فوتبال قاره کهن در آستانه تعطیلی

[شهروند] این روزها سایه کرونا حسابی روی سر ورزش دنیا به‌ویژه آسیا سنگینی می‌کند. در همین راستا دیروز چند خبر ضدونقیض پیرامون لیگ قهرمانان آسیا منتشر شد. ابتدا خبری مبنی بر لغو بازی پرسپولیس و التعاون عربستان به گوش رسید، سپس نوبت به شیطنت‌های ادامه‌دار رسانه‌های سعودی علیه ایران رسید که مدعی شدند تیم‌های ایرانی و چینی از لیگ قهرمانان آسیا خارج می‌شوند! حتی برخی رسانه‌ها خبر از لغو لیگ قهرمانان آسیا 2020 تا اطلاع ثانوی با تصمیم هیأت اجرایی AFC دادند؛ خبری که تا عصر دیروز به صورت رسمی کنفدراسیون آسیا اعلام نکرد؛ اگرچه تصویب‌شدن این موضوع به گفته برخی مسئولان AFC کاملا محتمل است. لغو بازی ایرانی‌ها در دستور کار AFC
باشگاه التعاون چند روز قبل با ارسال نامه‌ای به کمیته مسابقات کنفدراسیون فوتبال آسیا درخواست کرده بود که بازی آنها با پرسپولیس به علت شیوع ویروس کرونا لغو و به تاریخ جدیدی منتقل شود. موضوعی که حالا طبق ادعای طرف سعودی مورد موافقت AFC قرار گرفته است. البته عصر دیروز باشگاه پرسپولیس هم این موضوع را تأیید کرد تا این دیدار که قرار بود هفته آینده در دوبی برگزار شود، فعلا تاریخ مشخصی نداشته باشد. از سوی دیگر خبر لغو دیدار سپاهان و النصر هم شنیده می‌شود. پیش از این نیز بازی نمایندگان چین در هفته اول و دوم لیگ قهرمانان به علت ویروس کرونا لغو شده بود. با این حال باید در انتظار لغو دیدار دو نماینده دیگر ایران نیز باشیم. ادعای عجیب سعودی‌ها: ایرانی‌ها کنار می‌روند!
بعد از چین، حساسیت‌ها درباره حضور ورزشکاران ایرانی در رویدادهای مختلف ورزشی بسیار بالا رفته است و رسانه‌های عربستانی هم در این میان شیطنت‌هایی را انجام می‌دهند. لیگ قهرمانان آسیا 2020 بعد از شیوع ویروس کرونا در چند کشور بزرگ قاره ازجمله چین و ایران با شرایطی استثنایی مواجه شده است. شبکه ورزشی اسپورت 24 اعلام کرد که کنفدراسیون فوتبال آسیا با جدیت به کنار گذاشتن تیم‌های چینی و ایرانی از لیگ قهرمانان آسیا فکر می‌کند. این شبکه عربستانی نوشت که کنفدراسیون فوتبال آسیا کنار گذاشتن تیم‌های ایرانی و چینی را تنها راه‌حل برای نجات فصل جاری لیگ قهرمانان آسیا می‌داند، در غیر این صورت باید این رقابت‌ها به کلی لغو شود. احتمال لغو لیگ قهرمانان آسیا
بعد از جلسه دیروز کمیته مسابقات AFC اخباری مبنی بر لغو لیگ قهرمانان آسیا 2020 به گوش می‌رسید؛ اتفاقی که می‌تواند فوتبال آسیا را تا آستانه تعطیلی پیش ببرد. عبدالخالق مسعود، عضو کمیته اجرایی AFC و نایب‌رئیس کمیته مسابقات بعد از این جلسه این احتمال را رد نکرده است: «همه بر این موضوع توافق‌کردند که هیچ تورنمنت و مسابقه‌ای تا زمان کنترل ویروس برگزار نشود. ممکن است مسابقات یک یا دو هفته به تعویق بیفتد و اگر این وضع ادامه داشته باشد، نسخه 2020 لیگ قهرمانان و ‌ای‌اف‌سی کاپ لغو خواهد شد.» انتخابی جام‌جهانی هم روی هوا؟


جدا از بازی‌های باشگاهی شایعاتی درباره لغو بازی‌های انتخابی جام‌جهانی در قاره آسیا نیز به گوش می‌رسید. AFC هم این موضوع را محتمل دانسته، اما فعلا دراین‌باره تصمیم‌گیری نکرده است. با توجه به شیوع کرونا در ایران خیلی از رسانه‌ها لغو بازی ایران و هنگ‌کنگ را که قرار است هفتم فروردین ماه در ورزشگاه آزادی برگزار شود، قطعی می‌دانند. به نظر می‌رسد مسابقات انتخابی جام‌جهانی هم تحت‌تأثیر این ویروس خطرناک قرار گرفته باشد. آسیا تعطیل، ایران نه!
با اینکه حتی در سطح آسیا هم مسابقات یکی یکی لغو می‌شوند، در ایران همچنان فدراسیون فوتبال بر برگزاری بازی‌های لیگ برتر فوتبال تأکید دارد. تنها راهکار مسئولان برگزاری بازی‌ها بدون تماشاگر است و باید دید درنهایت لیگ برتر چه سرانجامی خواهد داشت و در موعد مقرر به پایان می‌رسد یا خیر.