بارش باران و برف و وزش باد شدید و در دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی و مرکز کشور بارش پراکنده رخ می‌دهد.»
به گفته او بارش در مناطق جنوبی با رعد و برق همراه است و در روز سه‌شنبه (ششم اسفند) این سامانه تقویت خواهد شد و نیمه غربی کشور، دامنه‌های جنوبی البرز، سواحل دریای خزر، مرکز و شمال شرق  کشور را در بر خواهد گرفت. بر این اساس در این روز شدت بارش در سواحل دریای خزر دامنه‌های زاگرس مرکزی، دامنه‌های البرز مرکزی و غرب کشور است.
همچنین فریبا گودرزی، کارشناس سازمان هواشناسی به ایرنا گفت: «از سه‌شنبه این سامانه تقویت شده و نیمه غربی کشور، دامنه‌های جنوبی البرز، سواحل دریای خزر، مرکز و شمال شرق کشور را در برمی‌گیرد. در این روز  شدت بارش در سواحل دریای خزر، دامنه‌های زاگرس مرکزی، دامنه‌های البرز مرکزی و غرب کشور خواهد بود، همچنین اواخر سه‌شنبه با توجه به جریانات شمالی دمای هوا در نوار شمالی کشور به ‌طور محسوسی کاهش یافته و با افزایش سرعت وزش باد دریای خزر نیز مواج خواهد بود.» به گفته او این سامانه چهارشنبه در دامنه‌های زاگرس مرکزی، البرز مرکزی، سواحل شمالی و شمال شرق کشور فعال است و اواخر وقت چهارشنبه از شمال شرق کشور خارج می‌شود.
از سوی دیگر براساس پیش‌بینی سازمان هواشناسی، اواسط وقت دوشنبه پنجم اسفندماه تا چهارشنبه هفتم اسفندماه ارتفاع موج در مناطق شمال و مرکز خلیج فارس ۲ تا ۳ متر و دریای خزر تا ۲.۵ متر افزایش خواهد یافت. با توصیف سامانه‌های بارشی در کشور شاهد افزایش ارتفاع موج در خلیج فارس و دریای خزر خواهیم بود که بر این اساس اواسط وقت دوشنبه، پنجم اسفندماه، شاهد وزش باد شدید و متلاطم‌شدن دریا در مناطق شمال و مرکز خلیج فارس خواهیم بود که این شرایط تا چهارشنبه، هفتم اسفندماه، ادامه دارد و شاهد ارتفاع موج تا سه متر در مناطق شمال و مرکز خلیج فارس خواهیم بود.