برای برجام شرمنده تاریخ نخواهیم بود

ایرنا: رئيس‌جمهوری روز گذشته در دیدار با 170 نفر از نمایندگان حامی دولت در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه مردم در سال‌های 90 و 91 به‌واسطه شرایط موجود حالت یأس داشته و نسبت به آینده و شرایط کشور دچار ابهام بودند، گفت: «اوضاع داخلی و خارجی کشور در شرایط خاصی بود به‌گونه‌ای که در داخل، دولت وقت بدهی عظیمی به بانک‌ها، بانک مرکزی، پیمانکاران و بخش خصوصی داشت و شرایط تورم و رکود در کشور در حالت کم‌نظیری قرار گرفته بود. تورم 45 درصدی، رکود و رشد حدود منفی هفت و روابط نامناسب با دنیا موجب به‌وجودآمدن این شرایط شده بود».
حجت‌الاسلام حسن روحانی افزود: «در ماه‌های اولیه تشکیل دولت نسبت به رفع مشکلات در بخش‌های مختلف از جمله هسته‌ای، اقتصاد، کشاورزی و نفت و گاز، جلسات متعددی برگزار کردیم که ببینیم آیا می‌شود این مشکلات را حل کرد و با هر تیم سیاسی و اقتصادی‌ای که سخن می‌گفتیم، نظر همه آنها نسبت به بهبود شرایط و رفع مشکلات از جمله رفع تحریم‌ها، برطرف‌کردن قطع‌نامه‌های فصل 7، فعال نگه‌داشتن سانتریفیوژها و بهبود شرایط کشاورزی و فروش نفت منفی بود».
او ادامه داد: «فردی معروف که تندترین نظرات را نسبت به مسئله هسته‌ای دارد، در جلسه‌ای به من گفت شما که وعده می‌دهید می‌خواهید مسئله هسته‌ای را حل کنید، باید بدانید که یک عدد سانتریفیوژ هم نمی‌توانید نگه دارید».
رئيس‌جمهوری با بیان اینکه دولت یازدهم در زمینه رفع مشکلات، کار بزرگی را به انجام رساند، افزود: «اختلاف‌نظرهای زیادی وجود داشت، معتقدیم که باید نظرات مختلف را شنید، اما یک اقلیتی که قدرتمند و توانمند بودند و امکانات در اختیار داشتند، تلاش بسیاری برای اخلال در روند برنامه‌ها کردند».


روحانی عنوان کرد: «ما توافقی می‌خواستیم که مورد تأیید مجلس بوده و مطابق با چارچوب‌های تعیین‌شده مقام معظم رهبری باشد و در آن ضمن رعایت حقوق مردم، بتوانیم با شش قدرت جهانی مذاکره کنیم که با یاری خداوند، هدایت‌های رهبری و حضور و حمایت مردم توانستیم به آن دست یافته و از مشکلات عبور کنیم. البته نمی‌گوییم برجام بدون ایراد است، اما این بهترینی بود که امکان‌پذیر شد و در تاریخ برای چیزی که به دست آوردیم هرگز شرمنده نخواهیم بود و دنیا هم نخواهد گفت که ایران در این راستا اشتباه کرده است».
افزایش یارانه، ایران را ونزوئلا خواهد کرد
او با اشاره به اینکه وعده‌های نادرست به مردم مانند اینکه یارانه را چندبرابر خواهیم کرد، می‌تواند آثار نامطلوبی را به‌همراه داشته باشد، گفت: «افزایش یارانه در ظاهر کاری غیرممکن نیست و می‌شود آن را انجام داد به‌گونه‌ای که با دریافت پول از بانک مرکزی این کار امکان‌پذیر خواهد بود، اما نتیجه آن به‌وجودآمدن تورم بالا و ایجاد شرایطی مانند شرایط ونزوئلا در ایران خواهد بود. هر کاری شدنی است، اما باید نتیجه آن را در کشور در نظر داشته باشیم».
رئیس‌جمهوری، افزود: «در ابتدای دولت یازدهم یکی از اعضای دولت قصد داشت تا از بانک مرکزی هشت هزار میلیارد تومان بگیرد، اما من به‌شدت با آن مخالفت کردم. در دولت اعلام کردم تا زمانی که من رئيس‌جمهور هستم اجازه نمی‌دهم کسی از بانک مرکزی پول دریافت کند، چراکه این را می‌دانستم که برداشت پول از بانک مرکزی به‌منزله ایجاد تورم در اقتصاد کشور خواهد بود».
او با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در جلسه‌ای به بنده اعلام کردند که خواسته من از دولت، ایجاد تورم تک‌رقمی در کشور است، گفت: «ما در این راستا جلسات بسیار متعددی با کارشناسان و صاحب‌نظران برگزار کردیم و نظر اکثر آنها این بود که رسیدن به تورم تک‌رقمی در سال 96، شاید امکان‌پذیر باشد، اما دیدیم که با تلاش دولت در سال 95، تورم تک‌رقمی شد».
رئيس‌جمهوری با انتقاد از اینکه صداوسیما هنوز همه توان خود را برای به‌صحنه‌آمدن مردم به کار نگرفته درحالی‌که این خواسته رهبری بوده و ایشان به مسئولان نیز تأکید می‌کنند که مردم را برای حضور در انتخابات تشویق کنند، گفت: «همه باید دست به دست هم بدهیم تا بتوانیم حضور حداکثری و پرشور مردم را در پای صندوق‌ها، داشته باشیم».
اعلام حمایت بیش از ۱۶۰ نماینده مجلس از حسن روحانی
بر همین اساس روز گذشته بیش از 160 نماینده مجلس شورای اسلامی در بیانیه‌ای تحلیلی از حسن روحانی اعلام حمایت کردند. محمدرضا تابش، نایب‌رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی، با اعلام این خبر به ایسنا، گفت: «امضای ۱۶۰ نماینده برای حمایت از رئيس‌جمهور در حالی است که حداقل ۱۲۰ نفر از نمایندگان مجلس عضو هيئت نظارت بر انتخابات شوراها و بازرسی انتخابات هستند و هفته آینده نیز زمان سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه است و میانگین حضور نمایندگان در جلسه علنی امروز ۲۰۰ نفر بود». او گفت: «بیانیه تحلیلی نمایندگان در حمایت از حسن روحانی به‌زودی منتشر خواهد شد».